رستگاری؛ روایتی ماورایی از حق‌الناس

مطالعه درباره متافیزیک و قدرت‌های فراطبیعی همواره یکی از مباحثی بوده است که جوامع انسانی را درگیر کرده است. به گونه‌ای که هر آنچه خارج از درک این خود دریابد، آن را ماورایی می‌داند و مرگ به عنوان پرده نهایی زیست انسان در این جهان، همواره دریچه و روزنه‌ای به سوی ماورا مطرح شده است؛ نقطه‌ای که هیچ کس تعریفی از احوال آن ندارد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
رستگاری؛ روایتی ماورایی از حق‌الناس

در دین اسلام، زندگی جریان دارد و آدمی همواره به سمت تکامل پیش می‌رود. تکاملی که بخشی از آن در این جهان و در کالبد جسم می‌گذرد که با تولدی همسان آغاز و با مرگ‌هایی متفاوت در این دنیا به پایان رسیده و به جهان دیگری بالاتر از درک این کالبد می‌رود.همین گستردگی مفهوم ماورا و اهمیت آن در باورهای دینی و فرهنگی، منجر به شکل گرفتن گونه‌ای از سریال‌سازی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان شد؛ گونه‌ای که همواره توانسته مخاطب خود را پیدا و همراه کند و امسال نیز سریال رستگاری در همین دسته سریال‌ها از شبکه دو سیما در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.

برگ برنده چنین گونه‌ای، هم گامی و هم قدمی با اتفاقات روز جامعه است؛ چنانکه گویی اگر داستان ماورایی در خلال زندگی جاری جامعه مطرح شود، مخاطب آن را بهتر از حالت‌های تخیلی پی‌گیری می‌کند؛ این همان مسئله‌ای است که در سریال رستگاری در زیرلایه حق‌الناس با طرح موضوع حفاری یک چاه غیر مجاز آب که به سفره‌آب زیرزمینی رسیده است، عنوان شد.

بحث آب و بهره برداری بی‌رویه و غیر مجاز از منابع آن به عنوان موضوعی حیاتی برای هر جامعه‌ای می‌تواند طرح شود زیرا امنیت آن جامعه را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد. پرداختن به مبحثی چون اهمیت منابع آبی و فعالیت‌های قانونی به عنوان حق‌الناس یکی از نقاط قوت مجموعه رستگاری است که ارتباط خود را با شرایط جامعه حفظ کرده است.درک جهان ماورا خارج از توان جسمانی است، به همین لحاظ به تصویر کشیدن آن در سریال‌ها و فیلم‌ها سختی‌های خود را دارد.

کارگردان به باور‌های خیر و شر در نگاه انسان (مفهوم رنگ‌های سفید و سیاه) در به تصویر کشیدن فرشته مرگ احترام گذاشته است. ضمن اینکه استفاده از تصاویر اعوجاجی با رنگ‌هایی سرد‌تر از رنگ‌هایی که ما در این جهان می‌بینیم و در برخی نماهای دیگر تلفیق این دو، ارتباط معنایی بهتری را برای مخاطب رقم می‌زند؛ در واقع در بخش‌هایی تصاویری از برهم‌نمایی دو جهان را می‌بینیم.

جهان دنیایی ما و جهان میانی با عنوان برزخ. (برزخ، جهانی میان این دنیا و آخرت).نکته دیگر آنکه برهم‌نمایی این دو جهان در قاب تلویزیون، برای مخاطبان در گروه سنی بزرگسال می‌تواند هشداری درباره چگونه زندگی کردنشان باشد اما در گروه سنی کودک ممکن است باعث ترس و یا نوعی باور توهمی شود، در نتیجه نگارنده امیدوار است، والدین به محدودیت سنی که به درستی از سوی مدیران رسانه ملی اعلام شده احترام بگذارند و شرایط تماشای این سریال را برای مخاطبان زیر ۱۳ سال فراهم نکنند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار