مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان تاکید کرد:

هدایت تحصیلی نهمی‌ها، گامی راهبردی در مسیر زندگی

لرستان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان با تأکید بر اهمیت چندبعدی فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم، اعلام کرد که این فرآیند بر اساس مدل علمی و داده‌محور با در نظر گرفتن توانایی، علاقه و نیازهای جامعه انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۵۸۹۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی نهمی‌ها، گامی راهبردی در مسیر زندگی

سیدعیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، در جلسه کمیته هدایت تحصیلی استان با اشاره به اهمیت فرایند هدایت تحصیلی، آن را انتخابی راهبردی دانست که بیش از یک انتخاب رشته ساده است و مسیر آینده شغلی و شخصی دانش‌آموزان را شکل می‌دهد.

وی اعلام کرد که ۲۷۶۶۴ دانش‌آموز پایه نهم استان مشمول این فرآیند هستند که بر اساس مدلی علمی و داده‌محور انجام می‌شود. در این مدل ۶۵ درصد وزن انتخاب بر مبنای عملکرد تحصیلی سه ساله دانش‌آموزان و ۳۵ درصد باقیمانده مربوط به آزمون‌های رغبت‌سنجی و توانایی، نظرات مشاوران، معلمان و خانواده‌ها است. هدف اصلی این مدل، توجه همزمان به سه مؤلفه «خواست دانش‌آموز»، «توانایی واقعی» و «نیازهای جامعه» است.

سهرابی تاکید کرد: «انتخاب رشته تنها انتخاب آموزشی نیست، بلکه تصمیمی حیاتی برای شکل‌گیری آینده شغلی و شخصی دانش‌آموز است.» وی افزود که حدود ۸۵ درصد دانش‌آموزان پایه نهم موفق به قبولی در خردادماه شده‌اند و برگ‌های هدایت تحصیلی آنها در دو گروه الف و ب صادر شده است. دانش‌آموزان گروه الف از ۲۸ تیرماه به مدت دو هفته و گروه ب از ۱۳ مردادماه برای ثبت‌نام در مدارس فرصت دارند.

دانش‌آموزانی که در خردادماه قبول نشده‌اند، باید در آزمون شهریور شرکت کنند و فرآیند هدایت تحصیلی آنها نیز در موعد مقرر انجام خواهد شد. همچنین برای دانش‌آموزانی که در رشته مورد علاقه خود پذیرفته نشده‌اند، آزمون تعیین رشته مجدد از ۲۵ مرداد تا ۵ شهریور برگزار خواهد شد، به شرط وجود ظرفیت در منطقه آموزشی.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان از مشاوران خواست ارتباط نزدیکی با خانواده‌ها و مدارس برقرار کرده و با گفتگوهای شفاف، انتظارات خانواده‌ها را مدیریت کنند تا درک مشترکی درباره هدایت تحصیلی شکل گیرد.

سید عیسی سهرابی همچنین افزود؛ در عصر امروز، مدرک تحصیلی به‌تنهایی تضمین‌کننده موفقیت نیست و مهارت‌های واقعی و کاربردی اهمیت بیشتری یافته‌اند. رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش با ارائه آموزش‌های عملی و مهارت‌محور، فرصت مناسبی برای ورود سریع به بازار کار و یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های علمی-کاربردی فراهم می‌کنند.

دانش‌آموزانی که به فعالیت‌های عملی، فناوری، هنر و مهارت‌های خدماتی علاقه‌مندند، می‌توانند در این رشته‌ها مهارت‌های کاربردی را از پایه بیاموزند، با ابزارهای روز کار کنند و به‌تدریج وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد؛ والدین نیز به عنوان همراهان مهم در این مسیر، تشویق می‌شوند تا نگاه واقع‌بینانه و نوینی به آینده فرزندانشان داشته باشند و از فرصت‌های شغلی و درآمدی رشته‌های مهارتی بهره‌مند شوند.

از مزایای انتخاب رشته‌های مهارتی می‌توان به مهارت‌آموزی عملی، درآمدزایی همزمان با تحصیل، نیاز شدید بازار به نیروی متخصص، امکان مهاجرت کاری آسان‌تر و قابلیت راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی اشاره کرد.

در نهایت، انتخاب رشته تحصیلی فراتر از درس و کلاس است؛ انتخاب سبک زندگی، آینده شغلی و مسیر رشد و بالندگی فردی است که می‌تواند با هدایت صحیح، به موفقیت و استقلال اقتصادی منجر شود.

خبرنگار : اسما دالوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار