معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
تقویت هویت فرهنگی در بین دانشآموزان، یکی از اولویتهای آموزش و پرورش تهران است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران بر لزوم بهروزرسانی نیروی انسانی و منابع مالی در مناطق مختلف و همکاری دستگاهها برای تقویت ساختارهای فرهنگی تأکید کرد و گفت که هویت فرهنگی، یکی از مسائل حیاتی تربیت نسل آینده است.

سیداحمد موسوی ظهر امروز در گفتوگوی خود با برنامه «دور یک میز» در رادیو تهران که به موضوع سهم کودک و نوجوان از هویت و فرهنگ تهران میپرداخت، با تأکید بر نقش خانواده و مدرسه در تربیت نسل آینده، گفت: «در دنیای امروز، خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی و محل اصلی آموزش و یادگیری، نقشی بنیادین در شکلدهی به شخصیت و هویت فردی کودکان ایفا میکند. کودک از بدو تولد تا زمان ورود به مدرسه، تحت تأثیر آموزهها و رفتارهای خانواده قرار میگیرد و این بنیاد اولیه، سرآغاز سفر آموزشی او به شمار میرود. پس از ورود به مدرسه، این فرآیند ادامه مییابد و مدرسه به عنوان مکملی برای آموزش خانواده، مسئولیتهای مهمی را بر عهده میگیرد. در این میان، دانشگاهها و گروههای همسالان نیز به عنوان عناصر دیگر در این چرخه تربیتی نقشآفرینی میکنند، اما دو نهاد اصلی که میتوانند به عنوان تکیهگاههای اساسی برای کودک و نوجوان عمل کنند، خانواده و مدرسه هستند.»
وی ادامه داد: «مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی، نه تنها وظیفه آموزش علمی را بر عهده دارد، بلکه باید به اصلاح معیارها و شاخصهای تربیتی بر اساس اصول ایرانی و اسلامی بپردازد. در این راستا، بزرگداشت مقام معلم در دهه کرامت، فرصتی است تا به نقش معلمان در تربیت نسل آینده و انتقال فرهنگ اصیل کشورمان توجه ویژهای داشته باشیم. معلمان نه تنها دانشآموزان را از نظر علمی آموزش میدهند، بلکه با پرورش ارزشها و باورهای صحیح، به ایجاد نسلی متعهد و آگاه کمک میکنند.»
موسوی با اشاره بر اهمیت تربیت صحیح کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: «در عصر حاضر، کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایههای معنوی جامعه، باید تحت تأثیر تربیت صحیح قرار گیرند تا بتوانند فرهنگ غنی و تمدن ساز خود را حفظ کرده و به نسلهای آینده منتقل کنند. این مسئولیت سنگینی است که بر دوش خانوادهها و مدارس قرار دارد. با توجه به تنوع فرهنگی و رسانهای که در دنیای امروز وجود دارد، شکافهای عمیقی بین نسلها ایجاد شده است. فرزندان امروزی که تحت تأثیر فناوریهای نوین و رسانهها قرار دارند، ممکن است از والدین خود فاصله بگیرند. این فاصله فکری و فرهنگی، چالشهایی را برای تربیت صحیح ایجاد میکند.»
این مقام مسئول افزود: «امروزه ما با پدیدهای به نام "فرزندان دیجیتال" روبرو هستیم که در دنیایی پر از اطلاعات و رسانههای مختلف زندگی میکنند، در حالی که والدین آنها بیشتر با الگوهای سنتی و آنالوگ بزرگ شدهاند. این تضاد در سبک زندگی و نگرشها، نیازمند توجه خاصی از سوی خانوادهها و مدارس است. جامعه نمیتواند به تنهایی مسئول تربیت نسل آینده باشد؛ بلکه باید همکاری نزدیک بین این دو نهاد برقرار شود. علاوه بر این، باید توجه داشت که عوامل تربیتی تنها محدود به والدین و معلمان نمیشود. تمامی جنبههای زندگی کودک، از جمله محیط اجتماعی، فرهنگی، غذایی و حتی پوشاک، بر نگرشها و باورهای او تأثیرگذار است.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تاریخچه چند هزار ساله تمدن و فرهنگ غنی ایران و ضرورت انتقال این میراث ارزشمند به نسلهای آینده، گفت: «حکومت فرهنگی به عنوان ابزاری مؤثر در مقابله با فرهنگهای بیگانه، باید مورد توجه قرار گیرد. دغدغههای زیادی در تربیت نسل جدید وجود دارد، اما خانوادهها با ایجاد هویت فرهنگی و اجتماعی پایدار میتوانند نقش مهمی در مقابله با این موضوعات داشته باشند. انتقال ارزشها و باورهای صحیح به فرزندان، حتی در برابر هجمههای رسانهای، میتواند نسلهایی آگاه و متعهد تربیت کند. از اینرو بایستی به یاد داشته باشیم که معلمان عزیز ما نه تنها علم را منتقل میکنند بلکه با تربیت صحیح فرزندانمان، آیندهای روشن برای کشورمان رقم میزنند.»
