سه مطالبه اصلی جامعه فرهنگیان از زبان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی‌

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بازنگری توسعه‌محور در دانشگاه‌های تربیت معلم، تخصیص بودجه مناسب و افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه از ۹ درصد به ۲۰ درصد، و ایجاد فرصت‌های پژوهشی، سه مطالبه جدی جامعه فرهنگیان است.

کد مطلب: ۱۵۶۶۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
سه مطالبه اصلی جامعه فرهنگیان از زبان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی‌

‌سالار قاسمی در آیین بزرگداشت مقام معلم، با بیان این‌که معلمان توسعه‌محور می‌توانند پیشران تحول در تمام حوزه‌ها باشند، گفت: تا زمانی که ناترازی‌های آموزش و پرورش رفع نشود، مشکلات سایر بخش‌های کشور نیز حل نخواهد شد.

وی افزود: هفته معلم تنها فرصتی برای تقدیر و تمجید نیست، بلکه مجالی است برای بازتعریف حکمرانی مطلوب در کشور. اگر قرار است جامعه‌ای توسعه‌یافته داشته باشیم، باید از معلمان شروع کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش به سه ویژگی معلم تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: معلم باید عالم و عامل باشد؛ یعنی هم دانش داشته باشد و هم به آن عمل کند. همچنین، معلم باید مربی دلسوزی باشد، همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) مربی امت بودند. در نهایت، معلم باید پژوهشگر و خلاق باشد تا در دنیای امروز اثرگذار بماند.

قاسمی با تأکید بر نقش معلمان در توسعه کشور خاطرنشان کرد: تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد هر یک سال تحصیل بیشتر، ۹ درصد بازدهی اقتصادی بالاتر به همراه دارد. همچنین، یونسکو ثابت کرده است که دسترسی به معلمان باکیفیت، اقتصاد را تا ۳۰ درصد تقویت می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد: نقش معلم و مدرسه در توسعه اجتماعی بی‌بدیل است. حضور معلمان توانمند در مدرسه و جامعه تا ۴۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت نقش معلم در توسعه اجتماعی است. همچنین، در توسعه سیاسی، فرهنگ گفت‌وگو و تحمل آرای مخالف از مدرسه شکل می‌گیرد و در توسعه فرهنگی، هویت ملی و دینی دانش‌آموزان را معلمان می‌سازند.

وی افزود: جهان با تحولات هوش مصنوعی در حال تغییر است. اگر معلمان ما به‌روز نشوند، از قافله عقب خواهیم ماند. انقلاب آموزشی واقعی نه با سخت‌افزار، بلکه با نرم‌افزار انسانی، یعنی معلمان توانمند، محقق می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: امیدواریم با همکاری همه نهادها، آموزش و پرورشی در تراز تمدن اسلامی بسازیم. همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمودند، معلمی شغل انبیاست.

وی با اشاره به سه مطالبه کلیدی فرهنگیان و معلمان از نظام حکمرانی تصریح کرد: بازنگری توسعه‌محور در دانشگاه‌های تربیت معلم، تخصیص بودجه مناسب و افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه از ۹ درصد به ۲۰ درصد، و ایجاد فرصت‌های پژوهشی، سه مطالبه جدی جامعه فرهنگیان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار