در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد؛

زمینه بازدید و آموزش دانش‌آموزان در واحدهای صنعتی و فنی فراهم شود

باید ارتباط پیوسته‌ای میان واحدهای فنی، صنعتی و خدماتی با مدارس کشور برقرار شود

تهران (پانا) - اشتغال اکنون به دغدغه مهم تمامی کشورها از جمله ایران بدل شده است و یکی از موضوعاتی که در کانون توجه سیاستگذاران قرار دارد، این است که بتوانند برای جمعیت فعال و تازه‌وارد به جامعه شغل ایجاد کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۵۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
زمینه بازدید و آموزش دانش‌آموزان در واحدهای صنعتی و فنی فراهم شود

آنگونه که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید مجموعه‌های صنعتی باید زمینه بازدید و توجیه دانش‌آموزان را از واحدهای تولید فراهم کنند و به آنها آموزش داده شود که باید چه مسیر تحصیلی یا رشته‌هایی را دنبال کنند تا بتوانند وارد آن دسته از مشاغل مورد نظر شوند.

مطالعات نشان می‌دهد انتخاب درست،‌ تصمیم‌گیری، حمایت خانواده یا بی‌تصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانش‌آموزان تاثیر معنادار دارند. به طوری که بی‌تصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیم‌گیری و حمایت خانواده بر افزایش رشد مسیر شغلی تاثیر می‌گذارد.

دانش‌آموز در نخستین گام در طراحی مسیر شغلی باید به ارزیابی شــخصیت خود بپردازد و از جمله بررسی کند که چه چیزی محرک وی در زندگی است و آنگاه آگاهی و بصیرت حاصل از این ارزیابی را در یک شغل بگنجاند. پس، خودآگاهی نخستین مرحله در فرایند انتخاب شغل است.

آموزش و پرورش از مفاهیم تئوریک صرف خارج شود

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس در گفت وگو با پانا درباره اقداماتی که می‌تواند به انتخاب مسیر شغلی مناسب توسط دانش‌آموزان کمک‌کننده باشد، اظهار کرد: «برای هدایت شغلی دانش‌آموزان، آموزش و پرورش باید از مفاهیم تئوریک خارج شده و درگیر مسائل عملی و کارگاهی شود تا ارتباط بیشتری میان مفاهیم واقعی زندگی و شغلی دانش‌آموزان برقرار شود.»

قادری با بیان اینکه باید ارتباط پیوسته‌ای میان واحدهای فنی، صنعتی و خدماتی با مدارس کشور برقرار شود، عنوان کرد: «‌دانش‌آموزان باید درگیر مسائل جامعه شوند و به جای آنکه موضوعات تئوریک صرف به آنها یاد داده شود، آموزش‌ها بیشتر جنبه کاربردی پیدا کند تا افراد خلاق و توانمندی وارد جامعه شوند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد:‌ «مجموعه‌های صنعتی باید زمینه بازدید و توجیه دانش‌آموزان را از واحدهای تولیدی فراهم کنند و به آنها آموزش داده شود که باید چه مسیر تحصیلی یا رشته‌هایی را دنبال کنند تا بتوانند وارد آن دسته از مشاغل مورد نظر شوند.»

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد:‌ «این آشنایی باعث می‌شود تا برخی ایده‌هایی که در ذهن دانش‌آموزان در مورد مشاغل مختلف وجود دارد تقویت شده یا حذف شود و قطعا در انتخاب مسیر شغلی بهتر به آنها کمک‌کننده خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار