نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۱۱)

در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر با آثاری از ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی، احمدرضا درویش و کیومرث پوراحمد برگزار شد و فیلم « از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا بهترین فیلم این دوره از جشنواره شد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری سید محمد بهشتی در بهمن سال 1371 برگزار شد.

فیلم‌ها

آبادانی ها (کیانوش عیاری)، آذرخش (احمدرضا درویش)، از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی کیا)، افعی (محمدرضا اعلامی)، بندر مه آلود (امیر قویدل)، خسوف (رسول ملاقلی پور)، دلاوران کوچه دلگشا (حسن هدایت)، رابطه پنهانی (جهانگیر جهانگیری)، سارا (داریوش مهرجویی)، صبح روز بعد (کیومرث پوراحمد)، لبه تیغ (جمال شورجه)، مردی در آینه (ساموئل خاچیکیان) و هنرپیشه (محسن مخملباف) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به « از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا رسید و سیروس الوند برای فیلم «یکبار برای همیشه» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به فرامز قریبیان (بندر مه آلود) رسید و فاطمه معتمدآریا (یکبار برای همیشه) نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

جهانبخش سلطانی (شرم) و یاسمین ملک نصر (سارا) نیز برنده سیمرغ نقش مکمل شدند و داریوش مهرجویی برای فیلم «سارا» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

پرکارترین‌ها

در میان کارگردان‌های این سال کیومرث پوراحمد با دو فیلم «شرم» و «صبح روز بعد» از فیلمسازان پرکار بود و فریدون جیرانی و حسن قلی‌زاده هریک با دو فیلم از فیلمنامه‌نویسان پرکار این دوره بودند.

محمدرضا علیقلی به روال دوره‌های قبل پرکارترین آهنگساز عرصه سینمای ایران بود که با 8 فیلم در این دوره حضور داشت.

در بین بازیگران مرد منوچهر حامدی 7 فیلم در این دوره از جشنواره داشت و حمیده خیرآبادی نیز در 6 فیلم سینمایی جشنواره حضور داشت.

آغاز سینمارسانه در جشنواره فیلم فجر

از این دوره یک سینما به رسانه‌ها اختصاص یافت و جلسات گفت‌وگوی نویسندگان سینمایی مطبوعات و رسانه‌ها و دست‌اندرکاران فیلم‌های سینمایی برگزار شد.

حواشی

در این سال علی لاریجانی جانشین سیدمحمد خاتمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. در این سال برای اولین بار یک بازیگر (عزت الله انتظامی) به هیئت داوران جشنواره اضافه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار