دبیر دبیرستان دخترانه باغچهبان موفقیان ناحیه ۳کرج :
معلم امروز باید در استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال از دانشآموزان پیشی گیرد
کرج (پانا) -دبیر دبیرستان دخترانه باغچهبان موفقیان ناحیه ۳ کرج گفت: استفاده از روشهای آموزش سنتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزش دانشآموزان امروز نیست و ضروری است معلمان نهتنها به مهارتهای پایه کار با فناوری مجهز شوند، بلکه در استفاده خلاقانه و آموزشی از ابزارهای دیجیتال از دانشآموزان پیشی بگیرند.

معلمی شغل انبیا است و معلم، امانتداری است که انسان، امانت اوست، در این میان خدمت به دانشآموزان استثنایی موهبتی است که خداوند باری تعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته و معلمان مدارس استثنایی این توفیق را دارند که چون شمع با سوختن خویش بهشتیان زمینی را پرورش دهند.
پریسا ضیایی با ۲۳ سال سابقه خدمت در عرصه آموزشوپرورش توانسته مقام معلم نمونه استانی را کسب کند.
این معلم نمونه استانی به مناسبت هفته معلم در گفتوگو با پانا بیان کرد: «به عنوان معلم دانشآموزان با نیازهای ویژه، باید بگویم که دشواری کار با آنها چالشبرانگیز است، اما هرگز این موضوع باعث پشیمانی من از انتخاب این مسیر نشده است؛گاهی اوقات به دلیل اینکه کار با آنهانیازمند صبر، عشق و درک عمیق است شاید احساس خستگی کردهام،اما دیدن موفقیت دانشآموزان،لبخند رضایت بر چهره آنها و به ثمر رسیدن تلاشهای مشترکمان انگیزه زیادی برای ادامه این مسیر را به من داده است.افتخار میکنم چندین سال از عمر حرفهای خود را وقف آموزش و همراهی با دانشآموزان با نیازهای ویژه و مخصوصا گروه آسیبدیده شنوایی کردهام؛مسیری که برای من سرشار از تجربههای ارزشمند، یادگیریهای متقابل و لحظاتی پُر از عشق و انگیزه بوده است.»
وی در رابطه با دشواریهای کار با دانشآموزان استثنایی افزود: «هر دانشآموز با نیاز ویژه شرایط منحصر به فردی دارد؛برخی نیاز به حمایت آموزشی بیشتر،برخی به محرکهای ویژه و برخی دیگر به آموزشهای پیشرفته نیازمند هستند.تطبیق روش تدریس با این طیف گسترده نیازمند زمان، شناخت و خلاقیت است که با وجود این دشواریها با ایجاد محیطی حمایتگر، استفاده از فناوری، بهرهگیری از همکاری خانواده و متخصصان میتوان یادگیری مؤثر و برابر را برای این دانشآموزان فراهم کرد.»
معلم دبیرستان باغچهبان موفقیان درمورد دانشآموزانی که علاقهای به یادگیری ندارند،عنوان کرد:«تعامل مؤثر با دانشآموزانی که ظاهراً علاقهای به یادگیری ندارند نیازمند درک، صبر و خلاقیت است.استفاده از روشهایی مانند شناخت علل بیانگیزگی، ایجاد رابطهای انسانی و احترامآمیز، معنادار کردن یادگیری، تقویت و تشویق صادقانه در قبال کوچکترین موفقیتها، تنوع در روش تدریس و مشارکت دادن دانشآموزان در تصمیمگیریها در روند ایجاد انگیزه در آنها کمک بسیاری میکنند.»
ضیایی گفت: «گاهی والدین یا دانشآموزان با شیوههای آموزشی،منابع مورد استفاده یا حتی انتظارات معلم از دانشآموزان موافق نیستند که بنده معمولا مراحلی را از جمله گوش دادن فعال،توضیح منطق روشها،همدلی و انعطافپذیری،ارتباط مستمر و تمرکز بر نتایج را دنبال مینمایم.»
وی انطباق معلمان با فناوری در مواجهه با نیازهای دانشآموزان امروزی را یکی از بزرگترین چالشها دانست و افزود: «در دنیای امروز، دانشآموزان نسل جدید که بهعنوان «بومیان دیجیتال» شناخته میشوند، از سنین پایین با فناوریهای نوین مانند تلفنهای هوشمند، شبکههای اجتماعی و ابزارهای تعاملی آنلاین آشنا شدهاند. این نسل توانایی قابل توجهی در کار با ابزارهای دیجیتال دارد.در نتیجه، سطح انتظار آنها از کیفیت، جذابیت و تعاملی بودن محتوای آموزشی بهمراتب بالاتر از گذشته است؛بنابراین استفاده از روشهای آموزش سنتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزش این دانشآموزان نمیباشد که ضروری است معلمان نهتنها به مهارتهای پایه کار با فناوری مجهز شوند، بلکه در استفاده خلاقانه و آموزشی از ابزارهای دیجیتال از دانشآموزان پیشی بگیرند.»
معلم نمونه استانی ناحیه ۳کرج اظهار کرد: «برای اطمینان از اینکه تدریس خود بهروز، مؤثر و متناسب با نیازهای دانشآموزان است، به عنوان یک معلم رویکردهایی را مانندتحلیل نتایج آزمونها و عملکرد دانشآموزان در پروژهها و فعالیتهای کلاسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها را انجام میدهم و برنامهریزی درسی و روشهای تدریس را براساس آنها بهروزرسانی میکنم.همچنین شرکت در کارگاههای دانشافزایی و مهارتی و تبادل تجربیات با دیگر معلمان باعث میشود در جریان آخرین رویکردها و روشهای موفق آموزشی و تکنولوژیهای نوین آموزشی قرار گیریم که بنده همواره تلاش مینمایم با توجه به تفاوتهای فردی و نیازهای خاص دانشآموزان، تدریس را تا حد ممکن شخصیسازی کنم.»
ضیایی در پایان گفت: «کار کردن با نسل نوجوان برای من بسیار دوستداشتنی است؛ انرژی، خلاقیت و نگاه متفاوت آنها به دنیا برایم الهامبخش است.ارتباط با این نسل نهتنها من را بهروز نگه میدارد، بلکه حس زنده بودن و اثرگذاری را در من تقویت میکند و برای من،مواجهه با چالشها مسیری برای رشد من بوده است.»
ارسال دیدگاه