ابتکار معلم شبستری برای بهبود تمرکز و کاهش استرس در دانشآموزان
تهران (پانا) - در راستای ارتقای سلامت ذهنی و افزایش تمرکز دانشآموزان، طرح ابتکاری «لیوان استراحت مغزی» توسط معلم شبستری اجرا شد.
در راستای ارتقای سلامت ذهنی و افزایش تمرکز دانشآموزان، طرح ابتکاری «لیوان استراحت مغزی» توسط معلم شبستری اجرا شد. این ایده با هدف ایجاد لحظاتی کوتاه؛ اما مؤثر برای استراحت ذهن و باز آفرینی انرژی فکری در بین ساعات کلاسی طراحی شده است.
لیوان استراحت مغزی پر از برگههای کوچک است که از قبل توسط آموزگار آماده شده و حاوی جملات و فعالیتهای کوتاه و اثربخش برای استراحت مغزی بوده و به گفته آمنه سادات زورمند بناب؛ آموزگار کلاس ششم دبستان شهید قاضی طباطبایی شبستر، بازیابی تمرکز و توجه، کاهش استرس و اضطراب افزایش یادگیری و حافظه از جمله دلایل اجرای این ایده خلاقانه در کلاس درس به شمار میآید.
بر همین اساس؛ مغز انسان برای حفظ تمرکز عمیق در بلند مدت ساخته نشده است و این جملات با ایجاد یک وقفه کوتاه به ذهن فرصت میدهند تا از خستگی ناشی از تمرکز مداوم رها شده و با انرژی و تمرکز بیشتری به درس بازگردند.
این آموزگار با اشاره به نقش لیوان استراحت مغزی در کاهش استرس و اضطراب گفت: فضای درس و امتحان میتواند برای بسیاری از دانشآموزان استرس زا باشد، از این رو جملات استراحت مغزی اغلب با طنز یا موضوعات غیر درسی باعث تولید اندورفین (هورمون احساس خوب) در مغز شده، استرس را کاهش داده و فضای کلاس را شادتر میکند.
وی افزود: لیوان استراحت مغزی همچنین در افزایش یادگیری حافظه نقش ایفا میکند؛ به طوری موقع استراحت مغز، اطلاعات تازه، وارد، پردازش و در حافظه تثبیت میشود و این جملات به مغز کمک میکنند تا آنچه را که یاد گرفته است، دستهبندی و ذخیره کرده و ذهنی آرام و بدون استرس که بسیار پذیرای اطلاعات جدید است، داشته باشند.
فعالسازی بدنی نیز از دیگر آثار اجرای ایده لیوان استراحت مغزی در کلاس است؛ به طوری که بسیاری از استراحتهای مغزی همراه با حرکات فیزیکی ساده است؛ مثل "بلند شوید و پنج بار در جا بپرید" این حرکات باعث افزایش جریان خون در بدن و مغز شده و اکسیژن رسانی به سلولهای عصبی را بهبود میبخشد و از بیحرکتی طولانی مدت که میتواند باعث کسالت شود، جلوگیری میکند.
تقویت ارتباط اجتماعی و همبستگی کلاس نیز از دیگر آثار اجرای این عده در کلاس است که به گفته این آموزگار وقتی همه با هم میخندند، یا یک فعالیت ساده و مشترک را انجام میدهند، احساس تعلق به گروه و پیوند اجتماعی بین دانشآموزان تقویت شده و این کار کلاس را از محیط کاملا جدی و رقابتی به فضای دوستانه و حمایتی تبدیل میکند.
به گفته خانم زورمند، بهبود خود تنظیمی هم از جمله آثار اجرای ایده لیوان استراحت مغزی در کلاس ششم بوده و با یادگیری اینکه یک وقفه کوتاه میتواند حالشان را بهتر کند؛ دانشآموزان به تدریج یاد میگیرند که چگونه احساسات و سطح انرژی خود را مدیریت کنند و این یک مهارت زندگی بسیار ارزشمند است.
ارسال دیدگاه