دبیر شیمی دبیرستان معلم ساوجبلاغ:
کلاسهای متفاوت، رمز موفقیت معلمانی با روشهای تدریس نو و خلاقانه است
ساوجبلاغ(پانا)- دبیر شیمی دبیرستان نمونه دولتی معلم شهرستان ساوجبلاغ گفت: امروزه موفقترین معلمان کسانی هستند که کلاس را از یک فضای خشک و یکنواخت به محیطی پویا، جذاب و تعاملی تبدیل میکنند؛ رویکردی که باعث افزایش انگیزه دانشآموزان و تعمیق یادگیری شود.

محسن بابکان درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«درسالهای اخیر، آموزش سنتی که متکی بر سخنرانی یکطرفه معلم و حفظ مطالب درسی توسط دانشآموزان بود، جای خود را به شیوههای جدید و مشارکتی داده است. معلمان موفق، حالا نقش تسهیلگر را ایفا میکنند و با استفاده از ابزارهای متنوع و روشهای خلاقانه، فضای کلاس را به بستری برای تفکر، گفتوگو و یادگیری عمیق تبدیل کردهاند.»
وی افزود:«یکی از مهمترین رویکردهای جدید، تدریس مبتنی بر پروژه است که طی آن دانشآموزان با همکاری یکدیگر به حل یک مسئله واقعی میپردازند. این روش نهتنها قدرت تحلیل و کارگروهی را تقویت میکند، بلکه یادگیری مفاهیم را نیز ماندگارتر میسازد.»
بابکان اضافه کرد:«همچنین استفاده از وسایل کمکآموزشی دیجیتال مانند ویدئو، انیمیشن، نرمافزارهای آموزشی و بازیهای آموزشی، روند تدریس را برای دانشآموزان نسل جدید که با فناوری انس گرفتهاند، جذابتر کرده است.»
این دبیر شیمی ادامه داد:«در کنار این، برخی از معلمان با بهرهگیری از نقشآفرینی، نمایش، و قصهگویی برای انتقال مفاهیم درسی، توانستهاند مطالب دشوار و مفاهیم خشک را به زبان قابلفهم و ماندگار تبدیل کنند.»
وی در ادامه اظهارکرد:«از دیگر شیوههای موفق میتوان به کلاس معکوس اشاره کرد؛ مدلی که در آن دانشآموز ابتدا در خانه از طریق ویدئو یا محتوای آموزشی، مفاهیم را دریافت میکند و سپس در کلاس به تمرین و گفتوگو درباره آموختهها میپردازد. این شیوه باعث تقویت مسئولیتپذیری دانشآموز در فرآیند یادگیری میشود.»
بابکان در پایان گفت:«مدیریت صحیح کلاس، تعامل دوطرفه با دانشآموزان و توجه به تفاوتهای فردی نیز از ویژگیهای برجسته معلمان موفقی است که با روشهای جدید، سطح یادگیری را افزایش داده و محیطی امن و انگیزشی برای رشد فکری دانشآموزان فراهم کردهاند.»
ارسال دیدگاه