موسوی با اشاره براینکه امروزه هویت فرهنگی به عنوان یکی از مسائل حیاتی و اساسی در تربیت نسل آینده مطرح است، اظهار کرد: «در سالهای اخیر، فشارهای فرهنگی و اجتماعی بر پایتخت و دیگر نقاط کشور به شدت افزایش یافته است. این فشارها نه تنها بر روحیه و شخصیت کودکان تأثیرگذار است، بلکه میتواند به نوعی موجب انحراف آنها از مسیر صحیح زندگی شود. با این حال، باید اذعان کرد که فرزندان ما در این شرایط دشوار، همواره پای کار بودهاند و نشان دادهاند که توانایی مقابله با رویدادهای جدید و نوظهور را دارند. این نکتهای است که نباید از نظر دور داشت و باید به آن افتخار کرد.»
این مقام مسئول در خصوص آسیبهای اجتماعی موجود، گفت: «باید توجه داشت که بسیاری از این آسیبها ریشه در محیطهای خارج از مدرسه دارند. بنابراین، همکاری تمامی نهادها و سازمانهای مسئول برای فراهم آوردن فضایی مناسب جهت رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان ضروری است. در هر جایی که بستر و فضای فرهنگی مناسبی ایجاد شده، جوانان با تمام توان وارد میدان شدهاند و این نشاندهنده پتانسیل بالای آنان است.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «برای پرورش نسلی خلاق، متعهد و آگاه که فرهنگ غنی ایران را حفظ و به جهانیان معرفی کند، باید با همکاری و همفکری، فضایی مناسب برای رشد هویتی فرزندانمان فراهم کنیم. آینده روشن فرزندانمان، آیندهسازان این سرزمین، به تلاش مشترک ما بستگی دارد.»
موسوی با تأکید بر اینکه در تربیت نسل آینده و حفظ هویت فرهنگی نیازمند نگاه جامع و عمیق به مسائل تربیتی و اجتماعی هستیم، خاطرنشان کرد: «فرزندان ما نه تنها در خانواده، بلکه در بسترهای اجتماعی و فرهنگی مختلفی رشد میکنند و این محیطها تأثیر مستقیم بر هویت آنها دارند. آموزش و پرورش به عنوان نهاد بالادستی در این زمینه، مسئولیتی سنگین بر دوش دارد. اما آیا واقعاً این نهاد به تنهایی میتواند بار سنگین تربیت نسل آینده را به دوش بکشد؟»
وی افزود: «مشکلاتی که کودکان و نوجوانان امروز با آنها دست و پنجه نرم میکنند، ناشی از مجموعهای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از خانه تا مدرسه است، آنها با نمادهای مختلفی مواجه میشوند که هر کدام میتواند تأثیرگذار باشد. در این میان، هویت فرهنگی، ملی و دینی نقش کلیدی ایفا میکند. اگر این هویتها در نسل جوان نهادینه نشود، مسئولیتپذیری، قانونپذیری و جامعهپذیری نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.»
موسوی با بیان اینکه هماهنگی بین ارکان مختلف فرهنگ بسیار حیاتی است، گفت: «خانواده، مدرسه و رسانهها باید با هم همکاری کنند تا فضایی سالم برای رشد و شکوفایی کودکان فراهم آورند. رسانهها به عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگ، نقش برجستهای در شکلدهی به افکار عمومی و تربیت نسل جوان دارند. اما آیا این رسانهها آمادگی لازم برای ورود به میدان را دارند؟»
وی با اشاره به استقبال چشمگیر دانشآموزان از مراسم معنوی اعتکاف، بیان کرد: «مراسم اعتکاف دانشآموزی امسال در تهران با حضور نزدیک به ۶۵ هزار دانشآموز در ۵۰۰ مسجد، ظرفیت بالای نسل جوان را به نمایش گذاشت. این امر نشان میدهد که اگر فضای مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی فراهم شود، این نسل میتواند مسئولیتهای خود را به خوبی ایفا کند. اما نباید فراموش کرد که نسل امروز به شدت تحت تأثیر فضای مجازی و رسانهها قرار دارد؛ این فضاها میتوانند به سادگی ذهن و روحیه کودکان را تحت تأثیر منفی قرار داده و آنها را از مسیر صحیح زندگی منحرف کنند.»
این مقام با تأکید بر آمادگی خود برای ارائه یک برنامه ده ساله در حوزه پرورشی گفت: «اگر این برنامه مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد، میتواند نقشه راهی برای تحقق اهداف فرهنگی و تربیتی در آینده نزدیک باشد.»
موسوی با اشاره به نقش مؤثر نهاد امور تربیتی در تربیت نسل جوان، گفت: «به رغم محدودیتهای مالی و کمبود نیروی انسانی، این نهاد تلاشهای بیوقفهای انجام داده که نشاندهنده عزم راسخ و اراده قوی دستاندرکاران آن است. بررسی تاریخ آموزش و پرورش در کشور نشان میدهد که امور تربیتی همواره یکی از محورهای اصلی این نهاد بوده و امروز نیز، با وجود منابع محدود، فعالیتهای اثرگذاری در عرصه فرهنگ و تربیت انجام میدهد.»
وی ادامه داد: «در سالهای اخیر، معاونت پرورشی با تکیه بر توانمندیهای موجود و ظرفیتهای انسانی، اقداماتی شایسته و قابل توجه را به انجام رسانده است. در تهران، طی دو سال گذشته، با تاسیس قرارگاه جهادی فرهنگ و تربیت، تلاش شده است تا تمامی دستگاههای مسئول فرهنگی گرد هم آمده و با همکاری یکدیگر، گامهایی موثر در راستای ارتقاء سطح فرهنگی و تربیتی دانشآموزان بردارند. این همکاری بین ۳۰ تا ۴۰ دستگاه مختلف، موجب شکلگیری برنامههای متنوعی شده است که میتواند به عنوان الگویی برای سایر مناطق کشور نیز مطرح شود.»
موسوی افزود: «آمارها گواه موفقیت چشمگیر برنامههای فرهنگی شهر تهران است؛ برگزاری یک میلیون و پانصد هزار نفر روز اردوی فرهنگی، رقابت ۱۰ هزار دانشآموز در مرحله استانی مسابقات صدگانه فرهنگی، هنری و قرآنی، همچنین مشارکت ۵۰۰ هزار نفر در برنامههای فرهنگی و ۱۵۰ هزار نفر در یادوارههای شهدا، نشانگر عمق و گستردگی فعالیتها و تأثیر آنها بر تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان است. با این حال، تحقق اهداف آموزش و پرورش بدون همکاری سایر دستگاهها ممکن نیست. مشکل اصلی، نه کمبود قانون یا محتوا، بلکه عدم همکاری و همافزایی بین نهادهاست.»
موسوی با تأکید براینکه یکی از دغدغههای جدی ما، معضل رسانههاست، خاطرنشان کرد: «رسانهها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی شکلدهنده سبک زندگی جامعه، باید محتوای سالم و جذاب تولید کنند. متأسفانه، گاهی اوقات پس از پخش برنامههای آموزشی و فرهنگی، تبلیغاتی منتشر میشود که فرهنگ غلطی را ترویج میکند. این تضادها نیازمند بازنگری جدی در رویکردهای رسانهای است تا بتوانیم سبک زندگی سالم و پرنشاطی را برای نسل جوان ایجاد کنیم. ما باید به این نکته توجه کنیم که هر گروه سنی نیازمند محتوای متناسب با خود است. در حالی که اهداف آموزشی برای دورههای مختلف تعریف شدهاند، رسانهها نباید همه مخاطبان را یکسان فرض کنند. توقع اصلاح فرهنگ و زنده نگهداشتن هویت ملی با کارهای محدود فرهنگی امکانپذیر نیست. این امر نیازمند عزم ملی و همکاری بیننهادی است.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به آسیبهای اجتماعی، بر لزوم بهروزرسانی نیروی انسانی و منابع مالی در مناطق مختلف و همکاری دستگاهها برای تقویت ساختارهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: «مدارس نباید تنها محل بروز آسیب باشند، بلکه باید به عنوان مراکز آموزشی و تربیتی مؤثر عمل کنند. برای پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی کشور، همکاری جمعی دولت و نهادهای انقلابی ضروری است. با تلاش مشترک، میتوان آیندهای روشن برای نسلهای آینده ساخت و هویت ملی و فرهنگی را حفظ کرد.»
ارسال دیدگاه