مقبره‌های باغ گنبد سبز قم یا دروازه کاشان

قم(پانا)- مقابر گنبد سبز واقع در ورودی محله دروازه کاشان قم بنا بر اعلام تاریخ شناسان مدفن سه تن از بزرگان اعراب اشعری و احیا کنندگان قم در دوره اسلامی است.

کد مطلب: ۱۴۶۶۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مقبره‌های باغ گنبد سبز قم یا دروازه کاشان

مقابر باغ گنبد سبز مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام قرن ۸ ه‍.ق است و در قم، خیابان انقلاب، جنب گلزار شهدادر ون باغی کوچک به نام باغ گنبد سبز واقع شده است.

مقابر گنبد سبز واقع در مجموعه‌ای تاریخی و فرهنگی به همین نام قرار دارد که بنا بر اعلام تاریخ شناسان مدفن سه تن از بزرگان اعراب اشعری و احیا کنندگان قم در دوره اسلامی است؛ این منطقه در گذشته به دروازه کاشان مشهور بود و گنبدها به گنبدهای دروازه کاشان معروف بوده‌است.

دو گنبد موجود باتوجه به کتیبه‌های تاریخی موجود، مدفن امرای خاندان علی صفی فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم هـجری قمری است.

مردم قم این بنا را بصورت مجموعه مدفن سعد و سعید و مسعود از بزرگان اعراب اشعری و احیاء کنندگان قم در دوره اسلامی می‌دانند و چنین تصور می‌رود که سعید، تصحیف تلفظ صفی و آن دو نام دیگر مکمل سجع باشد.

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همه روزه  برای بازدید علاقه مندان دایر بوده و پذیرای دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران می باشد.

دانش آموز خبرنگار: نرگس فارسی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار