معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج:
۶۵ درصد مدارس شهری استان البرز از اینترنت ثابت بهرهمند هستند
آموزش ترکیبی بدون اینترنت پایدار، به ۲ جزیره جدا تبدیل میشود
کرج(پانا)-معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج گفت:۶۵درصد مدارس شهری از اینترنت ثابت بهرهمند هستند، اما در مناطق روستایی و حاشیهای، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این مدارس با ضعف پوشش یا ناپایداری شبکه مواجهاند.
محمدحسین عبداللهی در گفتوگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «طی ۲ سال اخیر، بخش قابل توجهی از مدارس استان البرز به شبکه ملی شاد و سامانههای داخلی وزارت آموزشوپرورش متصل شدهاند. در ناحیه ۴ کرج، ۶۵درصد مدارس شهری از اینترنت ثابت بهرهمند هستند، اما در مناطق روستایی و حاشیهای، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این مدارس با ضعف پوشش یا ناپایداری شبکه مواجهاند.»
وی افزود: «در برخی مدارس تازهساز یا کمبرخوردار، زیرساخت کابلکشی و تجهیزات ارتباطی، فرسوده یا ناکافی است و نیاز به نوسازی جدی دارد.»
عبداللهی عنوان کرد: «برای ارتقاء کیفیت اینترنت مدارس، برنامههایی نظیر افزایش پهنای باند اختصاصی از طریق قرارداد با شرکت مخابرات البرز، ارتقاء خطوط ADSL به VDSL و فیبر نوری، و اتصال تدریجی همه مدارس به شبکه امن وزارت آموزشوپرورش در دست اجرا است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «در قالب طرح ملی تأمین اینترنت رایگان برای مدارس دولتی مناطق کمبرخوردار، استان البرز به عنوان استان پایلوت انتخاب شده و تاکنون حدود ۶۵ مدارس ناحیه ۴ کرج از این سهمیه بهرهمند شدهاند.بخشی از هزینهها نیز از طریق همکاری وزارت ارتباطات و استانداری البرز تأمین میشود.»
عبداللهی اضافه کرد: «برای اتصال پایدار و امن، استانداردهایی نظیر پهنای باند حداقل ۴۰ مگابیت برای مدارس متوسطه و ۱۶ مگابیت برای مدارس ابتدایی، استفاده از فیبر نوری یا VDSL در شهرها و شبکههای ۴G و ۵G در روستاها، نصب تجهیزات تأیید و تأمین برق اضطراری UPS در نظر گرفته شد.»
معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج تأکید کرد: «آموزش ترکیبی بدون اینترنت پایدار، به ۲ جزیره جدا تبدیل میشود. اتصال مدارس به شبکه آموزشی کشور،امکان بارگذاری محتوا توسط معلمان، دسترسی دانشآموزان به تکالیف و ویدیوها، و ارتباط پیوسته با سامانههایی مانند شاد را فراهم کرده است.»
عبداللهی خاطر نشان کرد: «بیش از ۶۰ درصد مدارس روستایی و برخی مناطق حاشیهای مانند فردیس و کمالشهر فاقد پوشش فیبر نوری هستند و به اینترنتهای قدیمی متکیاند.همچنین استفاده همزمان کلاسها در ساعات اوج باعث افت شدید سرعت و قطعی موقت میشود. فرسودگی تجهیزات نیز در بسیاری از مدارس هم مشهود میباشد.»
وی در پایان تاکید کرد: «تقویت زیرساختهای اینترنتی مدارس، نهتنها بستری برای آموزش ترکیبی و هوشمندسازی فراهم میکند، بلکه گامی مؤثر در تحقق عدالت آموزشی و توسعه یادگیری دیجیتال در استان البرز به شمار میرود.»
ارسال دیدگاه