عضو گروه فناوری‌های آموزشی آموزش و پرورش البرز:

تحول دیجیتال،عدالت آموزشی را تضمین می‌کند

پانا(کرج) -عضو گروه فناوری‌های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت :ضرورت ،چالش‌ها و آینده استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در مدارس،به تبیین نقش محوری این ابزارها در تربیت نسل جدید مورد بررسی است.

کد مطلب: ۱۶۱۷۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تحول دیجیتال،عدالت آموزشی را تضمین می‌کند

محمدعلی رسولی ،در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:«امروزه دانش‌آموزان ما در محیطی کاملاً متفاوت از نسل‌های قبل رشد می‌کنند.آن‌ها بومیان دیجیتال هستند و ما به عنوان متولیان نظام آموزشی ،نمی‌توانیم و نباید واقعیت‌‌های عصر جدید را نادیده بگیریم.»

وی افزود:«  روش‌های سنتی تدریس،با وجود ارزش‌های بنیادین خود،دیگر به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای آموزشی این نسل نیستند انگیزه‌ و درگیری آن‌ها را به شکل کافی جلب نمی‌کنند.تحول دیجیتال در آموزش ،یک انتخاب نیست ،بلکه یک ضرورت اجتناب‌‌ناپذیر برای آماده‌‌سازی دانش‌‌آموزان برای بازار کار و زندگی آینده است.»

رسولی در ادامه گفت:«فناوری‌‌های نوین این امکان فوق‌العاده را به ما می‌دهند که آموزش را به معنای واقعی کلمه، شخصی‌‌سازی کنیم .در یک کلاس سنتی ،سرعت تدریس برای همه یکسان است ؛اما ابزارهای هوشمند به ما اجازه می‌دهند که محتوای درسی را متناسب با سطح یادگیری هر فرد تنظیم کنیم .»

عضو گروه فناوری‌های آموزشی آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد:«دانش‌‌آموزی که نیاز به تمرین بیشتر دارد ،می‌تواند منابع تقویتی را ببیند و دانش‌آموزی که استعداد بالاتر دارد ،می‌تواند به مطالب پیشرفته و مکمل دسترسی یابد.این انعطاف‌پذیری،نه تنها کیفیت آموزش را بالا می‌برد ،بلکه عدالت آموزشی را نیز تضمین می‌کند ،چرا که محتوای باکیفیت می‌تواند به دورافتاده‌ترین مناطق کشور نیز منتقل شود.»

رسولی با تاکید براینکه ،در این فرآیند نقش معلم هرگز حذف نمی‌شودبلکه ارتقاء میابد ، ادامه داد :«معلم از انتقال‌دهنده صرف اطلاعات به یک راهنما ،مربی و تسهیل‌کننده تغییر می‌کند.این تغییر نقش،مستلزم سرمایه‌گذاری جدی در آموزش و توانمندسازی فرهنگیان است.باید برنامه‌های فشرده و کاربردی برای ارتقاء سواد دیجیتال و مهارت‌های تدریس مبتنی بر فناوری برای معلمان ترتیب دهیم تا آن‌ها بتوانند از این ابزارها به شکل مؤثر در محیط کلاس استفاده کنند،نه اینکه صرفاً ابزاری جدید را وارد یک روش قدیمی کنیم.»

وی همچنین افزود:«البته در مسیر اجرای این سیاست‌ها،چالش‌های بزرگی نیز پیش روی ما قرار دارند.اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین چالش،زیرساخت‌ها است.دسترسی پایدار پرسرعت و ارزان به اینترنت در تمام مدارس کشور،خصوصاً در مناطق کم‌برخوردار،نیازمند یک عزم ملی و سرمایه‌گذاری کلان است.همچنین، تأمین تجهیزات سخت‌افزاری مناسب و به‌روزرسانی مداوم آن‌ها نیز بار مالی سنگینی را به همراه دارد که باید از طریق منابع دولتی و مشارکت بخش خصوصی مدیریت شود .در کنار این موارد،چالش مقاومت در برابر تغییر و لزوم بازنگری مداوم در سیاست‌گذاری‌های آموزشی برای تطابق با سرعت تحولات فناوری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.»

رسولی در پایان تاکید کرد:«هدف نهایی ما نباید صرفاً خرید تبلت یا نصب تخته هوشمند باشد.باید از مرحله استفاده از فناوری به عنوان یک مکمل،به مرحله ادغام عمیق و نظام‌مند آن در طراحی برنامه درسی برسیم.این یعنی فناوری باید در ذات فرآیند یاددهی-یادگیری تنیده شود تا یک اکوسیستم آموزشی مدرن،پویا و متناسب با نیازهای قرن بیست‌ویکم ایجاد شود.ما خوشبین هستیم که با تعامل سازنده بین خانواده،مدرسه و نهادهای سیاست‌گذار،بتوانیم به این آرمان دست یابیم.»

خبرنگار : دانش آموز:مریم حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار