وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نیازمند بازشناسی و ترویج و شناخت اساطیر فرهنگی ایران زمین هستیم

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید ایران زمین امروز نیازمندبازشناسی و ترویج میراث و فعالیت های اساطیر فرهنگی است.

کد مطلب: ۱۴۶۲۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نیازمند بازشناسی و ترویج و شناخت اساطیر فرهنگی ایران زمین هستیم

عصر امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشن سی‌سالگی میراث مکتوب که در پژوهشگاه هنر و معماری برگزار شد، گفت: مهمترین ماموریت این مجموعه گرامی‌داشت، پاسداشت، احیا و ترویج وراث ارزشمند ایران بزرگ فرهنگی ماست.

وی اضافه کرد: ما به شدت نیازمند بازشناسی این مقوله هستیم امروز مرزهای سیاسی یک سری حواشی و دلخوری‌های فی مابینی را شاید به وجود بیاورد اما وقتی در حوزه فرهنگ صحبت می‌کنیم این حوزه ورای مرزهای سیاسی است

اسماعیلی یادآور شد: ما در موضوع ایران فرهنگی با یک قدمت چند هزار ساله روبرو هستیم با میراث گرانبهایی که حاصل کار دانشمندان ما در سده‌ها و هزاره‌های مختلف است و این امر با درایت دانشمندان ما جلو آمده رشد کرده و با وجود اسلام عزیز تلالو و رشد صدچدانی داشته است.

وی اضافه کرد: در ادامه شاهد آن بودیم که فرهنگ ایران زمین وارد قرون طلایی اسلام شده است، یک بار قرن سوم تا پنجم را ببینید غوغایی است از دانشمندان و بزرگان و اندیشمندان که در سایه عقلانیت آزادی‌خواهی آزاد اندیشی فعالیت می‌کردند.

اسماعیلی تاکید کرد: دانشمندان بزرگ و موسسان دانش‌های نوین در آن دوره پدید آمدند از فارابی تا ابوعلی سینا و ابوریحان تا احیای زبان فارسی به واسطه رودکی حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم نظامی شکل گرفت.

وی ادامه داد: این موارد برای قرون اولیه دوران طلایی  اسلام است که اکثریت قریب به اتفاق آنراه‌ها از همین آب و خاک زیست می کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که در سال آینده تاسیس و شکل گرفتن سه اقلیم فرهنگی ثبت شده است، گفت: من برای سال پیش رو سه منطقه یا اقلیم فرهنگی را در هیئت دولت ثبت کردم، در منطقه خراسان که یکی از حوزه‌های عظیم تمدنی ماست مشاهیر و بزرگان بسیاری در آن زیست می‌کردند و به همین دلیل یک اقلیم ویژه فرهنگی در آنجا تاسیس می‌شود.

وی ادامه داد: در منطقه آذربایجان به ویژه منطقه خوی که آرامگاه شمس بزرگ در آنجا هست در حال احیای آن منطقه هستیم و به عنوان یک منطقه فرهنگی دیگر نیز یک بزرگراه که ما آن را به نام بزرگراه حکمت گذاشتیم بین سهرورد و همدان پیوند میان اشراق و مشاق را به وجود می‌آورد و این اتفاق بسیار بزرگی است زیرا در گذشته ‌های اقتصادی ایجاد می‌شد که پیوست فرهنگی داشت اما این‌ها طرح‌های فرهنگی است که می‌تواند دستاوردهای اقتصادی را پدید بیاورد.

وی تاکید کرد: ما به میراث خود و فرزانگان حال حاضر کشورمان که در این جلسه حضور دارند می‌بالیم و افتخار می‌کنیم، ایران ما همیشه مملو از اندیشمندان و دانشمندان بی‌بدیل بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: خوشبختانه تولیدات فرهنگی ما در شاخه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری همیشه باعث افتخار کشور بوده است و امروز تلاش پژوهشگاه هنر و معماری به یک مجموعه مستحکم تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: من همیشه در کنار خودم مجموعه منشورات را دارم و بنای ما این است که کشورهای فارسی زبان را که میراث ناملموس مشترک با هم دارند به هم نزدیکتر شوند، زیرا در کشورهای دوست هیچ تفاوتی بین اساطیر فرهنگی ایران و کشورهای فارسی زبان وجود ندارد..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار