مدرس دوره‌های تولید محتوا:

مخاطب شناسی، رمز تاثیرگذاری در عصر رسانه است

تهران (پانا) - سید محمد رضوی، مدرس دوره‌های تولید محتوا؛ مخاطب شناسی را رمز تاثیرگذاری در عصر رسانه دانست و بر شناخت دقیق مخاطب، سرعت در انتشار اخبار و خلق محتوای کوتاه اما مؤثر تأکید داشت.

کد مطلب: ۱۶۰۱۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مخاطب شناسی، رمز تاثیرگذاری در عصر رسانه است

خبرگزاری پانا به میزبانی سازمان دانش‌‌آموزی کشور، اولین روز از دوره‌ی دو روزه آموزش تخصصی تولید محتوا را برای دانش‌آموز خبرنگاران پانا برگزار کرد، در نخستین روز از این دوره‌ی آموزشی سید محمد رضوی مدرس تولید محتوا، دانش‌آموز خبرنگاران پانا را با اصولی نوین در روایت رسانه‌ای آشنا کرد و از ضرورت طراحی برنامه‌ریزی‌های هدفمند و رعایت نکات فنی در تولید عکس و فیلم صحبت‌ کرد. نوع نگاه دانش‌آموزان و تبادل اطلاعات آنان نشان دهنده انگیزه نسل جوان برای حضور موثرتر در حوزه رسانه و جامعه است.

در این دوره آموزشی سید محمد رضوی، مدرس دوره‌های تولید محتوا، با تأکید بر اهمیت شناخت مخاطب و سرعت در انتشار اخبار، به بیان نکاتی کلیدی در زمینه تولید محتوای رسانه‌ای پرداخت.

وی با اشاره به تحولات رسانه‌ای گفت: در گذشته، رسانه‌ها در اختیار حاکمیت‌ها بودند و اطلاع‌رسانی از بالا به پایین صورت می‌گرفت. اما امروز هر فرد خود را صاحب رسانه می‌داند و این تغییر، ما را با چالش‌هایی چون گم‌شدن داده‌ها و سانسور خبری مواجه کرده‌است و ما باید در کمترین زمان، بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذاریم.

رضوی با تأکید بر اینکه محتوای کوتاه و در عین حال باکیفیت، بیشترین جذابیت را برای مخاطب دارد، افزود: الگوریتم‌های اپلیکیشن‌های خارجی به‌خوبی سلیقه مخاطب را می‌شناسند و ما نیز باید در تولید محتوا اعم از متن، تصویر و فیلم به شناخت دقیق مخاطب برسیم.

وی سرعت و صحت اخبار و محتوا را دو اصل اساسی در مرجعیت رسانه دانست و گفت: اولین قدم برای موفقیت خبرنگاران پانا، سرعت در تولید و انتشار محتواست. اما این سرعت باید همراه با صحت اطلاعات باشد. مخاطب‌شناسی، مهم‌ترین عنصر در طراحی برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی است.

رضوی همچنین بر ضرورت مطالعه جامعه جغرافیایی برای شناخت بهتر مخاطب تأکید کرد و افزود: برای هر رویداد باید سناریویی مشخص داشته باشیم؛ بدانیم از چه کسی، در چه زمانی، درباره چه موضوعی و با چه هدفی محتوا تولید می‌کنیم. برنامه‌ریزی ما باید پاسخ‌گوی سؤال مخاطب و کوتاه، جذاب و ساده باشد.

وی در ادامه به نکات فنی در تولید ویدیو و عکس پرداخت و گفت: در ضبط فیلم، صدا از تصویر مهم‌تر است؛ چرا که صدای ما روح مخاطب را لمس می‌کند، نورپردازی باید طبیعی و متناسب با زاویه‌های مختلف باشد. استفاده از سه نور اصلی، نور سوژه، نور سایه و نور پس‌زمینه بسیار ضروری است و در عکاسی نیز نقاط طلایی کادر و اصول مهم در کادر بندی نیز باید رعایت شوند تا محتوای ما با استاندارهای رسانه‌ای تناسب داشته‌باشد.

در پایان رضوی بر تمرین، تکرار و مشاهده نمونه‌های موفق تأکید کرد و گفت: برای صاحب سبک شدن در تولید محتوا، باید آموزش ببینیم، خلاقیت داشته باشیم و با هم‌فکری، به ایده‌هایی برسیم که پاسخ‌گوی نیاز مخاطب باشند.

خبرنگار : متین عندلیب عکاس : محمد صدیق

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار