معلم برگزیده جشنواره کشوری الگوی برتر تدریس:
با عشق به رشد شخصیت دانشآموزان، تدریس درس «تفکر و سبک زندگی» را انتخاب کردم
کرج( پانا) - معلم برگزیده جشنواره کشوری الگوی برتر تدریس درس «تفکر و سبک زندگی» گفت: تدریس درس تفکر و سبک زندگی به من فرصت میدهد با دانشآموزان ارتباطی عمیق برقرار کنم و در رشد فردی و اجتماعی آنها نقش داشته باشم. از این مسیر لذت میبرم و آن را مأموریتی ارزشمند میدانم.

خضرا آزادبخت در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«علاقهام به تدریس این درس از اهمیت بالای آن در شکلگیری شخصیت و رفتار دانشآموزان نشأت میگیرد.این درس به دانشآموزان مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، تصمیمگیری و کنار آمدن با چالشهای زندگی را آموزش میدهد.من از تدریس این درس لذت میبرم،چرا که فرصتی ارزشمند برای برقراری ارتباط عمیق با دانشآموزان و نقشآفرینی در رشد فردی و اجتماعی آنان فراهم میآورد.»
وی درباره تجربه خود در جشنواره الگوهای برتر تدریس افزود:«در دهمین دوره این جشنواره شرکت کردم.انگیزهام ارتقای کیفیت تدریس و بهاشتراکگذاری تجربیاتم با سایر همکاران بود.از طریق ابلاغیههای اداره آموزش و پرورش و راهنمایی سرگروههای ناحیه و استان از برگزاری جشنواره مطلع شدم و با اشتیاق فراوان در آن شرکت کردم.»
آزادبخت درباره محتوای الگوی ارائهشدهاش توضیح دادو گفت:«در تدریس درس «خطکشی» پایه هشتم، از روشهای نوآورانهای بهره گرفتم.استفاده از بازیهای آموزشی، پاورپوینت، کلیپهای کوتاه، مقایسه مشاغل برای درک اهمیت آنها و ایجاد فضای تعاملی در کلاس،از مهمترین بخشهای این الگو بود.هدف من این بود که یادگیری برای دانشآموزان فعال، جذاب و عمیق باشد.»
وی همچنین اضافه کرد:«در طراحی این الگو، از مدلهای یادگیری فعال مانند یادگیری مبتنی بر پروژه، بازی، بهرهگیری از منابع دیجیتال، مقالات علمی، و تجربیات شخصی و همکاران استفاده کردم.که این تنوع موجب افزایش اثربخشی و کیفیت تدریس گردید.»
این معلم برگزیده درباره چالشهای مسیر شرکت در جشنواره چنین بیان کرد:«یکی از مهمترین چالشها، هماهنگی میان برنامه مدرسه، تدریس روزانه و آمادگی برای جشنواره بود.اما با برنامهریزی دقیق و حمایتهای بیدریغ همسرم، توانستم از پس این مسیر دشوار برآیم. از همراهی ارزشمند ایشان صمیمانه سپاسگزارم.»
آزادبخت همچنین به ویژگیهای ضروری برای معلم درس«تفکر و سبک زندگی» اشاره و اظهارکرد:«معلم این درس باید از توانمندیهایی نظیر حل مسئله، مدیریت کلاس، مشاوره و راهنمایی، تفکر انتقادی،ارتباط مؤثر، آگاهی فرهنگی، ایجاد انگیزه و آموزش مهارتهای زندگی برخوردار باشد.تأثیرگذاری در این درس تنها به آموزش مفاهیم محدود نمیشود، بلکه باید دانشآموزان را برای رویارویی با زندگی واقعی توانمند ساخت.»
وی در ادامه، خاطرهای تأثیرگذار از کلاس درس خود بیان کرد:«دانشآموزی داشتم که در ابتدا بسیار منزوی بود و اعتمادبهنفس نداشت.اما با تشویق مداوم و مشارکت در فعالیتهای گروهی،کمکم شکوفا شد.در یکی از جلسات که درباره مدیریت استرس صحبت میکردیم، با شجاعت تجربیاتش را با سایرین به اشتراک گذاشت و بعدها در شوراهای مدرسه فعال شد.این تجربه به من نشان داد که آموزش، تأثیری عمیق و پایدار بر زندگی دانشآموزان دارد.»
این معلم درباره اثرات شرکت در جشنواره نیز چنین اظهار کرد: «شرکت در این جشنواره موجب افزایش اعتمادبهنفسم شد.حمایت خانواده و همکارانم انگیزهای مضاعف برای ادامه مسیر فراهم کرد و مرا بر آن داشت تا برای تبدیلشدن به معلمی نمونه، بیشتر تلاش کنم. امیدوارم این تجربه الهامبخش دیگر معلمان نیز باشد.»
آزادبخت درباره راهکارهای ارتقای آموزش این درس گفت: «برای بهبود کیفیت آموزش درس تفکر و سبک زندگی، بهنظر من نخست باید کارگاههای تخصصی برای معلمان برگزار شود تا با شیوههای نوین تدریس و روشهای کاربردیتر آشنا شوند.کمبود منابع آموزشی هدفمند نیز یکی از چالشهای اصلی است، بنابراین تدوین محتوای مناسب بر پایه نیازهای واقعی دانشآموزان ضروری است.ایجاد شبکههای همکاری بین معلمان میتواند زمینهساز تبادل تجربه و رشد حرفهای آنها باشد.»
وی ادامه داد: «همچنین در دنیای امروز، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی نقشی تعیینکننده در جذابتر شدن فرایند یاددهی-یادگیری دارد.در کنار این موارد، ارزیابی مستمر برنامهها و دریافت بازخورد از معلمان و دانشآموزان باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد.آموزش مهارتهای نرم همچون توانایی برقراری ارتباط مؤثر، مدیریت کلاس و حل مسئله نیز از جمله اقداماتی است که میتواند تأثیر بسزایی در بهبود آموزش این درس داشته باشد.»
آزادبخت گفت: «پیام من به معلمان و علاقهمندان به تدریس این درس این است که با عشق، اشتیاق و خلاقیت، به دانشآموزان کمک کنید تا مهارتهای تفکر و زندگی سالم را بیاموزند. آینده آنها در دستان شماست.»
وی از خانواده خود، بهویژه همسر گرامیاش، و همکاران همراهش قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که این مسیر، الگویی الهامبخش برای سایر معلمان باشد.
ارسال دیدگاه