وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
افتتاح بیش از ۲۴۰۰ مدرسه تا نیمه دوم مهر/ بازگشت بیش از ۳۰ هزار نفر به چرخه آموزش
هفتهای دو نوبت شیر توزیع خواهد شد/ آییننامه ارتقای رتبهبندی تدوین و به دولت پیشنهاد شده و در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش برنامههای گسترده بازگشایی مدارس، تامین تجهیزات و فضای آموزشی، جذب معلمان، مهارتآموزی دانشآموزان و ارتقای عدالت آموزشی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار پانا؛ علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزشوپرورش در آستانه بازگشایی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ در برنامه ویژه خبری شبکه خبر حضور یافت. وزیر آموزش و پرورش در این برنامه ضمن تبریک سال تحصیلی جدید گفت: آغاز سال تحصیلی را که از فردا رسماً شروع میشود، به دانشآموزان عزیز، معلمان، مدیران، خانوادهها و همه مردم تبریک میگویم. مهر، «نوروز دانایی» است؛ فصل شکوفایی علم و دانش و خرد و جنبش و جوشش در جامعه است. از فردا یک دگرگونی را در جامعه خواهید دید، اگرچه خانوادهها از هفتهها قبل با موضوع بازگشایی مدارس درگیر هستند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشآموز و فرهنگی افزود: در آستانه هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس به ویژه امام شهدا همچنین یاد و خاطره شهدای جنگ دوازده روزه بهویژه سرداران شهید، دانشمندان هستهای و مردم عزیزی که در این جنگ ۱۲ روزه به شهادت رسیدند. در این جنگ ما معلمان و دانشآموزان عزیزی را از دست دادیم.
علیرضا کاظمی در این برنامه درباره پروژه بازگشایی مدارس توضیح داد و گفت: پروژه بازگشایی مدارس یکی از سختترین پروژههای ملی است. بازگشایی یکی از پروژههایی است در طول سال که به دلیل تحولاتی که ایجاد میکند باید از آن به عظمت یاد کرد. از ۱۵ مهر سال گذشته کار برنامهریزی آغاز شد. ما ۲۱ محور و ۸۱ برنامه طراحی کردیم؛ از جمله چاپ و توزیع ۱۶۰ میلیون جلد کتاب درسی که با تلاش شبانهروزی در سه شیف همکاران، به موقع به دست دانشآموزان رسید. خوشحالیم که امروز ۱۵۸ و نیم میلیون کتاب در سراسر کشور توزیع شده و به دست دانشآموزان رسیده است.
وی درباره وضعیت فضا و تجهیزات گفت: در حوزه فضا و تجهیزات نیز اقدامات گستردهای انجام شده است. ساخت و تجهیز مدارس یک از کارهای بسیار سنگین است. یکی از افتخارات این دولت این است که آموزش و پرورش را یکی از اولویتهای اول دولت قرار داده و شخص رئیس جمهور عنایت ویژه به دستگاه تعلیم و تربیت کشور داشتند. ما در بخش فضا تمام نظام مسائل کشور را به دست آورده و اطلس فضای آموزش کشور را استخراج کردیم. مدارس سنگی، کانکسی، نیمهتمام، مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز، مناطقی که سرانه فضای آموزشی آن زیر استانداردهای کشور است و... را استخراج کردیم.
بیش از ۲۴۰۰ مدرسه تا نیمه دوم مهر با حضور رئیسجمهور رسما افتتاح خواهد شد
وزیر آموزشوپرورش در ادامه افزود: برای حذف مدارس ناایمن، سنگی و کانکس اقداماتی انجام شده است. بنیاد مستضعفان برای حذف مدارس سنگی حدود ۱۰۰۰ مدرسه را در دستورکار خود از ابتدای سال قرار داده و بخش اعظمی از آن برای سال تحصیلی پیشرو افتتاح خواهد شد. در حوزه مدارس کانکسی نیز ستاد اجرایی فرمان امام ورود پیدا کردند و حدود ۱۰۰۰ مدرسه بالای ۱۰ نفر را در دستورکار خود قرار دادند که بخش اعظمی از آن نیز برای سال تحصیلی پیشرو افتتاح خواهد شد. حدود ۷ هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی در دستور کار قرار دارد و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه تا نیمه دوم مهر با حضور ریاست محترم جمهور رسما افتتاح خواهد شد.
تاکنون بیش از ۵۲ هزار بسته ورزشی و بهداشتی توزیع شده است
کاظمی درباره بستههای مختلف تعریف شده در برنامهریزیهای این وزارتخانه توضیح داد: بستههای تجهیزاتی علمی، ورزشی، پرورشی و بهداشتی برای مقاطع مختلف تحصیلی تعریف کردهایم. در کنار آن سامانهای هم طراحی کردیم که روند دقیق اجرا در آن ثبت شود. همزمان با آن رایزنیها در زمینه این بستهها را آغاز کردیم چرا که این بستهها اعتبارات بسیاری نیازمند است. تاکنون بیش از ۵۲ هزار بسته ورزشی و بهداشتی توزیع شده است. البته فاصله با استانداردها زیاد است، اما این مسیر را جدی دنبال میکنیم.
وی در ادامه افزود: بخش مهمتر از این اتفاقات، کیفیتبخشی است. در این حوزه ما گامهای بسیار بزرگی برداشتیم و تقریباً برای اولین بار هم هست که در کشور اتفاق میافتد که ما هدفگذاری کردیم. در واقع سه بخش را، روی سه حوزه متمرکز شدیم. حوزه اول، آموزش معلمان است.
کاظمی با تاکید بر اینکه تحول با معلم آغاز میشود افزود: یکی از چالشهای جدی که معمولاً آموزش و پرورش همیشه با آن مواجه بوده، کمبود نیروی انسانی است. که خب الحمدلله با کمک همکاران عزیز ما، با کمک همکاران بازنشسته و پیشکسوت ما که افتخار ما هستند، همیشه کمک کردند و ما کلاس بدون معلم هرگز نداشتیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دو مسئله پیش روست؛ یک مسئله کمبود معلم است؛ یک مسئله کلاس بدون معلم. کمبود معلم که خب همیشه داریم و به هر حال کمبود باید هم داشته باشیم، چون بخشی از نیروی انسانی خودمان را با به اصطلاح تدریس شاغلین و بازنشستگان پُر میکنیم. همیشه هم تقریباً متداول بوده؛ معمولاً هم بین سیزده تا پانزده درصد ساعات حقالتدریس مدارس اینگونه پر میشود.
وی در ادامه درباره علت به وجود آمدن کمبود معلم در مدارس را توضیح داد و گفت: ما یک تعداد نیرو داریم که دائم بازنشست میشوند و از آموزش و پرورش خارج میشوند. ما سالانه حدود پنجاهونه هزار تا شصت هزار معلم، در واقع به سن بازنشستگی میرسند که از این تعداد، به هر حال یک تعدادی ــ حدود بیست هزار نفر ــ میمانند و ادامه میدهند و چهل هزار نفر خارج میشوند. ما مابهازای این را باید پُر بکنیم. اگر پر نکنیم، کمبود معلم داریم.
جذب ۶۵ هزار معلم
کاظمی درباره جذب فرهنگیان در سال تحصیلی پیشرو افزود: این کمبود واقعی معلم است. خوشبختانه امسال با تلاشهای خیلی خوبی که همکارانمان انجام دادند، مجوز تقریباً ۶۵ هزار ردیف استخدامی را گرفتیم. حدود ۲۵ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش میشوند. حدود ۱۵ هزار، در واقع معلم هم از سالهای گذشته بنا به دلایل متعدد جذب نشدند، اینها جذب میشوند. آزمون استخدامی اخیر هم که برگزار کردیم، همین امروز نتایجش اعلام شد و انشاءالله ۳۰ هزار نفر هم از این مسیر جذب خواهند شد.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه توضیح داد: جمعاً حدود ۶۵ هزار معلم وارد فضای آموزش و پرورش میشوند. من به این معلمین عزیز هم تبریک میگویم و هم خیر مقدم عرض میکنم و امیدوارم با حضور اینها، به هر حال یک تحرک جدیدی در فضای آموزش و پرورش ایجاد بشود. این تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی که لازم داشت.
