رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان البرز:
خلاقیت و اراده، رمز موفقیت دانشآموزان البرزی در ترویج نماز است
کرج (پانا) - رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از شناسایی، داوری و معرفی ۶ نماینده شاخص استان در ششمین اجلاس سراسری نماز دانشآموزی خبر داد و با اشاره به ابتکارات فرهنگی دانشآموزان و موانع زیرساختی در مدارس، بر استمرار خلاقیت و همافزایی برای ترویج نماز تأکید کرد.

ششمین دوره اجلاسیه سراسری نماز دانشآموزی با محوریت شناسایی، پرورش و معرفی فعالان برتر نماز همزمان با سراسر کشور در استان البرز برگزار شد و با استقبال قابل توجه مدارس همراه بود.
هادی خانمحمدی در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «روند برگزاری اجلاس در مدارس و مناطق از ماهها قبل آغاز شده و به شکل هدفمند پیش رفت.»
وی افزود: «دانشآموزان فعال نمازی، معلمان، مدیران، معاونین، امامان جماعت و حتی خدمتگزاران مدارس در این دوره حضور چشمگیری داشتند و آثار متنوعی را برای داوری ارائه کردند.»
خانمحمدی اظهار کرد: «پس از بررسی دقیق آثار، داوری در سطوح مدرسه، منطقه و استان انجام شد و در نهایت، ۶ منتخب نهایی به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز دانشآموزی معرفی شدند.»
وی با اشاره به تجربه موفق البرز در دورههای پیشین گفت: «استان البرز در سالهای گذشته نیز چهرههایی مانند دانشآموز فعال و امام جماعت برتر را در سطح ملی معرفی کرده و جزو برگزیدگان کشور بوده است.»
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان البرز همچنین از شیوهنامه جدید اجلاس نماز به عنوان یک تحول فرهنگی یاد و بیان کرد: «این شیوهنامه مسیر را برای خلاقیت و نوآوری دانشآموزان در ترویج نماز هموار کرده است. زیرا دانشآموزان میتوانستند بدون محدودیت با سلیقه خود و به صورت ابتکاری، روشهایی برای جذب همسالانشان به نماز ارائه دهند که همین موضوع باعث انگیزه بیشتر در مدارس شد.»
وی اضافه کرد: «البته شاخصهایی مثل میزان شرکت در نماز جماعت، اثرگذاری بر همسالان و حضور در مسابقات قرآنی و احکام در ارزیابی آثار لحاظ شده بود تا عدالت در داوری رعایت شود.»
خانمحمدی از توزیع گسترده کتابهای نمازی نیز خبر داد و افزود: «بیش از ۵ هزار جلد کتاب با موضوع نماز، از جمله کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» اثر استاد پناهیان، بین دانشآموزان توزیع شد.»
وی توضیح داد: «برخی کتابها به صورت «وقفه در گردش» در اختیار دانشآموزان قرار گرفت تا امکان بهرهمندی گستردهتری فراهم شود و این اقدام بازخورد مثبت فرهنگی در مدارس داشت.
خانمحمدی با اشاره به چالش زیرساختی برخی مدارس برای اقامه نماز عنوان کرد:« متأسفانه سرانه آموزشی در استان البرز پایین است و این محدودیت در فضای فیزیکی مدارس نیز تأثیرگذار بوده است.»
وی اظهارکرد: «کمبود فضای نمازخانه یکی از دغدغههای جدی ما است که تلاش شده با همافزایی وزارت آموزش و پرورش، استانداری و سایر نهادها طرحهایی برای رفع آن در دست اقدام قرار گیرد.»
خانمحمدی خاطرنشان کرد: «از سال گذشته ساخت بیش از ۱۰۰ مدرسه جدید در استان آغاز شده که این توسعه زیرساختی میتواند زمینه افزایش فضای نمازخانهها را نیز فراهم کند.»
وی در پایان گفت«:بهرهگیری از ظرفیت مساجد اطراف مدارس، استمرار برنامههای خلاقانه، و تعامل با ارکان تربیتی مدارس، از جمله راهبردهای اصلی برای ترویج و نهادینهسازی فرهنگ نماز در میان دانشآموزان است.»
ارسال دیدگاه