نماینده مجلس دانشآموزی استان اردبیل:
صدای دانشآموزان باید شنیده شود
اردبیل (پانا) ـ نماینده مجلس دانشآموزی استان اردبیل و نامزد هیأت رئیسه مجلس دانشآموزی کشور، بر لزوم مشارکت دانشآموزان در تصمیمگیریهای آموزشی و عدالت در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.

هستی عبادی در نشست دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور بر ضرورت حضور جدی دانشآموزان در تصمیمگیریهای کلان آموزشی تأکید کرد.
رئیس شورای دانشآموزی دختر استان اردبیل و نامزد هیأت رئیسه این مجلس، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری، قهرمان دلیر جنوب، بر لزوم ایستادگی، وحدت و عزت ملی تأکید کرد و گفت: «ملتی که خود را در تصمیمگیریهای مهم حاضر میبیند، هیچگاه به تسلیم تن نخواهد داد.»
عبادی که سابقه نمایندگی دانشآموزان در جلسات شهرستانی، دیدار با رهبر معظم انقلاب، عضویت در بسیج دانشآموزی و کسب عناوین برتر فرهنگی، هنری و علمی را در کارنامه خوددارد، محورهای برنامههای خود را برای تصدی هیأت رئیسه مجلس دانشآموزی کشور تشریح کرد.
وی، نخستین چالش را عدم مشارکت جدی دانشآموزان در تصمیمگیریهای کلان آموزشی دانست و اظهار کرد: «چگونه میتوان برای آینده نسلی تصمیم گرفت، بیآنکه خود او در میز تصمیمگیری حضور نداشته باشد؟» وی پیشنهاد راهاندازی سامانه ملی نظرخواهی دانشآموزان را مطرح کرد تا صدای دانشآموزان، از دورترین روستا تا بزرگترین شهر، به طور مستقیم به گوش مسئولان وزارت آموزش وپرورش برسد.
این نامزد اردبیلی خواستار پایش ملی تخصص معلمان و تطبیق دقیق رشته تحصیلی آنان با دروس مورد تدریس آنان شد.
وی، همچنین وضعیت نامطلوب برخی مدارس کشور را «زخم کهنه آموزش» خواند و گفت: «در قرن بیست و یکم هنوز مدارسی داریم که سقفشان چکه میکند، بخاریهایشان خطر جانی دارند و حتی نیمکت کافی برای دانشآموزان نیست. عدالت آموزشی ایجاد میکند که نوسازی فوری مدارس فرسوده و ایجاد مدارس جدید در مناطق محروم در اولویت قرار گیرد.»
عبادی، با اشاره به اجبار دانشآموزان در پایه نهم برای انتخاب رشته تحصیلی، تأکید کرد: «انتخاب مسیر زندگی در سنین ۱۴ یا ۱۵ سالگی، بدون مشاوره مؤثر و فرصت کافی، میتواند سرنوشت یک نسل را تحتالشعاع قرار دهد.» وی خواستار انعطاف بیشتر در تغییر رشتهها، مشاوره شغلی و تحصیلی مؤثر و برگزاری دورههای استعدادسنجی همراه با بازدیدهای میدانی از محیطهای کاری شد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت آموزش عملی و آزمایشگاهی در دروس مفهومی، افزود: «یادگیری علوم صرفاً با تئوری خشک مانند یاد گرفتن شنا از روی کتاب است. ایجاد آزمایشگاههای استاندارد، شبیهسازهای آموزشی و آزمایشگاههای مجازی و سیار میتواند انگیزه تحصیل را در دانشآموزان زنده کند.»
نماینده مجلس دانشآموزی استان اردبیل تصریح کرد: ایران ما شایسته بهترین فرداهاست و فردای ایران از امروز ما آغاز میشود. با هم میتوانیم مدارس را نه محل گذر روزها، بلکه آغازگر رویاها بسازیم.
ارسال دیدگاه