کلاس بدون معلم نخواهیم داشت
وی درباره حل مسئله کلاسهای بدون معلم گفت: ما این کمبود معلم را معمولاً با بهکارگیری نیروهای حقالتدریس و همینطور حقالتدریس شاغلین جبران میکنیم. ما حدود ۲۲ هزار همکار حقالتدریس آزاد داریم که قبلاً در قالب نیروهای خرید خدمات بودند. جزو نیروهای بسیار زحمتکش آموزش و پرورش هستند و امیدواریم که حالا بسیاری از اینها هم فرایند استخدامشان درست شده باشد و بتوانند استخدام بشوند. یک بخشی را هم از نیروهای موظف و شاغلینمان استفاده میکنیم. یک بخشی هم از نیروهای بازنشسته. معمولاً کمبود معلم داریم، اما کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان این جمله که کیفیت به دو سه عنصر بستگی دارد به تشریح این عوامل پرداخت و گفت: یکی از آن عوامل معلم است و ما با همین نگاه برنامهریزی کردیم که تمام معلمان دوره ابتدایی و متوسطه را در یک فرآیندی بتوانیم سطح توانمندیشان را ارتقا بدهیم.
وی در ادامه درخصوص اقدامات ویژه برای آموزش معلمان دوره ابتدایی گفت: برای معلمین دوره ابتدایی چند کار انجام دادیم؛ کارگاههای حضوری برگزار کردیم. معلمین را با روشهای فعال یادگیری و همینطور تغییر در چیدمان کلاس آشنا کردیم. استفاده از محیط یادگیری که در آن قرار دارند و محیط مثبت یادگیری.
کاظمی افزود: تلاش کردیم تا با همین فرآیندها بتوانند اتفاقات متفاوتی را رقم بزنند؛ به دانشآموزان میدان بیشتری بدهند؛ دانشآموزان کنشگری بیشتری داشته باشند و نقش بیشتری در کلاس درسشان ایفا کنند. این یک بخش مربوط به معلمان است. یک بخش آموزش حضوری بود.
حضور ۳۶۰ هزار معلم در اجتماعات یادگیری
وی به اجتماعات یادگیری اشاره کرد و گفت: حدود ۳۶۰ هزار معلم در قالب اجتماعات یادگیری کنار هم قرار گرفتند. ما با این نگاه که از همآموزی، باهمآموزی و بههمآموزی بتوانند یکدیگر را توانمند کنند. شبکه «شمیم» را برای معلمهای متوسطه قرار دادیم. اجتماعات یادگیری را برای معلمان ابتدایی.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه توضیح داد: معلمان ابتدایی یک منطقه با هم، در یک گروه، در یک پایه، با هم متصل شدند و ارتباط گرفتند. محتواهایشان را به اشتراک میگذارند، سؤالهایشان را به اشتراک میگذارند، دیدگاهها و روشهایشان را به اشتراک میگذارند. بسیاری از کارهایی که میکنند را میتوانند در اختیار دیگران قرار بدهند و تجربیاتشان را منتقل کنند.
کاظمی از برگزاری یک جشنواره به همین منظور خبر داد و گفت: یک جشنواره هم برگزار کردیم تحت عنوان جشنواره تحول؛ جشنواره اصلاح روشهای یادگیری که با حضور جناب آقای دکتر پزشکیان برگزار شد. چیزی حدود ۹۶ هزار معلم فقط تولید دادند؛ محتوا تولید کردند و ارائه دادند.
وی در ادامه ضمن تقدیر از معلمان گفت: تشکر میکنم از مجموعه معلمین ابتدایی و متوسطه که در این دو همایش بسیار بزرگ شرکت کردند. این تولیدات فاخر، خودش کیفیت آموزش و پرورش را هم بالا میبرد.
تولید ۱۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی برای معلمان
وزیر آموزش و پرورش از تولید محتوای ۱۴۰۰ دقیقهای این وزارت برای معلمان خبر داد و گفت: علاوه بر این، ما تقریباً حدود هزار و ۴۰۰ دقیقه محتوای استاندارد تولید کردیم و در اختیار معلمان سراسر کشور قرار دادیم. همین کار را در متوسطه هم انجام دادیم و کار بسیار بزرگی صورت گرفته است.
کاظمی در ادامه گفت: واقعاً امروز موضوع آموزش و پرورش، موضوع اول دولت است و این به نظر من جای تشکر دارد؛ چراکه یک نگاه عمیق و راهبردی امروز در کشور وجود دارد و آموزش و پرورش نقطه آغاز تحول و توسعه پایدار یک کشور است.
وی درباره اقدامات این وزارت در حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: ما در یک بخش هم رفتیم روی فعالیتهای پرورشی. اگر قرار باشد کیفیت ارتقا پیدا کند، معلم در کلاس درس، تجهیزات، فعالیتهای پرورشی و ورزشی، و مدیر مدرسه است. یعنی اینها میتوانند دست به دست هم بدهند، کنار هم قرار بگیرند تا کیفیت اتفاق بیفتد.
وزیر آموزشوپرورش با تاکید بر اهمیت مهارتآموزی گفت: یکی از تغییر رویکردهایی که ما الان در نظام آموزش داریم دنبال میکنیم، موضوع مهارتآموزی است. به هر حال رفتارهایی که دانشآموزان باید یاد بگیرند، یک بخشی برمیگردد به رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. مثلاً یک موضوع، موضوع صرفهجویی است. واقعاً این موضوع صرفهجویی امروز میتواند بسیاری از چالشهای کشور ما را حل کند. شما بحران یا چالش ناترازیای که در مصرف برق داریم، گاز داریم، آب داریم، همه اینها برمیگردد به اینکه ما در واقع یک الگوی درست مصرفی را نتوانستیم یا مهارت مصرف درست را نتوانستیم به بچهها یاد بدهیم.
کاظمی این مسئله را یکی از موضوعات مهم در برنامهها برشمرد و گفت: امروز این جزو یکی از مهمترین برنامههای ما در دستورکار آموزش و پرورش است و البته مهارتهای مختلفی که بچهها باید یاد بگیرند، جزو مهمترین برنامههای حوزه پرورشی است؛ از مهارتهایی که مرتبط با حوزه آسیبهای اجتماعی است، تا مهارتهای اجتماعی که باید بچهها یاد بگیرند.
هر دانشآموز حداقل یک نقش و هر دانشآموز حداقل یک تشکل
وی گفت: شعار ما در حوزه پرورشی این است هر دانشآموز حداقل یک نقش و هر دانشآموز حداقل یک تشکل. ما اگر به دانشآموزان در مدرسه فعالیت گروهی یاد بدهیم، به آنها نقش بدهیم، مسئولیت بدهیم، میدان بدهیم، تمام مهارتهایی که فردا و در آینده در محیط جامعه لازم دارد را خودش یاد میگیرد.
خبرگزاری پانا؛ یک شبکه بزرگ، یک نقش اجتماعی پررنگ
کاظمی با اشاره به خبرگزاری پانا به عنوان یک نقش اجتماعی گفت: یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم همین خبرنگاران پانا است. یک شبکه بزرگی تشکیل دادیم. شما هم دیدید، دانشآموزان خبرنگار پانا حتی در دوره ابتدایی هم هستند. چون وقتی یک دانشآموز مثلاً ششم ابتدایی میآید از وزیر آموزش و پرورش سؤال میکند، ما به او مهارت ارتباطی را یاد میدهیم؛ عزت نفس را به او یاد میدهیم؛ اعتماد به نفس را به او یاد میدهیم؛ بصیرت و آگاهیاش را ارتقا میدهیم. چون حتماً میرود در آن زمینه مطالعه میکند، بررسی میکند. کار گروهی را هم به او یاد میدهیم.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه درباره فعالیت تشکلها گفت: ما سعی کردیم در فضای مدرسه تشکلهای رسمی و غیررسمی را توسعه بدهیم و برای دانشآموزان زمینه فعالیتهای گروهی را مهیا کنیم. مثلاً؛ «همیار مشاور» را داریم در مدرسه. «همیار پلیس» را داریم. «سفیر بهداشت» را داریم. «سفیر سلامت و بهداشت» را داریم. «بسیج دانشآموزی» را داریم. «اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان» را داریم. «سازمان دانشآموزی» را داریم. «سازمان جوانان هلالاحمر» را داریم. زمینه فعالیت گروهی را برای بچهها در مدرسه مهیا میکنیم؛ علاوه بر شوراهای دانشآموزی، مجلس دانشآموزی، خبرنگاران پانا و کانونهای یاریگران زندگی. یک ویترین از فعالیتهای مختلف گروهی برای بچهها گذاشتهایم که خودشان انتخاب کنند در هرکدام که دوست دارند بروند و کمکشان هم میکنیم. اینها همه راهبر دارند، مربی دارند. مثلاً مشاور مدرسه راهنمایی میکند کسی را که میخواهد نقش همیار مشاور را ایفا بکند. این یک کار اساسی در حوزه پرورشی است.
وزیر آموزشوپرورش به تقویت هویت ملی و دینی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی هم که امسال ما دنبال کردیم، بحث تقویت هویت ملی و دینی است. بهشدت روی این مسئله پافشاری میکنیم و قطعاً شما عشق به میهن، عشق به انقلاب، عشق به امام و عشق به شهدا را امسال متفاوت در فضای تعلیم و تربیت خواهید دید.
کاظمی با تاکید بر اهمیت این هویت و توجه به آن در کتب و محتوای درسی گفت: این موضوع در کتب درسی هم لحاظ شده است. همانطور که ابتدای صحبت اشاره کردید و به شهدای دانشآموز و شهدای معلم ادای احترام داشتید، ما امروز وظیفه داریم دانشآموزان را با دفاع مقدس آشنا کنیم. دفاع مقدسی که شاید با این نسل ما، به لحاظ زمانی فاصله داشته باشد، اما تجربهای بسیار نو و جدید برای انتقال ارزشها در اختیار ما قرار داده است. ما باید تلاش کنیم محتوای درسی، فضای آموزشی و فضای کلاسها به این سمت برود.
سرود جمهوری اسلامی ایران را در فضای صبحگاه مدارس پررنگ و طنینانداز خواهیم کرد
وزیر آموزشوپرورش از برنامهها و اقدامات فرهنگی و پرورشی در راستای تقویت هویت ملی خبر داد و کفت: در این حوزه چند کار مهم انجام دادیم؛ سرود جمهوری اسلامی ایران را در فضای صبحگاه مدارس پررنگ و طنینانداز خواهیم کرد. همین موضوع میتواند عشق به میهن و وطن را در دل بچهها تجلی بدهد. در خصوص جنگ تحمیلی، آموزش و پرورش اقدامات زیادی انجام داده است؛ از جمله در کتابهای درسی، اردوهای راهیان نور، اردوهای پیشرفت. همه اینها در جریان بوده و متون متعددی هم تولید شده است.
تولید ۲۰ بسته محتوایی توسط معاونت پرورشی درباره جنگ ۱۲ روزه
کاظمی با اشاره به گذشت زمان کوتاه از جنگ ۱۲ روزه گفت: از آنجا که هنوز مدت کوتاهی از دفاع ۱۲ روزه و تجاوز اخیر رژیم غاصب و کودککش صهیونیستی میگذرد، ما وظیفه داریم در نظام تعلیم و تربیت، روایت دقیق و درست این رویداد را به نسل جدید منتقل کنیم؛ نسلی که امروز هدف اصلی دنیای استکبار است.
وی در ادامه از ویژهنامهها و بستههای آموزشی در همین راستا خبر داد و گفت: برای این کار، اقدامات ویژهای طراحی کردیم. سه ویژهنامه تولید شده است؛ یک ویژهنامه برای دوره ابتدایی، یک ویژهنامه برای متوسطه اول، و یکی برای متوسطه دوم. هر کدام درسهای متعدد و متفاوت دارند. این ویژهنامهها شامل روایت اتفاقات ۱۲ روز دفاع، یاد و نام شهدا و حتی اشاره به قدرت دفاعی و موشکی کشور است که متناسب با گروه سنی، به دانشآموزان منتقل میشود.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه درباره فعالیتهای فوقبرنامه در همین راستا گفت: حدود ۲۰ بسته محتوایی توسط حوزه معاونت پرورشی تهیه شده است؛ در قالب پوستر، روایت جنگ و محتوای مدرسهای. به مناسبت این موضوع، مسابقات مختلفی هم در مدارس برگزار خواهد شد تا دانشآموزان درگیر این فضا شوند. همچنین در سالگرد این اتفاقات هم انشاءالله نمایشگاههای مدرسهای و برنامههای فرهنگی دیگری دنبال خواهد شد.
کاظمی در ادامه این برنامه به برنامههای ورزش و تربیت بدنی اشاره کرد و توضیح داد: بخشی دیگر از کارهای ما، فعالیتهای ورزشی درون مدرسه است. علاوه بر ۳ بسته ورزشی که به مدارس ارسال کردیم، برنامههای ورزشی متعددی طراحی شده است. المپیادهای درونمدرسهای و مسابقات بینمدرسهای را تحت عنوان «میدان پویا» و «میدان همدلی» اجرا میکنیم.
افتتاح بیش از ۲ هزار فضای ورزشی
وی در ادامه آماری ارائه کرد و گفت: حدود ۲۶۸۰ فضای ورزشی در دستور کار قرار گرفت که تا الان بیش از ۲۰۰۰ فضای ورزشی به بهرهبرداری رسیده است. فقط از این تعداد، ۱۶۰۰ فضای ورزشی مربوط به چمن مصنوعی بوده است.
کاظمی در ادامه گفت: وقتی فضای ورزشی جذاب و امکانات مناسب در اختیار بچهها قرار بگیرد، طبیعتاً انگیزه و علاقه آنها به ورزش بیشتر میشود. امروز به دلیل کمتحرکی که در خانه و حتی در مدارس وجود دارد، ورزش در مدرسه یک نیاز ضروری است. به همین دلیل به حوزه ورزش، تربیتبدنی و سلامت توجه ویژهای شده و برنامههای خوبی طراحی شده است؛ برنامههایی که میتواند کمک بزرگی به ارتقای کیفیت مدارس ما در سطح کشور داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه درباره وضعیت عدالت آموزشی و نرخ پوشش تحصیلی گفت: طبیعی است که ما برای دستیابی به آن عدالت آرمانی که مدنظر شما و همه ماست، فاصله داریم. تأکید آقای رئیسجمهور هم همین است که شرایط یکسان واقعاً ایجاد بشود و الان هم داریم به همان سمت حرکت میکنیم.
پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی به ۹۹ درصد رسیده است
وی از نرخ پوشش ۹۹ درصدی در دوره ابتدایی خبر داد و گفت: پوشش تحصیلی ما در دوره ابتدایی به ۹۹ درصد رسیده است. یعنی این تقریباً صد درصد است. آنهایی هم که نمیآیند، دیگر موانعی غیر از فراهم بودن امکانات آموزشی دارند. لذا این خودش یک بخشی از عدالت آموزشی است؛ اینکه امروز ما بستر تحصیل و مقدمات آموزش را برای تمام دانشآموزان کشور مهیا کردهایم.
کاظمی از رفع مشکلات فضا برای تحصیل در کشور به طور کامل خبر داد و گفت: میتوانیم بگوییم تقریباً کودک بازمانده از درس نداریم. البته داریم، اما اگر بازماندهای هم هست، دلیلش فقدان فضای آموزشی یا دسترسی به آموزش نیست؛ بلکه به دلایل متعدد دیگری برمیگردد؛ بخشی به مسائل فرهنگی، بخشی به مسائل اقتصادی و بخشی هم به دلایل دیگر.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به پایین بودن عدد بازماندگی از تحصیل افزود: عدد بازماندگان بسیار پایین است؛ چیزی حدود ۲۰۰ هزار دانشآموز در کل دوره ابتدایی. اینها یا اصلاً وارد مدرسه نشدهاند یا در میانه راه ترک تحصیل کردهاند. از این تعداد، تنها حدود سه درصد به دلیل مسائل آموزشی بازماندهاند که عدد بسیار پایینی است.
یکی از افتخارات سال گذشته، جذب ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل بود
وی از جذب ۳۰ هزار بازمانده تنها در یک ساله گذشته خبر داد و گفت: یکی از افتخارات سال گذشته، جذب ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل بود. الان هم یک کارگروه ویژه تشکیل دادهایم که روی بازماندگان کار میکند. الحمدلله با کمک قوه قضائیه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و بخشهای مختلف تلاش میکنیم حتی یک دانشآموز هم از تحصیل بازنماند. این یک جلوه از عدالت است.
کاظمی در ادامه درباره عدالت و اقتضائات جغرافیایی افزود: البته عدالت ابعاد متعددی دارد که بعضی از آنها واقعاً سخت است. مثلاً در برخی روستاها مجبوریم کلاس چندپایه تشکیل بدهیم. این ذات جغرافیای آن مناطق است و کاری نمیشود کرد. مثلاً در یک روستا فقط یک دانشآموز اول ابتدایی داریم، دو نفر دوم ابتدایی، پنج نفر سوم ابتدایی. خب نمیشود برای هر پایه یک کلاس مستقل تشکیل داد.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه توضیح داد: به همین دلیل، بسیاری از کلاسهای ما چندپایه هستند. راهحل ما این است که بچهها را در مدارس مرکزی یا شبانهروزی جمع کنیم یا سرویس ایاب و ذهاب فراهم کنیم تا دانشآموزان چند روستا به یک مدرسه مرکزی منتقل شوند و کلاسهای استاندارد داشته باشند.
وی درباره وضعیت فضای آموزشی و تجهیزات گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی را بررسی کنیم، در استانهای مختلف، قدمهای زیادی برداشتهایم. برای رسیدن به حد مطلوب، برنامهریزی کردهایم. موضوع اول فضای آموزشی است که نسبتاً از سطح خوبی برخورداریم. تقریباً به سمت فضای آموزشی استاندارد حرکت میکنیم.
کاظمی درباره وضعیت مدارس سنگی و کانکسی گفت: تعداد مدارس سنگی بالای ۱۰ نفر در کل کشور، حدود هزار واحد برآورد شده است. مدارس کانکسی هم در همین حدود بوده است. این مدارس را داریم جمعآوری و جایگزین میکنیم.
وی در ادامه این برنامه گفت: عدالت آموزشی نه فقط در فضا و تجهیزات، بلکه در تأمین معلم توانمند و کیفی محقق میشود. همه اینها در حال برنامهریزی است تا انشاءالله بتوانیم به آن سمت حرکت کنیم.
تزریق نزدیک به ۲.۵ همت سرانه به مدارس
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه یکی از وجوه معلم باکیفیت این است که دغدغه مالی، رفاهی و مسائل کاری نداشته باشد گفت: مطالبات معلمان و موضوعات مرتبط با آن همیشه برای آموزش و پرورش اهمیت داشته است. یکی از وظایف مهم من پیگیری مسائل اداری و حقوقی معلمان است و سال گذشته، معلمان قطعاً شهادت خواهند داد که شاید یکی از بهترین سالهای مالی آموزش و پرورش بود. برای اولین بار، سرانه مدارس به دو مرحله واریز شد و نزدیک به ۲.۵ همت به مدارس تزریق شد.
آییننامه ارتقای رتبهبندی تدوین و به دولت پیشنهاد شده و در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است
کاظمی در ادامه درباره ارتقای رتبهبندی و پرداخت مطالبات توضیح داد و گفت: برای معلمان، آییننامه ارتقای رتبهبندی تدوین و به دولت پیشنهاد شده و در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است. این آییننامه شرایط کاری معلمان را بهبود میبخشد. همچنین سال گذشته، مطالبات روزانه معلمان بدون هیچ بدهی پرداخت شد؛ حقالتدریسها بهروز پرداخت شد، مسائل امتحانات به موقع پرداخت شد، بخش عمده پاداشها پرداخت شد و مابقی در دستورکار است، بازنشستگان هم مطالباتشان دریافت شد. این اقدامات باعث شده گفتمان کیفیت و تعلیم و تربیت، فضای غالب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی باشد.
وی در ادامه درباره چالشها و اولویتهای این وزارت افزود: آموزش و پرورش با چالشهای متعددی مواجه است، از جمله؛ تجهیزات و استانداردسازی تجهیزات، اردوهای دانشآموزی که نقش مهمی در تربیت، کار گروهی و تعامل دانشآموزان دارد. بر اساس برنامه هفتم، هر دانشآموز حداقل باید در سال یک اردو شرکت کند. اردوهایی مثل راهیان نور و اردوهای پیشرفت، نقش مهمی در تقویت هویت ملی و دینی دارند. سال گذشته با همکاری بسیج دانشآموزی و آموزش و پرورش، حدود ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون نفر به این اردوها اعزام شدند.
