در گفتوگو با پانا:
فیلم کوتاه مدیومی مستقل است که باید جدی گرفته شود
داستانگویی مهمتر از تجهیزات و کمالگرایی است / فیلم کوتاه باید جدی گرفته شود؛ توصیههای الهام هادینژاد به فیلمسازان جوان/از محدودیت تا خلاقیت؛ الهام هادینژاد از مسیر فیلم کوتاه میگوید
تهران (پانا) - الهام هادینژاد، کارگردان فیلم کوتاه، با تأکید بر اهمیت این مدیوم هنری، معتقد است فیلم کوتاه نهتنها بستری برای تمرین و تجربهورزی فیلمسازان است، بلکه زبانی مستقل دارد و میتواند اثری ماندگار خلق کند. او از نقش جشنوارهها، محدودیتها و اهمیت داستانگویی در مسیر فیلمسازی سخن گفت.

فیلم کوتاه سالهاست که بهعنوان نقطه آغاز بسیاری از فیلمسازان شناخته میشود، اما در عین حال، هویتی مستقل دارد و در جهان امروز سینما به یکی از مهمترین ابزارهای روایت و ارتباط با مخاطب بدل شده است.
فیلم کوتاه، زبان مستقل سینما
الهام هادینژاد درباره جایگاه فیلم کوتاه گفت: «فیلم کوتاه، یکی از مهمترین مدیومهای سینماست؛ مدیومی که بهتنهایی زبان و هویت مستقل خود را دارد و باید جدی گرفته شود. نقش آن هم در تأثیرگذاری بر جامعه پررنگ است و هم در مسیر رشد فیلمسازان. بسیاری از کارگردانانی که هنوز امکان یا حتی تمایل ساخت فیلم بلند را ندارند، میتوانند از ظرفیت فیلم کوتاه استفاده کنند؛ چرا که با هزینه کمتر و روند تولید سادهتر، امکان خلق آثاری هنری و باکیفیت را فراهم میکند و راه ارتباطی مستقیم و اثرگذار با مخاطب میگشاید.»
وجه تمایز یا شباهت با فیلم بلند؟
وی در پاسخ به تفاوتهای کارگردانی فیلم کوتاه و فیلم بلند توضیح داد: «کارگردانی این دو مدیوم در بسیاری از جنبهها از انتخاب کست و تجهیزات گرفته تا شیوه هدایت بازیگران تفاوتهای آشکاری دارند. اما بهجای تمرکز بر تفاوتها، باید به یک نقطه مشترک اساسی اشاره کرد: لحن. کارگردانی که توانایی ساختن لحن درست و منسجم را داشته باشد، چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم بلند، میتواند اثری فاخر و ماندگار خلق کند.»
برگ برنده در روزگار کمصبری
هادینژاد با اشاره به تغییرات ذائقه مخاطب گفت: «در این روزگار که انسانها کمحوصلهتر شدهاند و حتی خواندن یک مقاله بلند یا تمام کردن یک کتاب برایشان دشوار است، کارگردانی که بتواند یک فیلم کوتاه فاخر بسازد، برگ برندهای در دست دارد که در فیلم بلند لزوماً بهدست نمیآید. فیلم کوتاه به او میآموزد چگونه کوتاه و معجزهوار سخن بگوید، داستانی روایت کند و تماشاگر را تا لحظه آخر با خود همراه نگه دارد.»
مدیومی مستقل، نه صرفاً سکوی پرتاب
این کارگردان فیلم کوتاه افزود: «فیلم کوتاه، بهتنهایی یک مدیوم ارزشمند است. هرچند میتواند بستری برای تمرین، آزمون و آغاز مسیر فیلمسازانی باشد که در آینده قصد ساخت فیلم بلند دارند، اما باید جایگاه مستقل خود را بیابد و جدی گرفته شود.»
جشنوارهها و نقش دیدهشدن
وی جشنوارههای فیلم کوتاه را فرصتی مهم برای عرضه آثار دانست و گفت: «این جشنوارهها امکان نمایش فیلم بر پرده سینما و ارتباط مستقیم با مخاطب را فراهم میکنند. علاوه بر این، جشنوارهها بستری برای آشنایی با همصنفیها و همکاران هم هستند و به رشد حرفهای کارگردانان کمک میکنند.»
محدودیت؛ تهدید یا فرصت؟
هادینژاد درباره محدودیتهای ساخت فیلم کوتاه اظهار داشت: «گاهی محدودیتها میتوانند هم زمینهساز خلاقیت شوند و هم ضربهزننده. گاهی لازم است برای یک فیلم هزینه مناسبی صرف شود تا کارگردان بتواند لحن مطلوب را خلق کند. اما در بعضی موارد، همین کمبودها باعث میشود عوامل به راهکارهایی نو بیندیشند که نهتنها کمبودها را جبران میکند، بلکه گاه کیفیت اثر را هم ارتقا میبخشد.»
توصیه به فیلمسازان جوان
این کارگردان درباره توصیههایش به علاقهمندان فیلم کوتاه گفت: «کارگردانان باید با هر وسیلهای که در اختیار دارند، فیلمسازی را آغاز کنند و مهارت داستانگویی را بیاموزند. داستانگویی ارتباطی به نوع دوربین، تجهیزات پیشرفته یا کست پیچیده ندارد. اگر این مسیر را ادامه دهند و از کمالگرایی فاصله بگیرند، در آینده نهچندان دور به همان تصویری که در ذهن خود دارند، خواهند رسید.»
توجه به استعدادها، نه سلیقهها
هادینژاد در پایان تأکید کرد: «هر فیلمسازی دوست دارد که اثرش دیده شود. امیدوارم ارگانها به تواناییها و استعدادها توجه کنند و از سلیقههای شخصی فاصله بگیرند.»
ارسال دیدگاه