انتقاد به زیاده‌خواهی از نظام آموزشی در انگلیس

چرا مدارس نمی‌توانند جایگزین والدین باشند

تهران (پانا) - بازرس اول مدارس انگلیس به والدین هشدار می‌دهد که نباید با انتظار حل تمام مشکلات اساسی پیش روی کودکان در مدارس «از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند».

کد مطلب: ۸۸۱۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد به زیاده‌خواهی از نظام آموزشی در انگلیس

رییس اداره‌ استانداردها ، آماندا اسپیلمن، با اشاره به بار روزافزونی که بر دوش معلمان گذاشته می‌شود می‌گوید مدارس «قرار نیست نوشدارویی» برای تمام مشکلات اجتماعی باشند و از برخی والدین به خاطر نادیده گرفتن بعضی از «بنیادی‌ترین وظایف والدین» مانند آموختن قضای حاجت به کودکان انتقاد می‌کند.

او هشدار می‌دهد با انکه معلمان می‌توانند در آموزش خطرات جرائم ناشی از حمل چاقو و چاقی مفرط «نقش داشته باشند»، مسئولیت اصلی چنین مشکلات پیچیده‌ای بر عهده‌ی افراد دیگری است. اسپیلمن می‌گوید وقتی صحبت از حفظ وزن در محدوده‌ سلامتی باشد «مدارس نمی‌توانند نقش متخصصان سلامتی و بالاتر از آن، وظیفه‌ والدین را بر عهده بگیرند».

اسپیلمن طی یک سخنرانی به مناسبت انتشار دومین گزارش سالانه‌ اداره‌ی استانداردها می‌گوید: «آموزش و خدمات مراقبتی ما از حوزه‌های محلی مورد خدمت خود مجزا نیستند. این خدمات بخش مرکزی اجتماعات ما هستند و باید هم باشند. اما بخشی از اجتماع بودن یعنی وضوح بسیار در مسئولیت‌هایی که دارید و مشخص بودن مسائل هرچند مهمی که تنها بیرون از مدارس، دانشکده‌ها یا مهدکودک‌ها قابل‌حل است.»

جرائم ناشی از حمل چاقو به عنوان یکی از مشکلات اخیر مطرح شده است که بار اضافی بر دوش مدارس می‌گذارد. اسپیلمن می‌گوید: «بسیاری از مدارس ما امن هستند و ما کاملا از تمهیداتی مانند سیاست‌های سختگیرانه برای حمل چاقو حمایت می‌کنیم تا هم‌چنان مدارس را ایمن نگه داریم. اما به جز این، با اینکه مدارس در آموزش خطرات حمل چاقو به جوانان نقش دارند، نمی‌توانند راه‌حل مطلق این بیماری اجتماعی خاص باشند.»

او می‌افزاید: «در واقع ممانعت از جرائم ناشی از حمل چاقو مستلزم این است که تمام طرفین موثر در ایمنی محلی همکاری کنند تا از آسیب دیدن کودکان جلوگیری کنند و همزمان ادارات مربوطه فعالیت مجرمانه را محدود کنند و جوانان و بزرگسالانی را که به کودکان آسیب می‌رسانند به دست عدالت بسپارند.»

اسپیلمن گفت بحران چاقی مفرط نیز «مساله‌ای است که عمدتا مربوط به خارج از مدرسه است».

او اضافه می‌کند: «مدارس می‌توانند و باید به کودکان اهمیت تغذیه‌ سالم و ورزش را بیاموزند... زنگ ورزش باید کودکان را به نفس نفس بیندازد. اما به جز این، مدارس نمی‌توانند نقش متخصصان سلامتی و بالاتر از آن، وظیفه‌ والدین را بر عهده بگیرند. راه‌حل بحران چاقی مفرط، به ویژه میان کودکان کم‌سن‌تر، در خانه‌ها نهفته است و والدین نباید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند.»

حدود یک‌چهارم از کودکان انگلستان هنگام شروع دوران دبستان اضافه وزن دارند یا مبتلا به چاقی مفرط هستند و این نسبت در زمان ورود به دوران راهنمایی به بیش از یک‌سوم می‌رسد. اما پژوهش‌های اداره‌ استانداردها هیچ الگویی نیافته است که نشان بدهد مداخلات مدارس می‌تواند به تاثیر مستقیم و سنجش‌پذیری بر وزن منجر شود.

اسپیلمن هم‌چنین والدینی را که اجازه می‌دهند کودکان‌شان پیش از آموختن قضای حاجت روانه‌ مدرسه شوند به باد انتقاد گرفت. این انتقاد بر مبنای شواهد روزافزون از تعداد کودکانی است که به مدرسه می‌روند و بلد نیستند از دستشویی استفاده کنند. او می‌گوید: «چنین چیزی برای معلمان دشوار است، حواس بقیه‌ کودکان را پرت می‌کند و تاثیر اجتماعی وحشتناکی بر خود این کودکان دارد. این اشتباه است. آموزش قضای حاجت وظیفه‌ والدین است و نباید به مدارس واگذار شود. تنها در موارد بسیار وخیم است که می‌توان والدین را از این وظیفه‌ی اساسی معاف کرد.»

گفته‌های اسپیلمن حاوی یک پیام صریح به کسانی است که مایلند با محول کردن مسئولیت‌های بیشتر به مدارس مسائل روز را حل کنند، آن هم در حالی که مدارس به دلیل کمبود بودجه ناگزیرند هزینه‌های خود را کاهش دهند. تابستان امسال وزارت کشور برای کودکان یازده سال به بالا برنامه‌های آموزشی راجع به خطرات جرائم ناشی از حمل چاقو منتشر کرد که از جمله به این کودکان یاد می‌داد ایمنی بیشتر با حمل سلاح فقط یک «افسانه» است. برنامه‌هایی هم برای آموزش اصطلاحات رایج مربوطه به معلمان اعلام شد.

وزیر کودکان، ندیم زهاوی، گفت این برنامه‌های آموزشی «به روشن شدن تاثیر واقعی جرائم ناشی از حمل اسلحه بر زندگی جوانان کمک خواهد کرد» و مدارس «در سراسر کشور از مزیت آن بهره می‌برند.» برخی از پزشکان عضو شبکه‌ خدمات بهداشتی ملی با اتکا بر شواهد کاهش سن قربانیان جرائم مربوط به چاقو درخواست کرده‌اند ساعات تعطیلی مدارس متفاوت باشد تا احتمال مواجهه را کاهش دهد.

نگرانی‌های زیادی درباره‌ فشار کاری معلمان و تاثیر آن بر تعداد افراد ماندگار در این شغل وجود دارد. پس از انتشار گزارشی که از «فرهنگ بازرسی» به خاطر ایجاد اضطراب میان معلمان انتقاد می‌کرد، اداره‌ آموزش به تازگی وعده داده است تا از فشار کاری معلمان انگلستان بکاهد.

منبع: گاردین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار