مدیرکل محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

اولتیماتوم محیط زیست به 391 واحد صنعتی درباره رعایت نکردن قانون فضای سبز

منطقه۱۲،۱۱ و۱۷ پایتخت کمترین میزان فضای سبز را دارد

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست شهر تهران با تشریح وضعیت فضای سبز در مناطق مختلف پایتخت گفت از ابتدای سال جاری تاکنون برای 391 واحد صنعتی و خدماتی در خصوص رعایت نکردن قانون فضای سبز اخطاریه صادر شده است .

کد مطلب: ۸۰۳۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
اولتیماتوم محیط زیست به 391  واحد صنعتی درباره رعایت نکردن قانون  فضای سبز

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز درختکاری با اشاره به سرانه فضای سبز در پایتخت گفت: بر اساس قانون، کلیه مسئولیت‌های مربوط به فضای سبز، درختان و باغاتی که در سطح شهر تهران قرار دارد بر عهده شهرداری است. مسئولیت نظارت بر عملکرد شهرداری در این بخش نیز بر عهده شورای شهر تهران قرار دارد. بنابراین شهرداری تهران موظف به حفاظت و تهیه شناسنامه برای درختان و فضای سبز شهر است.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران افزود: درباره سرانه فضای سبز در پایتخت آمارهای متفاوتی از سوی شهرداری اعلام می‌شود و این سرانه در مناطق شهرداری، مختلف است. در برخی از مناطق از جمله 22، 5 و 1 سرانه فضای سبز مناسب است اما برخی از مناطق همچون 17، 11 و 12 سرانه فضای سبز پایین است. در واقع در برخی از مناطق دارای فضای سبز هستیم اما در برخی از مناطق بافت متراکم مسکونی وجود دارد و فضای سبزی در این مناطق نداریم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری مکلف به ارتقای وضع فضای سبز در پایتخت است، گفت: بر اساس قانون هوای پاک، شهرداری‌ها باید توسعه فضای سبز را به عنوان یکی از راهکارها و زیرساخت های لازم برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت آن در دستور کار قرار دهند.

بازگیر در ادامه با اشاره به وظیفه نظارتی محیط زیست در موضوع حفظ فضای سبز و باغ‌های در سطح شهر تهران گفت: کلیه واحدهای صنعتی، خدماتی و مجتمع‌های بزرگ از جمله شهرک‌های صنعتی که فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند مکلف هستند 10 درصد از مساحت خود را به فضای سبز اختصاص دهند و این امر از سوی محیط زیست پیگیری می‌شود.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: در برخی از اماکن بزرگ و صنعتی، موضوع فضای سبز رعایت شده است و در مقابل به واحدهایی که این تکلیف قانونی را رعایت نکنند تذکر خواهیم دارد و هیچگونه خدماتی به این واحدها در راستای مجوز و یا تمدید مجوز تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون برای 391 واحد صنعتی و خدماتی در خصوص فضای سبز اخطاریه صادر شده است، گفت: 223 اخطاریه به واحدهای صنعتی، 126 اخطاریه به واحدهای خدماتی و 42 اخطاریه نیز به مراکز درمانی صادر شده است. این واحدها تکلیف قانونی را در زمینه فضای سبز و حفظ آن رعایت نکرده‌اند که محیط زیست با صدور اخطاریه به مالکان آن مهلت قانونی داده است.

مدیرکل محیط زیست شهر تهران با اشاره به فرارسیدن هفته درختکاری گفت: در کنار موضوع درختکاری که اقدام شایسته‌ای است، باید نگهداری و حراست از درختان موجود نیز در اولویت باشد. به این بسنده نکنیم که فقط نهال بکاریم بلکه باید درختان موجود را که نیاز به حفاظت دارند را حمایت کنیم.

بازگیر خاطرنشان کرد: عموما در هفته درختکاری، به تهیه و کاشت نهال اقدام می‌کنیم اما در مواردی دیده شده که این نهال‌ها مناسب اقلیم ما نیست که حتما باید به این موضوع توجه شود. در کنار آن باید به تولید نهال نیز توجه کرد. بذرهایی را در منزل بکاریم که جزو درختان بومی هر منطقه است و سپس نهال‌ها را هدیه بدهیم که این اقدامی بسیار ارزشمند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار