دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سیدجواد جوادی:

ادبیات، تمرکز بر سواد عاطفی است نه حفظیات خشک

کرج(پانا)-دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سیدجواد جوادی ناحیه ۱ کرج گفت: ادبیات فارسی دیگر با تخته سیاه و گج تدریس نمی‌شود،ادبیات تمرکز بر سواد عاطفی است نه حفظیات خشک

کد مطلب: ۱۶۳۶۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات، تمرکز بر سواد عاطفی است نه حفظیات خشک

نرگس علیزاده در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «سال‌ها است که کتاب ادبیات در مدارس در نبرد میان میراث غنی و روش‌های تدریس سنتی، در معرض بی‌علاقگی دانش‌آموزان قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد موج جدیدی از دبیران، با کنار گذاشتن شیوه‌های معلم‌محور، در حال گشودن دریچه‌ای تازه به این گنجینه هستند.»

وی افزود: «دیگر دانش‌آموزان را دارای سطح یکسانی از توانایی یادگیری نمی‌دانیم تمرکز اصلی ما بر درگیری فعال آن‌ها در فرایند یادگیری است.هدف رشد مهارت‌های شناختی،تحلیل و ارتقاء سوادعاطفی دانش‌آموزان است .»

دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سیدجواد جوادی ادامه داد: «اهمیت درس فارسی فراتر از صرفاً کسب نمره یا گذراندن واحد درسی است؛ این درس زیربنای هویت ملی و فرهنگی است.از دیدگاه آموزشی، ادبیات فارسی ابزاری قدرتمند برای رشد اجتماعی،عاطفی و پرورش تفکرانتقادی در دانش‌آموزان است.این درس، دانش‌آموزان را به تحلیل ارزش‌ها، درک پیچیدگی‌های زبانی و افزایش توانایی آن‌ها در بیان سلیس کلمات مؤثر کمک می‌کند، که همه این موارد  مهارت‌های اساسی برای زندگی در دنیای پیچیده امروز هستند.»

علیزاده اضافه کرد: «واقعیت این است که در حال حاضر، اشتیاق دانش‌آموزان به درس فارسی بسته به روش تدریس معلم، متغیر است. در کلاس‌هایی که روش سنتی «حفظیات، دستور زبان خشک و تاریخ ادبیات» حاکم است، دانش‌آموزان درس فارسی را یک تکلیف کسل‌کننده و صرفاً امتحانی می‌دانند.»

وی ادامه داد: «ولی دبیرانی که از روش‌های نوین استفاده می‌کنند و محتوای درس را به مسائل روزمره و مهارت‌های دیجیتال دانش‌آموزان پیوند می‌دهند، موفق شده‌اند کلاس‌های پرشور و مشتاقی ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که ادبیات، ابزاری برای بیان دغدغه‌های شخصی دانش‌آموز می‌شود.»

وی بیان کرد: «برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به درس فارسی، لازم است رویکردی چندوجهی اتخاذ شود؛ استفاده از تکنیک‌های نمایش و ایفای نقش برای جان بخشیدن به متون ادبی و شعرها، به ویژه در دوره‌های متوسطه اول،استفاده از رسانه و تکنولوژی،پیوندزدن محتوای ادبیات با فیلم‌های آموزشی، پادکست‌ها، یا ساختن محتوای دیجیتال توسط خود دانش‌آموزان درباره شاعران و نویسندگان»

علیزاده در پایان اظهار کرد: «به جای بازخوانی سرفصل‌ها، پروژه‌هایی به دانش‌آموزان داده شود که نیاز به تحلیل انتقادی و تحقیق داشته باشد مثلاً بررسی یک مفهوم اخلاقی در اشعار حافظ و سعدی و ارتباط آن با زندگی امروز تا  با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، به هر فرد اجازه داده شود تا براساس علایق خود شعر، داستان، نقد و… بر بخشی از محتوا خود تمرکز کند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:سوگندمقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار