نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان

ضرورت پرداختن به توسعه کیفی، ارتقای امکانات رفاهی، کارایی

نشست هم اندیشی مسئولان دانشگاه فرهنگیان با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش استان های شمالی برگزار و در آن به ضرورت پرداختن به توسعه کیفی، ارتقای امکانات رفاهی، کارایی و اثربخشی خروجی هاس دانشگاه تاکید شد.

کد مطلب: ۵۹۶۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در این نشست کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمیین کیفیت برگزاری این جلسه را با هدف شناساندن ظرفیت ها و چالش های دانشگاه و بهره گیری از نقطه نظرات و همیاری نمایندگان و ایجاد زمینه ای برای تعامل و درک مشترک در راستای حل مسائل و تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی استراتژیک برشمرد.
در ادامه احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر از برگزار کنندگان این هم اندیشی و تشکیل جلسه علمی و کاری قدردانی و بر پذیرش دانشجو از طریق دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم تاکید کرد.
نجفی معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی انسان ساز، خدمت در عرصه تعلیم و تربیت را مایه سعاتمندی و خیر دانست.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب بویژه شهدای دانش آموز و معلم و قدردانی از حضور نمایندگان مجلس افزود: اهمیت نگاه به مسائل دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش و پیگیری مطالبات این دو حوزه از سوی نمایندگان مجلس به این عرصه کمک خواهد کرد.
دانشگاه فرهنگیان؛ رکن رکین نظام تعلیم و تربیت
نجفی با اشاره به انواع نگاه ها و رویکردها به آموزش و پرورش در کشورهای گوناگون بر نگاه حرفه ای به این حوزه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه انسان چون گوهری است که ارزش آن به پردازش آن بستگی دارد افزود: برای تبدیل شدن به ملت شماره یک جهان باید از آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش از دوران ابتدایی آغاز کرد. معلم؛ پایتخت تحول آموزش و پرورش است.
معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را رکن رکین نظام تعلیم و تربیت عنوان و اظهار کرد: هر چقدر بالندگی و آرایش درونی دانشگاه وزین و متصل به تمام شایستگی های علمی، حرفه ای و اخلاقی باشد می تواند نقش خود را موثرتر ایفاء کند.
وی با بیان اینکه راه دستیابی به آرمان های انقلاب از آموزش و پرورش است، حضور نمایندگان در این جلسه را نشانگر اعتقاد و اهتمام آنان به حوزه تعلیم و تربیت دانست و افزود: هرچه نمایندگان با مسائل آموزش پرورش بیشتر آشنا باشند با آن بیشتر همراه خواهند شد و همچنان این عرصه را مورد حمایت قرار دهند.
تاکید بر توسعه کیفی به جای توسعه کمی
در ادامه نشست شیخ نماینده تهران با تاکید بر ضرورت توسعه کیفی در دانشگاه ها، تاسیس دانشگاه فرهنگیان را در راستای کیفی سازی تربیت معلم دانست.
وی ضمن اشاره به مدرسه به عنوان مقدس ترین نهاد پس از خانواده و با اشاره به سبک زندگی کنونی و دور شدن از عمل به برخی شعارهای اسلامی در خانواده ها تصریح کرد: این بار آموزش پرورش را مضاعف می کند و دانش آموز مهمترین بخش تربیت را در مدرسه کسب می کند.
وی افزود: اگر معلمی مقدس است، دانشگاهی که به تربیت معلم نیز می پردازد از قداست برخوردار است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید به توجه بر خلاقیت در دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان باید ایده پروری کند و بر اساس کار علمی و پژوهشی به تربیت معلم بپردازد تا این مهم را به مدارس انتقال دهد.
دانشگاه فرهنگیان؛ ماموریتی مهم و امکانات محدود
تربتی نژاد نمایند مردم گرگان در جلسه هم اندیشی هیات رئیسه با نمایندگان و مدیران ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهدای فرهنگی ضمن مقایسه میان دانشگاه های ماموریت گرا در خصوص محتوا و امکانات تخصیص داده شده به آنها پرداخت.
وی با اشاره به ماموریت دانشگاه فرهنگیان برای تامین معلمین مورد نیاز کشور و رساندن جامعه به حیات طیبه افزود: دانشگاه فرهنگیان دارای کمترین امکانات و مهمترین ماموریت بر اساس شاخص های آموزش عالی است.
تربتی نژاد بر تناسب بین پرورش دانشجو و نیاز جامعه، همچنین به اهمیت پرورش علمی و مهارتی به همراه نوآوری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه باید مستعد ترین و متعهد ترین دانشجوها برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند و با اشاره به برگزاری دوره های ضمن خدمت برای توانمندی نیروی انسانی گفت: بر دولت و نمایندگان و دیگر عوامل موثر واجب است تا برای استاندارد سازی همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه فرهنگیان تلاش کنند.
لزوم توجه به کادر اداری و امکانات رفاهی دانشجو معلمان
عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گغت: شکی نیست که با توجه به اهمیت آموزش و پرورش، پرداختن مناسب به جایگاه دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد.
وی مهمترین نقطه ضعف را کمبود بودجه آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: اگر امکانات نباشد هیچ کس نمی تواند گامی در جهت ارتقاء بردارد.
رضیان با ابراز خرسندی از ورود نخبگان کشور به آموزش و پرورش، بر تامین فضای مناسب و امکانات مورد نیاز در دانشگاه برای تحصیل آنان تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه نگاه مالی و درآمدزایی به حرفه معلمی اشتباه است، تصریح کرد: باید شرایط تربیتی و گزینشی بگونه ای باشد تا کسانی که عشق به معلمی دارند و عاشق این حرفه هستند جذب شوند.
نماینده مردم قائم شهر در پایان بر حمایت مجلس از دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش تاکید و ابراز امیدواری کرد: نمایندگان و دست اندر کاران زمینه های مناسبی برای رفع مشکلات و مسائل دانشگاه فرهنگیان ایجاد کنند.
هزینه کردن در دانشگاه فرهنگیان مصداق سرمایه گذاری است
خاکی معاون طرح، برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان طی سخنانی به بیان چالش ها و مشکلات مالی و بودجه ای دانشگاه در خصوص تجهیز و مقایسه امکانات و سرانه دانشجویی دانشگاه با دیگر مراکز آموزش عالی پرداخت.
وی شبانه روزی بودن دانشگاه، بالا بودن میزان واحد ها و ساعت های درسی نسبت به دیگر دانشگاه ها، فرسوده بودن فضاهای فیزیکی، پراکندگی مراکز در سراسر کشور تنوع اقلیمی و به تبع آن تنوع نیازها، لزوم تفکیک جنسیتی در دانشگاه به لحاظ ماموریت ویژه آن و نیاز به تردد دانشجویان در سطح شهر در دوره های کارورزی و بازدید از مدارس را از ویژگی های منحصر بفرد دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه ها دانست که موجب افزایش هزینه ها شده است.
خاکی با اشاره به انتظار ویژه از دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان طراز جمهوری اسلامی و گزینش معلمان کار آمد، به بیان انتظارات این دانشگاه از دیگر نهادها و مسئولان پرداخت.
وی تصریح کرد: هزینه کردن در دانشگاه فرهنگیان مصداق سرمایه گذاری است.
خاکی با بیان اینکه هنوز نگاه به دانشگاه فرهنگیان نسبت به آنچه باید در جامعه وجود داشته باشد، فاصله دارد افزود: نوع نگاه کارگزاران و قانونگذاران به این دانشگاه بسیار پر اهمیت است.
معاون طرح و برنامه و توسعه منابع ضمن تشریح رشد بودجه ای و مالی دانشگاه در اعتبارات عمومی و هزینه ای( عمومی و اختصاصی) ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشت به ایجاد نگاهی جدید به دانشگاه و اهتمام برای سوق بیشتر آن به سمت ایفاء ماموریت ویژه و اجرایی شدن مطالبات رهبر معظم انقلاب منتج شود.
تبدیل گفتمان تربیت معلم به گفتمان ملی
عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان هدف از این جلسات را تبدیل گفتمان تربیت معلم به گفتمان ملی عنوان و اظهار کرد: پرداختن به این گفتمان ابعادی دارد که یک بعد بیان مطالبات و نقد بررسی فعالیت ها و روند های دانشگاه از سوی مسئولان کشور است و بعد دیگر آن توجه به مطالبات و خواست های دانشگاه از مدیران ارشد و کارگزاران می باشد.
وی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های دانشجو معلمان، کسب رتبه های بالا در جشنواره ها ملی را نشانگر حرکت دانشگاه در مسیر مناسب عنوان کرد.
تعهد و مسئولیت نسبت به تحقق ماموریت دانشگاه فرهنگیان را برعهده تمامی مردم و مسئولان دانست و دانشگاه را متعلق به تمامی مردم برشمرد.
ضرورت توجه به کارایی و اثر بخشی خروجی های دانشگاه فرهنگیان
قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش مازندران نیز با تاکید بر نگرش تربیت چند بعدی دانشجو معلمان به بیان مولفه ها و لزوم توجه به کارایی و اثربخشی دانشجو معلمان به عنوان خروجی دانشگاه پرداخت.
وی در ادامه اضافه کرد: برنامه های دانشگاه فرهنگیان حلقه ارتباطی با مدارس است.
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای توانمند سازی معلمان شاغل با کیفیت پایین با محوریت دانشگاه افزود: همچنین مهم است که بدانیم اساتید دانشگاه با چه نگاهی، روشی گزینش می شوند؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار