مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل:

بیابان‌زایی اردبیل نگران‌کننده است

خبرگزاری پانا: مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اظهار تأسف از روند خشکسالی‌ها و گسترش تولید بیابان از بیابان‌زایی در اردبیل طی 10 سال آینده ابراز نگرانی و خطر کرد.

کد مطلب: ۲۵۴۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اسدالله محسن‌زاده عصر دیروز در نشست مشورتی اعضای شورای استان اردبیل اظهار کرد: اهمیت منابع طبیعی، جنگل‌ها، کوه‌ها و عرصه‌های خدادادی به عنوان مواهب الهی ایجاب می‌کند که ما بیشتر از این در ارتقا و بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی فعالانه در عرصه حاضر باشیم چرا که این میراث گرانقدر به ما تعلق ندارد بلکه متعلق به آیندگان است و نباید این ثروت بین نسلی را از بین ببریم و یا نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد تا این گنجینه ارزشمند و موهبت الهی نادیده گرفته شده و یا در مناطق مختلف جنگلی، طبیعی و کوه‌ها شاهد تخریب و نابودی این نعمات باشیم.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان با ابراز تأسف از نابودی جنگل‌های منطقه حیران و انهدام درختان به شکل عجیب گفت: قرار شده کارشناسان امر در این زمینه تحلیل‌ها و بررسی‌های میدانی را انجام دهند تا گزارش نهایی به سازمان ارسال شده تا حادثه درختان بلوط در منطقه زاگرس تکرار نشود.

محسن‌زاده به بالا بودن فرسایش خاک اشاره کرد و افزود: در شهرهایی همچون گرمی و خلخال این فرسایش بیش از 15 تن در هکتار است که در قیاس با متوسط جهانی تا 500 کیلوگرم و متوسط کشوری تا 10 تن در هر هکتار بیشتر بوده لذا رقم فرسایش خاک در اردبیل فاجعه بار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بیش از 15 استان کشور به سمت بیابان‌زایی حرکت می‌کنند که تا 10 سال آینده به نظر می‌رسد اردبیل نیز جزء این استان‌ها باشد که بخش عمده‌ای از فضای آن را بیابان بی‌آب و علف فرا گیرد.

محسن‌زاده اضافه کرد: کمیته فرهنگی و آموزشی شورای حفاظت از اراضی ملی بسته‌های پیشنهادی را هم به سازمان و هم شورای حفاظت آماده کرده تا تمام مناطق شهری و روستایی ما با برنامه‌ای منسجم به سمت توسعه فضای سبز حرکت کند که اولین برنامه تعاملی ما نیز با شورای شهر و ائمه جمعه است تا عین واقعیت‌ها به مردم بازگو شود و ما اجازه ندهیم تا این آتش زیر خاکستر هر روز شعله‌ورتر شده و زمینه نابودی عرصه‌های ملی و طبیعی فراهم آید.

وی از برخورد جدی با قاچاقچیان چوب‌‌های جنگلی خبر داد و گفت: در همین راستا در یک ماه اخیر بیش از 130 اصله درخت قاچاق و الوار مربوط به آن کشف شده است.

محسن‌زاده در ادامه افزود: منابع طبیعی در تصرف اراضی ملی و شکایاتی که از مردم دریافت می‌کند بیشتر به عکس هوایی استناد می‌کند به طوری‌که با اعتراض افراد به ماده واحده تعیین تکلیف در این زمینه امکان رسیدگی به آنها وجود دارد.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل مناطق مرزی را مستعد کشت فندق بیان کرد و ادامه داد: 6 هزار نهال مثمر در این زمینه تولید شده تا در برخی از مناطق مرزی کاشته شود که از راه‌های مختلف می‌توان این طرح را به صورت پایلوت در مناطق مرزی متعدد استان اردبیل اجرایی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار