معاون آموزشی دبستان زمزم ناحیه دو کرج و معلم نمونه استانی:
معلم شخصی است که بذر دانایی را در وجود شاگرد میکارد
کرج(پانا) -معاون آموزشی دبستان زمزم ناحیه دو کرج و معلم نمونه استانی گفت:معلم، شخصی است که بذر دانایی را در زمین وجود شاگرد میکارد، با صبوری آبیاری میکند، در سرمای بیانگیزگی و گرمای چالشها پناه میشود.

مقام معلم، مقام والایی است که در آن، دانش و عشق به علم به هم میآمیزند. معلمان، همچون باغبانانی هستند که درختان جوان را آبیاری میکنند تا ریشهدار و پربار شوند. آنان نه تنها دروس علمی را به دانشآموزان میآموزند بلکه زندگی، اخلاق و انسانیت را به آنها منتقل میکنند.
مرجان خمیسآبادی معاون آموزشی مقطع ابتدایی است که تحصیلات خود را تا مقطع دکتری رشته برنامهریزی ادامه داده و اکنون با ۱۲ سال سابقه خدمت خالصانه در عرصه آموزشوپرورش، معاون آموزشی دبستان دخترانه زمزم ناحیه ۲ کرج است.
این معلم نمونه استانی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «معلمی، معجزه خاموشی است که بیهیاهو، مسیرزندگی آدمها را تغییر میدهد.معلم، شخصی است که بذر دانایی را در زمین وجود شاگرد میکارد، با صبوری آبیاری میکند، در سرمای بیانگیزگی و گرمای چالشها پناه میشود و بیآنکه انتظار ثمر داشته باشد،روزی درختی تناور تحویل جامعه میدهد.معلمی، یعنی بودن در جایی که هیچکس نیست، دیدن جرقهای که هنوز شعله نشده، باور به پرواز بالهایی که هنوز باز نشدهاند.معلم، مأموریت دارد نه فقط یاد بدهد، بلکه ذهن،دل و آرزو را بیدار کند.»
وی در رابطه با شیوه تعامل با دانشآموزانی که علاقمند به یادگیری نیستند،گفت:«بنده همواره با دانشآموزانی که به نظر میرسند به یادگیری علاقه ندارند،ابتدا سعی میکنم علت عدم علاقهمندی آنان را شناسایی کنم، سپس با استفاده از روشهای خلاقانه مانند بازیهای آموزشی و یادگیری مبتنی بر پروژه یا ارائه مطالب به صورت تصویر و تعاملی،سعی میکنم توجه دانشآموزان را جلب کنم و همچنین ایجاد محیطی دلپذیر و تشویق مداوم نیز میتواند به ترغیب آنان به یادگیری کمک کند.»
خمیس آبادی ادامه داد: «گاهی اوقات والدین یا دانشآموزان با روشهای تدریس جدید مخالف هستند،در این مواقع سعی کردهام با گفتوگو و برگزاری جلسات مشاورهای،نگرانی و سوالات آنان را پاسخ دهم و همچنین با توضیح درباره مزایای روشهای تدریس جدید و نشان دادن نتایج مثبت این شیوه، تلاش میکنم تا اعتماد اولیا و دانشآموزان را جلب بنمایم.»
معاون آموزشی دبستان زمزم در مورد طرح ارائه داده شده برای شناسایی معلمان نمونه عنوان کرد: «یکی از طرحهایی که ارائه دادم رادیو مدرسه،صندوق احساسات،دیوار مهربانی و یادگیری مبتنی بر پروژه بود؛در این طرح دانشآموزان با گروههای مختلف پروژههایی را اجرا میکردند که ارتباط مستقیمی با محتوای درسی داشت و علاوه بر تقویت مهارتهای علمی،مهارتهای اجتماعی و گروهی آنان نیز تقویت میشد.»
وی گفت: «یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی معلمان، تنوع نیازهای آموزشی دانشآموزان است. معلمان باید به گونهای تدریس کنند که تمامی دانشآموزان با سطوح مختلف تواناییها و یادگیریهای متفاوت را پوشش دهند. همچنین، با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، معلمان باید توانایی استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال را داشته باشند.»
معلم نمونه استانی خاطرنشان کرد:«گاهی اوقات باوجود فشار کاری زیاد یا مشکلات اجرایی ممکن است احساس کرده باشم که حرفه معلمی برای من مناسب نیست، اما در این مواقع به یاد تاثیرگذاری که در زندگی دانشآموزان دارم، انرژی گرفته و از طریق مشاوره با همکاران یا بازنگری در اهداف خود،مجدد انگیزه یافتهام.»
خمیسآبادی باتوجه به پیشرفت سریع تکنولوژی بیان کرد: «بنده از ابزارهای دیجیتال مانند تخته هوشمند،نرمافزارهای آموزشی و پلتفرمهای آنلاین برای تقویت تدریس استفاده میکنم؛همچنین ویدئوهای آموزشی و منابع آنلاین را در جهت ارتقای درک مفاهیم مورد استفاده قرار میدهم.»
وی در پایان اظهار کرد:«برای اطمینان از بهروز بودن تدریس، همواره در حال پیگیری روشهای نوین آموزشی و استفاده از بازخوردهای دانشآموزان و همکاران هستم.همچنین، براساس ارزیابیهای مداوم، برنامههای آموزشی را اصلاح و بهروزرسانی میکنم و مهمترین نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم، این است که معلمان باید همیشه به یادگیری و رشد شخصی خود ادامه دهند چراکه ما به عنوان الگو برای دانشآموزان، باید متعهد به بهبود خود باشیم تا بتوانیم تاثیر مثبتی بر آنها بگذاریم.»
ارسال دیدگاه