دانشآموخته سطوح عالی حوزه علمیه قم:
تفکر و تعقل، کلید درک حقیقت عبادت و راهی به سوی معرفت الهی است
شهرری یک (پانا) ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم بر نقش تفکر و تعقل در شناخت خداوند و تأثیر آن در زندگی انسان تأکید کرد و عقلانیت در عبادت را از ارکان اساسی رشد معنوی دانست.
احمدرضا علویان، دانشآموخته سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «به لطف خدا توفیق پیدا کردیم تا در شهرستان ری، دورهای آموزشی درباره معارف نماز برگزار کنیم. یکی از محورهای اصلی این جلسات، توجه به آیهای از سوره مبارکه ملک است که خداوند میفرماید: لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ یعنی اگر تعقل میکردیم، از دوزخیان نبودیم. این آیه به روشنی اهمیت اندیشه و تفکر را در مسیر بندگی یادآور میشود.»
وی با بیان اینکه جایگاه عقلانیت در دین اسلام بسیار والاست افزود: «تأکید خداوند بر تفکر و تعقل، نشاندهنده آن است که عبادت تنها با انجام ظاهری اعمال معنا پیدا نمیکند، بلکه باید همراه با درک، اندیشه و شناخت باشد. متأسفانه در جامعه ما گاهی از این بُعد غفلت میشود، در حالی که همین عقلانیت است که عبادت را از تکرار به عمق تبدیل میکند.»
علویان ادامه داد: «کشورهای غربی، با وجود فاصله از تعالیم وحیانی، از مفاهیم شکرگزاری و تمرکز ذهنی (مدیتیشن) در زندگی روزمره بهره میبرند و آن را عامل آرامش روحی میدانند، در حالی که ریشه این مفاهیم در منابع اصیل دینی ما وجود دارد. ما باید با تکیه بر قرآن و آموزههای اهلبیت(ع) این عقلانیت در عبادت را دوباره در جامعه زنده کنیم.»
وی تأکید کرد: «خداوند در قرآن وعده داده است که اگر انسان شکر نعمتهایش را به جا آورد، نهتنها نعمتهای مادی او افزون میشود، بلکه خودِ او رشد میکند و برکت به زندگیاش سرازیر میگردد. تفکر، تعقل و شکرگزاری، سه رکن اساسی معرفت دینیاند که انسان را به شناخت خدا نزدیکتر میکنند.»
علویان در پایان خاطرنشان کرد: «از خداوند متعال میخواهم که به همه ما توفیق دهد تا با تعقل در عبادت، بندگی آگاهانه را تجربه کنیم و با معرفت نسبت به معارف اهلبیت(ع) و جایگاه نماز، به درک عمیقتری از فلسفه خلقت برسیم. زیرا نماز، بزرگترین جلوه عبودیت و هدف غایی آفرینش انسان است.»
ارسال دیدگاه