دبیر ریاضی دبیرستان جوینی ساوجبلاغ:
نقش معلمان، الهامبخش موفقیت دانشآموزان است
ساوجبلاغ(پانا) -دبیر ریاضی دبیرستان جوینی شهرستان ساوجبلاغ گفت: معلمان میتوانند با حمایت و انگیزهبخشی، ناکامی دانشآموزان را به فرصتهایی برای یادگیری تبدیل کرده و آنها را به مسیر موفقیت هدایت کنند.
زهرا بهرامی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «معلم بودن تنها تدریس مفاهیم علمی نیست ،بلکه ایجاد فضایی برای رشد روحی و روانی دانشآموزان هم، بخش مهمی از کار ماست.بسیاری از دانشآموزان وقتی در درسها به موفقیت نمیرسند احساس میکنند که تمام تلاشهایشان بیثمر بوده است .اما ما به عنوان معلمان این جامعه باید به آنها نشان دهیم که شکست ، بخش طبیعی از مسیر یادگیری است . »
وی در ادامه افزود: «ما باید همیشه تلاش کنیم که به دانشآموزان این پیام را منتقل نماییم که شکست به معنی پایان کار نیست.به عنوان مثال ،اگر دانشآموزی در حل یک معادله ریاضی اشتباه کند،به جای سرزنش ، به او کمک می کنیم تا اشتباه خود را شناسایی کرده و روشهای بهتری برای حل مسائل بیابد.این رویکرد باعث میشود که دانشآموزان احساس شکست را نداشته باشند و از اشتباهات خود درس بگیرند .»
بهرامی در ادامه بیان کرد: «گاهی اوقات یک کلمه تشویق یا یک نگاه مثبت میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند. وقتی یک دانشآموز در ابتدا با یک مسأله دشوار مواجه میشود و بعد از تلاشهای پیوسته موفق به حل آن می گردد.حفظ اعتمادبهنفس در او تقویت میشود. من معتقدم ،که این نوع حمایتها نه تنها در زمینه درسی ،بلکه در زندگی شخصی آنها نیز تأثیرات مثبتی خواهد داشت .»
این دبیر ریاضی اظهار کرد:« من ابتدا سعی میکنم به دانشآموزان یادآوری کنم که همه انسانها در طول زندگی با شکستها مواجه میشوند.ولی این شکستها فرصتی برای رشد و یادگیری بیشتر است.همچنین ،باید با والدین دانشآموزان همکاری کنیم ، تا اطمینان حاصل شود که دانشآموز در خانه نیز از حمایتهای لازم برخوردار است و اعتمادبهنفسش تقویت میشود.»
وی در پایان گفت: «باید در کلاس درس علاوبر تدریس به دانشآموزان نشان دهیم که هیچچیز در زندگی به راحتی به دست نمیآید زیرا شکستها تنها ایستگاههایی هستند که در مسیر یادگیری و پیشرفت قرار دارند.این آموزشها ،به آنها کمک می کند تا در آینده در برابر مشکلات زندگی مقاومتر شوند.»
ارسال دیدگاه