روستای وِشنَوِه قم، منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا با مناظر دیدنی

قم (پانا) - روستای وشنوه از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان کهک استان قم است که هر سال افراد و گروه‌های زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
روستای وِشنَوِه قم، منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا با مناظر دیدنی

روستای کوهستانی و زیبای وشنوه به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم ییلاقی، نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده و ارتفاعات زیبای الوند در 10 کیلومتری روستای وشنوه واقع شده است.

اگر به‌دنبال منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا با مناظر طبیعی دیدنی و سرسبز هستید، بازدید از روستای زیبای وشنوه، یکی از گزینه‌های مناسب است که در بهار و تابستان از اقلیمی معتدل و مطبوع برخوردار بوده و در زمستان دارای آب‌وهوایی سرد است. این روستا ییلاقی است و بخشی از آن در شیبی تند واقع شده است. طبیعت بکر و دست‌نخورده این روستای گردشگری در محدوده کوهستانی استان قم قرار دارد که از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربی به کوه بخاره محدود می‌شود که طبق سرشماری در سال 1385 به حدود 850 تَن در این روستا به زندگی زراعی و دامداری مشغول هستند. روستای زیبا و ییلاقی وشنوه دارای بافت مسکونی متراکم با معماری پلکانی است. خانه‌های بزرگ و ویلایی در این روستا و در بافت تاریخی آن خانه‌هایی با قدمتی بسیار طولانی به چشم می‌خورد.

غار وشنوه، یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز روستای وشنوه است که در 6 کیلومتری روستا و در کوهستان اردهال قرار دارد. همچنین دره‌های اطراف روستای وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشیده شده است. ضمن اینکه از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا رودخانه وشنوه است که از میان روستا عبور می‌کند. روستای تاریخی وشنوه دارای اولین معدن استخراج مس در ایران است که در زمره قدیمی‌ترین معادن مس است که در کل خاورمیانه از آن بهره‌برداری شده است. مطالعات تاریخی و باستانی که از این منطقه صورت گرفته، نشان از قدمتی تاریخی از هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد دارد. برای اولین بار پس از کشف معادن وشنوه در سال‌های 1960 مطالعات دقیقی بر روی این معادن صورت گرفت. کار از بخش معدنی دورافتاده چاله‌غار، شروع شد و سپس در دومین بخش معدنی یعنی لقه‌مراد ادامه یافت.

این معادن در 3 بخش اصلی اطراف وشنوه قرار دارند، بخش معدنی مزرعه که در نزدیکی 10 کیلومتری وشنوه واقع شده و بخش معدنی چاله‌غار نیز بر روی یک تپه جالب بین 2 دره در کوهپایه کوه چاله‌غار است و سومین بخش معدنی یعنی لقه‌مراد در دامنه شرقی در مجاورت دره مراد قرار دارد که توسط 2 محقق هولزر (آلمانی) و مومن‌زاده (ایرانی) در 1970 و در چهارچوب طرح حمایت مالی ویژه سازمان ملل، مستندنگاری مقدماتی شده است. این تحقیقات نشانگر گستردگی تولید مس در دوره مس و اوایل دوره مفرغ در ایران مرکزی است. ضمن اینکه اهمیت مناطق اطراف و تمدن بین‌النهرین و آسیای مرکزی را نیز اثبات می‌کند. مجموعه معادن مس چاله‌غار و معادن مس لقه‌مراد قم واقع در شهر قم، بخش کهک، کوه‌های جنوبی روستای وشنوه مربوط به دوره هزاره چهارم هجری قمری - ساسانی است که در اواخر سال 1387 با شماره 23649 و 23646 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

بقعه امامزاده هادی(ع) از دیگر اماکن مذهبی و تاریخی روستای وشنوه است که مربوط به دوره صفوی است که در اواخر سال 1380 با شماره 4872 در ثبت آثار ملی ایران است. برخی از پژوهشگران انساب، نسب امامزاده هادی را با 9 واسطه به امام سجاد(ع) پیشوای چهارم شیعیان منتهی می‌دانند. بقعه این امامزاده که به «پنج امامزاده» نیز شهرت دارد در جهت شمالی و خارج روستای وشنوه در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر کهک واقع شده و از بقاع مشهور استان قم است که با ویژگی‌های معماری دوران صفویه مورد استقبال گردشگران و علاقه‌مندان به هنر اسلامی قرار گرفته است.

همچنین تپه قلعه وشنوه از دیگر آثار تاریخی است که در بخش کهک شمال غرب وشنوه مربوط به دوره تاریخی-اسلامی است که در اواخر سال 1381 با شماره 7698 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این تپه تاریخی به علت ویژگی‌های طبیعی که دارد مورد علاقه کوهنوردان و طبیعت دوستان قرار گرفته است.

سفر به این روستا از مسیر قم، جاده قدیم کاشان، روستای لنگرود، شهر کهک، روستای مِیَم، روستای دستگرد، مسیر امامزاده اسماعیل و روستای اَوِیل، امکانپذیر است.

دانش‌آموزخبرنگار: رقیه‌سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار