مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:
هوش مصنوعی به کاهش نابرابریهای آموزشی کمک میکند و امکانات آموزشی را در مناطق محروم یا کمبرخوردار گسترش میدهد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه AI میتواند امکانات آموزشی را در مناطق محروم یا کمبرخوردار گسترش دهد، گفت همچنین به دانشآموزان این امکان را میدهد که در هر زمان و مکان به منابع یادگیری متنوع و پیشرفته دسترسی پیدا کنند.

حمید یزدانی در خصوص ضرورت بهرهگیری از ابزار هوش مصنوعی در آموزش، بر نقش آن در یادگیری تفکر الگوریتمی و برنامهنویسی تاکید کرد و گفت: در دنیای امروز، که فناوری با سرعتی چشمگیر در حال تحول است، ابزارهای هوش مصنوعی (AI) در آموزش به یکی از نیازهای بنیادی نظامهای آموزشی تبدیل شدهاند. این ابزارها نهتنها فرآیند یادگیری را برای دانشآموزان اثربخشتر میکنند، بلکه موجب بهبود عملکرد معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش نیز میشوند.
یزدانی به ضرورت بهرهگیری از AI در آموزش از طریق شخصیسازی فرایند یادگیری اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی قادر است متناسب با سطح دانش، سبک یادگیری و سرعت پیشرفت هر دانشآموز، محتوای آموزشی را بهصورت هدفمند تنظیم کند و این ویژگی بهویژه در کلاسهای پرجمعیت یا در بسترهای آموزش مجازی، به کاهش نابرابریهای آموزشی کمک میکند.
وی بر افزایش بهرهوری معلمان در استفاده از AI تاکید کرد و گفت: با خودکارسازی وظایف تکراری مانند تصحیح آزمونها، ارزیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی تمرینهای تطبیقی، معلمان میتوانند زمان بیشتری برای آموزش مفهومی، تعامل سازنده با دانشآموزان و پرورش مهارتهای نرم اختصاص دهند.
وی بیان کرد: یکی از ضروریترین مهارتهای قرن ۲۱، تفکر الگوریتمی و توانایی حل مسئله به شیوه منطقی است. ابزارهای هوش مصنوعی، بستری مناسب برای آموزش برنامهنویسی، طراحی الگوریتم و تحلیل دادهها فراهم میکنند. یادگیری این مهارتها نهتنها درک بهتری از فناوریهای روز ایجاد میکند، بلکه دانشآموزان را برای ورود به دنیای مشاغل آینده آماده میسازد؛ دنیایی که در آن تسلط بر زبانهای برنامهنویسی و درک سیستمهای هوشمند، امری بدیهی خواهد بود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، دسترسی برابر به آموزش با کیفیت را یکی از رویکردهای اصلی نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: AI میتواند امکانات آموزشی را در مناطق محروم یا کمبرخوردار گسترش دهد و به دانشآموزان امکان دهد در هر زمان و مکان به منابع یادگیری متنوع و پیشرفته دسترسی پیدا کنند.
وی شناسایی و پشتیبانی از اختلالات یادگیری را یکی از محورهای ضروری بهرهگیری از AI عنوان کرد و افزود: با تحلیل دادههای عملکردی دانشآموزان، سیستمهای هوشمند قادرند مشکلاتی نظیر اختلالات یادگیری، کاهش تمرکز یا افت تحصیلی را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و با ارائه پیشنهادهای هوشمند، فرایند آموزش را اصلاح کنند.
یزدانی همچنین گفت: در مجموع، بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی نهتنها ابزاری برای بهبود نظام آموزشی است، بلکه راهکاری راهبردی برای آمادهسازی نسل آینده در مواجهه با چالشهای علمی، فناوری و شغلی آینده محسوب میشود. آموزش تفکر الگوریتمی و برنامهنویسی در کنار استفاده از هوش مصنوعی، ضرورتی انکارناپذیر برای ایجاد نسلی توانمند، خلاق و هوشمند است.
ارسال دیدگاه