در دوره ابتدایی و مناطق محروم، هفتهای دو نوبت شیر توزیع خواهد شد
وزیر آموزشوپرورش از توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی پیشرو خبر داد و گفت: موضوع شیر مدارس هم که یکی از موضوعات مهم برای دانشآموزان است، در آستانه اجراست و آییننامه توزیع آن آماده و اعتبار لازم اختصاص یافته است. در ابتدای دوره ابتدایی و مناطق محروم، هفتهای دو نوبت شیر توزیع خواهد شد.
کاظمی در ادامه از آسیبهای اجتماعی و نظام مراقبت دانشآموزان سخن گفت و افزود: یکی از مهمترین دغدغههای آموزش و پرورش، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است؛ خشونتهای فردی، اختلافات خانوادگی، شکاف نسلی بین فرزند و والدین. برای این منظور، نزدیک به ۳۰ جلسه تخصصی برگزار شد و نقشه آسیبهای اجتماعی طراحی شد.
غربالگری حدود ۸ میلیون دانشآموز
وی با اشاره به سامانه نماد گفت: ابرسامانه هوشمند نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) تقویت شد و امسال حدود ۸ میلیون دانشآموز غربالگری شدند. البته شناسایی کافی نیست و نیاز به پشتیبانی دستگاههای اجرایی و کمک عمومی وجود دارد.
سال گذشته خیرین ۱۸.۵ همت به آموزش و پرورش کمک کردند
وزیر آموزشوپرورش در ادامه درباره عدالت آموزشی و چالشهای آن گفت: اجرای عدالت آموزشی با چالشهای بزرگی همراه است؛ برنامه هفتم، ارتقای سرانه فضای آموزشی را تکلیف کرده است. برای هر متر مربع فضا، هزینه بسیار بالاست و عدد کل سر به فلک میکشد. مشارکت عمومی و خیرین بسیار مهم است. سال گذشته خیرین ۱۸.۵ همت به آموزش و پرورش کمک کردند و بیش از ۵۶ درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین ساخته شد.
کاظمی در ادامه گفت: برای جبران کمبودها، پویشی راهاندازی شد؛ در استان خراسان رضوی، مردم به صورت مشارکتی در ساخت مدارس شرکت کردند. مثلاً یک نفر آجر میدهد، دیگری کلید و پریز، دیگری سیمان و ماسه و … این نوع مشارکت، ارزش بیشتری دارد و باعث میشود احساس تعلق و مشارکت عمومی در جامعه شکل بگیرد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره مدارس غیرانتفاعی و موضوع شهریهها گفت: مدارس غیرانتفاعی ظرفیت ارزشمندی در کشور هستند و خدمات مهمی به دانشآموزان ارائه میدهند. حدود ۲.۵ میلیون دانشآموز در این مدارس فعالیت میکنند. تقریباً ۹۵٪ این مدارس جنبه اقتصادی ندارند و هدف اصلی معلمان و مدیران خدمت به دانشآموزان و نظام تعلیم و تربیت است. شرایط اقتصادی امروز برای مدارس غیرانتفاعی بسیار سخت است. تنها بخش کوچکی از مدارس ممکن است به دلیل اجاره بالا، امکانات ویژه یا نیروی انسانی اضافی، شهریههای بالا دریافت کنند. این شهریهها سازوکار مشخصی دارند و هر گونه تخلف گزارش شود، با آن برخورد میشود.
وزیر آموزشوپرورش در پایان با تبریک سال تحصیلی جدید خطاب به دانشآموزان گفت: من خدمت همه دانشآموزان عزیز و بزرگوار تبریک عرض میکنم و میگویم؛ آینده کشور به شما وابسته است. شما جای شهدا را باید پر کنید، جای دانشمندان هستهای را باید شما پر کنید. هر کدام از شما در آینده میتوانید یک دانشمند بزرگ باشید، یک فرمانده غیور برای دفاع از میهن و سرزمین ما باشید. به شما امید داریم و به شما افتخار میکنیم. این موفقیت میسر نمیشود مگر با پشتیبانی پدر و مادر عزیز، همراهی، همدلی و تلاش شبانهروزی معلمانی که در کنار شما قرار دارند. انشاءالله همه ما دست به دست هم دهیم تا میهن خود را آباد کنیم.
ارسال دیدگاه