معاون مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز:
خانههای «یاریگران زندگی» در خط مقدم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند
کرج (پانا) - معاون مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: خانههای «یاریگران زندگی» با هدف توانمندسازی دانشآموزان، توسعه آموزشهای پیشگیرانه و ایجاد شبکههای اجتماعی درونمدرسهای، فعالیت خود را با مشارکت شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز کردهاند که در خط مقدم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هستند.

رامین شیریانپور در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «خانههای یاریگران زندگی با رویکرد ظرفیتسازی و توسعه مشارکتهای دانشآموزی در حوزههای آموزش، پیشگیری از اعتیاد و کاهش رفتارهای پرخطر آغاز به کار کردهاند. این خانهها با همکاری شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تلاش میکنند تا با ارتقاء دانش، آگاهی و مهارتهای اجتماعی نسل نوجوان، آنها را به کنشگران فعال در حوزه پیشگیری تبدیل کنند.»
وی افزود:« درهمین راستا، تحصیلگری و پرورش ایدههای نوآورانه در بین کانونهای یاریگران زندگی، از مهمترین مأموریتهای این خانهها به شمار میآید.همچنین طراحی و توسعه اتاقهای فکر، بستر مناسبی برای هماندیشی درباره روشهای خلاقانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فراهم کرده است.»
شیریان پور اضافه کرد: «در بخش آموزش، کارگاهها و دورههای تخصصی متنوعی برای دانشآموزان، خانوادهها، معلمان و کارکنان مدارس برگزار میشود. این برنامهها به منظور افزایش آگاهی نسبت به خطرات اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی طراحی شدهاند که با استقبال خوبی در مدارس مواجه شدهاند.»
وی ادامه داد: «درحوزه فعالیتهای ترویجی، تولید محصولات فرهنگی، هنری و تبلیغی با رویکرد پیشگیری و همچنین اجرای برنامههای هنری و رسانهای، بستری مناسب برای تشویق خانوادهها به مشارکت فراهم شده است.»
معاون مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش اظهارکرد:« همچنین برنامههای اوقات فراغت نیز از دیگر محورهای اصلی این طرح است؛ اردوهای آموزشی، فعالیتهای ورزشی و سرگرمکننده با محتوای پیشگیرانه، محیطی امن و مفید برای گذراندن اوقات فراغت دانشآموزان فراهم میکنند.»
وی بیان کرد:« شبکهسازی بین دانشآموزان در قالب کانونهای یاریگران مدارس، بُعد دیگر این فعالیتهاست. این کانونها به دانشآموزان فرصت میدهند تا به صورت گروهی مسائل مدرسه و محله را شناسایی و برای حل آنها ایدهپردازی و اقدام کنند.»
شیریان پور عنوان کرد:«در فرآیند شناسایی آسیبها، دانشآموزان با راهبری مشاوران مدارس، مشکلات را ریشهیابی کرده و پروژههایی کوچک اما کاربردی طراحی میکنند. این پروژهها با حمایت نهادهای محلی از جمله مساجد، پایگاههای بسیج، مراکز بهداشت و دیگر نهادهای اجتماعی اجرایی میشوند.چنین مشارکتهایی، حس مسئولیت اجتماعی و اعتماد به نفس را در نوجوانان تقویت میکند.»
وی در ادامه توضیح داد:« کانونهای یاریگران زندگی ابتدا بهصورت آزمایشی در برخی مدارس کشور اجرا شدند، اما اکنون در تمام مدارس کشور فعال هستند و با اجرای پروژههای محلی و مشارکتی، نقش مؤثری در کاهش آسیبهای اجتماعی ایفا میکنند.»
معاون مراقبت و پیشگیری در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش اضافه کرد:« براساس مطالعات میدانی صورتگرفته، خانهها و کانونهای یاریگران زندگی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی عملکرد قابل قبولی داشتهاند.این طرح به عنوان زیرمجموعهای از برنامه ملی «نماد» از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و با مشارکت ۱۷ نهاد و وزارتخانه، به عنوان یک برنامه اجرایی ملی به دستگاهها ابلاغ شده است.»
وی افزود:« در حال حاضر، استان البرز دارای ۲خانه فعال یاریگران زندگی است؛ یکی در کانون شهیده فهمیده واقع در بلوار موذن، و دیگری در کانون کوثر ولایت در محله حصارک. با وجود چالشهایی نظیر کمبود منابع مالی و نیروی انسانی، با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر، این مراکز توانستهاند عملکرد بهتری نسبت به سالهای گذشته داشته باشند.»
در پایان، معاون مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش کرج در رابطه با این طرح گفت:« امیدوارم که با تداوم حمایتهای اعضای ائتلاف نماد، کیفیت اجرای این برنامهها ارتقا یابد و خانههای یاریگران زندگی بتوانند نقش مؤثرتری در کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان ایفا نمایند.»
ارسال دیدگاه