رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا

برای یافتن مسیر شغلی دانش‌آموزان همه وزارتخانه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند

مدارس به سمت آموزش مهارت‌های عملی و فنی بروند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است مسیر شغلی باید از مدارس بگذرد و دانش‌آموزان از همان دوران حضور در مدرسه استعداد واقعی‌شان را بشناسند و در این مهم همه نهادها باید به کمک آموزش‌وپرورش بیایند.

کد مطلب: ۱۲۸۵۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
برای یافتن مسیر شغلی دانش‌آموزان همه وزارتخانه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند

اشتغال، دغدغه همیشگی فرزندان این مرزوبوم و خانواده‌های آن‌هاست و همه ما بعد از 12 سال پشت میز و نیمکت نشستن به این فکر کرده‌ایم که حالا باید چه شغلی داشته باشیم. عموماً انتخاب مسیر شغلی یک اتفاق است، اتفاقی در یک دانشگاه قبول‌شدن و اتفاقی وارد رشته‌ای‌شدن و در نهایت اتفاقی وارد شغلی مرتبط یا غیر مرتبط با آنچه در دانشگاه آموخته‌ایم، می‌شویم و اگر چنین نباشد خیلی باید خوش‌شانس باشیم که همه این مسیر را انتخابی طی کرده باشیم.

این روزها مدارس همت کرده‌اند تا با روش‌های علمی مختلف دانش‌آموزان را از همان دوران نوجوانی بااستعداد واقعی‌شان مواجه کنند تا بتوانند شغلشان را انتخاب کنند.

آموزش‌وپرورش نقطه شروع هر چیزی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری مدارس بر آینده شغلی دانش‌آموزان گفت: «آموزش‌ و پرورش نقطه شروع است و آدمی وقتی چیزی را آموخت مانند نقش روی سنگ می‌ماند. درگذشته که مدارس امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی آنچنانی نداشتند، خانواده‌ها الزام داشتند که حتماً فرزندشان در فصل تابستان مهارت فنی بیاموزد و مسیر شغلی‌اش را پیدا کند.»

مدارس باید از آموزش صرفاً نظری خارج شوند

وی افزود: «آنچه این روزها در مدارس جایش خالی است، این است که در کنار ارزش‌ دادن به علم باید برای یادگیری مهارت فنی هم ارزش قایل شد. مدارس ما باید از آموزش صرف‌ نظری خارج شوند و به سمت آموزش مهارت عملی و فنی بروند.»

شغل‌یابی باید از مدرسه هدف‌گذاری شود نه دانشگاه

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاقه به شغل و حرفه عملی باید از کودکی و نوجوانی نهادینه شود تا اثربخش باشد، عنوان کرد: «این علاقه‌مندی باید در آموزش‌وپرورش پایه‌گذاری شود وگرنه بعد از دیپلم یا حتی فضای دانشگاه زمان نهادینه کردن علایق نیست. در شرایط کنونی نسل امروز ما باید از آموزش صرفاً نظری خارج شود.»

همه نهادها به کمک آموزش‌وپرورش بیایند

وی درباره تأثیر نهادهای دیگر در مسیر درست شغلی دانش‌آموزان گفت: «باید چندین وزارتخانه باهم همدلی کنند و هر کدام سهم خود را ایفا کنند تا این مهم به ثمر بنشیند. اگر کودک این سرزمین نتواند در مسیر شغلی درستی قرار بگیرد قطعاً همه از این نقص آسیب خواهند دید. باید وزرای مختلف وزارتخانه با هم نشست‌های جدی داشته باشند و برای آموزش حرفه‌ای دانش‌آموزان و آماده‌کردن آنها برای آینده شغلی‌شان تدبیر اساسی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار