استاندار کردستان:
توسعه و پیشرفت بدون آموزش و پرورش ممکن نیست
سنندج (پانا) - استاندار کردستان گفت: بدون یک نظام آموزش و پرورش قوی، توسعه و پیشرفت در هیچ یک از زمینههای اجتماعی و اقتصادی ممکن نخواهد بود.

دویست و چهلمین نشست شورای آموزش و پرورش استان با حضور آرش زرهتن لهونی (استاندار کردستان) در محوریت بررسی راهکارهای اجرایی طرح «نماد» و ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس برگزار شد.
آرش زرهتن لهونی، استاندار کردستان در این نشست ضمن تقدیر از تلاشهای انجامشده، اظهار کرد: تعلیم و تربیت، یکی از مهمترین حوزههای کاری دولت است و این تأکید ریاست محترم جمهور است. چرا که بدون یک نظام آموزش و پرورش قوی، توسعه و پیشرفت در دیگر زمینهها ممکن نخواهد بود.
وی افزود: تمام ظرفیتهای استان باید برای ارتقای آموزش و پرورش بهکار گرفته شود و در مسائل مختلف از جمله جذب تارکین تحصیل، کمبود فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، تمامی توانمندیها بسیج شوند.
لهونی ادامه داد: نباید اجازه دهیم که کودکان این سرزمین، دغدغهای جز تحصیل و مدرسه داشته باشند. از تمامی دستگاهها میخواهیم که با ایجاد همافزایی دروناستانی در پیشگیری از معضلاتی مانند کودکان کار، فعال شوند.
وی بر لزوم شناسایی و مقابله با آسیبها و معضلات اجتماعی تأکید کرد و گفت: باید این آسیبها بهطور دقیق شناسایی شوند و برای هرکدام از آنها راهکارهای مؤثر و علمی تعیین شود تا به سمت جامعهای آرمانی حرکت کنیم.
هاشم ناظمیجلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان نیز به بیان مصوبات جلسه قبل شورا پرداخت و از جمله به پروژههای مهم اشاره کرد و گفت: مدرسه در حال احداث نایسر که با اهتمام مسئولین استانی به مرحله بهرهبرداری رسید. همچنین پروژههای مربوط به آسفالت خوابگاه دخترانه کوثر در سنندج در حال اجرا است.
وی در خصوص غیرحضوری شدن مدارس اظهار کرد: فرآیند غیرحضوری شدن مدارس با تصمیم ستاد پاسخگویی به بحران استان انجام میشود و در این مدت، آموزش متوقف نخواهد شد بلکه به بستر غیرحضوری منتقل خواهد شد. این امر بهطور کامل از نظر مصرف حاملهای انرژی، رصد و پایش خواهد شد.
اکبر عظیمی، مدیر ستاد اقامه نماز استان کردستان نیز در خصوص برگزاری اجلاسهای نماز دانشآموزی اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش با توجه به سابقه فعالیتهای فرهنگی و پرورشیاش، ترویج فرهنگ اقامه نماز را به عنوان اولویت وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده و این امر در ایجاد سازوکارهای ترویج نماز بسیار مؤثر بوده است.
وی تاکید کرد: هدف اجلاسهای نماز ایجاد فضای مناسب برای ترویج این فرهنگ است و باید تمام نهادها از جمله استانداریها و فرمانداریها برای اجرای این اجلاسها با بالاترین کیفیت همکاری کنند.
مهدی رمضانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان نیز در خصوص ترویج فرهنگ نماز گفت: این امر فقط مختص آموزش و پرورش نیست بلکه یک وظیفه شرعی است که همه دستگاهها باید برای اجرای آن با کیفیت مناسب همکاری کنند تا دانشآموزان، ارتباط عمیقتری با نماز برقرار کنند.
وی افزود: برای نهادینه کردن این فرهنگ در بین دانشآموزان، همه ما باید به عنوان الگو در این زمینه فعالیت کنیم.
سیدحجتالله موسوی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز در خصوص جذب تارکین تحصیل گفت: در فرآیند جذب دانشآموزان ترک تحصیل، همکاری دستگاههای مختلف بهویژه دستگاه قضائی و استانداریها مهم بوده است. با این حال، هنوز نیازمند حمایتهای بیشتر از نهادهای ذیربط هستیم.
وی به عواملی مانند ازدواج زودهنگام دختران و عدم رغبت دانشآموزان به ادامه تحصیل اشاره کرد و افزود: راهکارهایی مانند برگزاری جلسات مشاوره برای خانوادهها و حمایت مالی از خانوادههای نیازمند برای جذب مجدد دانشآموزان ارائه دادهایم.
عزتالله طیبیراد، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان نیز در خصوص اجرای طرح نماد (نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان) اظهار کرد: این طرح با همراهی نهادهای مختلف بهعنوان شورای ائتلاف شناخته میشود و برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بسیار ضروری است.
وی افزود: آموزش و پرورش با تهیه اطلس آسیبهای اجتماعی و شناسایی نقاط پرخطر، اقداماتی برای پیشگیری از آسیبها طراحی کرده است.
طیبیراد گفت: برای پیشبرد این اهداف، دورههای توانمندسازی برای مشاوران و مربیان پرورشی برگزار شده و غربالگری دانشآموزان در این فرآیند بهصورت تخصصی انجام میشود.
ماموستا فایقرستمی، امام جمعه سنندج نیز در این نشست گفت: انتظار داریم که جلسات شورای آموزش و پرورش به خروجیهای اجرایی و عملی برسد و نتایج آن بهویژه در مدارس ملموس باشد.
وی تأکید کرد: هدف نهایی ما این است که علاوه بر علمآموزی، معنویت نیز در مدارس رشد پیدا کند.
فایقرستمی افزود: برای شناسایی و مقابله با عوامل ترک تحصیل دانشآموزان باید اقدام کنیم تا هیچ دانشآموزی در سن قانونی تحصیل از چرخه مدرسه خارج نشود.
ارسال دیدگاه