وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

50میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی حضور دارند

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد حضور مخاطبان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گفت: پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند.

کد مطلب: ۱۴۶۱۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
50میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی حضور دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع «کودک و خانواده در فضای مجازی» که از صبح امروز در باغ زیبا برگزار شده است؛ گفت: این نشست یک نشست علمی و نیازمندی جدی جامعه است و برای عرض ارادت اینجا آمدم. ما امروز با این شتاب بالایی که در ارتقای فناوری‌های نو و رسانه‌ای داریم جامعه با یک شعور بالا با این موضوع درگیر شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته هرگاه فناوری‌هایی جدید که می‌آمد سال‌ها طول می‌کشید به عمومیت برسد و در صورت عمومیت یافتن در یک قشر و مشاغل خاص منحصر می‌شد؛ اما امروز با گسترش فناوری‌های نو با شبکه جدید ارتباطی رو به رو هستیم که همه بخش‌های مختلف سنی، جنسیتی و.. را در برگرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: موقعیت‌های مختلف جغرافیایی بزرگ و کوچک فرقی ندارد. اتفاقات چند سال گذشته مثل کرونا سهم زیادی داشت در اینکه جامعه ما با این موضوع درگیر شد و مدارس و دانشگاه‌های ما به شکل مجازی اداره شدند. ما شبکه شاد را در حوزه آموزش های درسی راه‌اندازی کردیم و امروز بیش از بیست میلیون نفر در آن عضو هستند. هرکجا رفتیم به عنوان یک کار خدماتی بین بچه‌ها تلفن همراه، تبلت و.... توزیع کردیم.

اسماعیلی با اشاره به این مطلب که ما از تکنولوؤی های جدید عقب هستیم اظهار کرد: این اتفاقات جدید آنقدر پر بسامد و پر تاثیر بوده که به نظرم همه بخش‌ها عقب افتاده‌اند؛ یعنی ما به عنوان حوزه حکمرانی از اتفاقات عقب مانده‌ایم.میزان هفتاد درصد مصرف اینترنت در ابتدای شهریور ۱۴۰۱ مربوط به شبکه‌های اجتماعی خارجی و سی و پنج درصد داخلی بوده است اما ما با طرح مهاجرت این رقم را بهبود دادیم و امروزه در نرم‌افزار اذان گو حتی فیلم و سریال بارگذاری می‌شود

وی افزود: تحولات جدید به نحوی بود که همه حوزه‌های حکمرانی از آنها عقب‌مانده است. آیا این عقب‌ماندگی در صورت‌مسأله تغییری ایجاد می‌کند. نه همه چیز بر هم می‌ریزد. امروز بچه‌های ما، خانواده‌های ما درگیر این موضوع هستند و باید تدابیر جدی داشته باشیم. اگر شما روش‌های سلبی را پیش بگیرید با نارضایتی روبه رو می‌شوید، هر روش سلبی در پیمایش‌ها ناراضیتی را ثبت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با اتفاقات سال گذشته، کارگروه طرح مهاجرت شکل گرفت تا حداقل با توجه به تهدیدات و مخاطرات شبکه‌های اجتماعی خارجی زمینه‌های مهاجرت مردم به شبکه‌های داخلی را فراهم کنیم در بخشی از کار هم موفق بودیم مثلا حالا نزدیک به پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی جدید هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پیش از این میزان هفتاد درصد مصرف اینترنت در ابتدای شهریور ۱۴۰۱ مربوط به شبکه‌های اجتماعی خارجی و سی و پنج درصد داخلی بوده است اما ما با طرح مهاجرت این رقم را بهبود دادیم. مثلا در نرم‌افزار اذان گو الان حتی فیلم و سریال بارگذاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شورای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالی صد فیلم درخواست مجوز می‌دهند و سختگیری‌هایی می‌شود اما آخرین فیلم‌های خارجی با کمترین ممیزی در معرض دیده همگان است و دیده می‌شود تازه ممیزی هم بعد از بارگذاری و دیده شدن اعمال می‌شود.

وزیر ارشاد یادآور شد: ساختارها هنوز برای دهه شصت است اما ما در حال تغییر آن هستیم.‌ تولید دانش و وظیفه‌ تنظیم‌گری این حوزه با ماست. بحث استفاده از اندیشمندان را هم داریم. ما گفتیم برای اینکه اساتید ترغیب شوند در این حوزه وقت بگذارند در قالب طرح‌های کاربردی حضور پیدا کنند و از پیشنهادهای پژوهشی حمایت می‌کنیم تا سقف صد میلیون تومان از پایان‌نامه‌ها حمایت مالی می‌کنیم تا بتوانیم این فضای مشارکت را تقویت کنیم ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه آخر حکمرانی هستیم. ما استفاده کننده از خرمن دانش شما هستیم. با ایجاد دبیرخانه دایمی این رویداد موافق هستم و کار اصلی بر عهده اهالی دانشگاه و متخصصان است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از اندیشمندان برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم. این حوزه حوزه‌ای است که دیگر رنگ و بوی تفاوتهای سیاسی ندارد و دغدغه مندی مشترک همه ماست. ما در ارشاد خودمان را کاملاً مقید به استفاده از آخرین نظریه‌ها و نگاه‌های نو این حوزه می‌دانیم هرکجا نیاز به اصلاح قانون و یا آیین‌نامه جدید است به ما بگویید اگر نیاز به بسترهای جدید برای کار است به ما بگویید ما در ارشاد این ماموریت را برای خودمان مغتنم می‌دانیم که با ارتباط با اهالی علم و دانش بستر کار را فراهم کنیم.

یادآور می شود ، پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع کودک و خانواده در فضای مجازی و با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه‌ سواد رسانه‌ای امروز چهارشنبه (۹ اسفند) با حضور اساتید هیات علمی حوزه رسانه و ارتباطات و فعالان سواد رسانه‌ای کشور برگزار شد.

پروفسور باقر ساروخانی استاد دانشگاه تهران، پروفسور نظیفه گنگور رئیس دانشگاه اوسکودار ترکیه، پروفسور کریستوفر گالووی استاد دانشگاه مسی نیوزلند و پروفسور ونکات آیر استاد دانشگاه اولستر ایرلند از جمله سخنرانان این مراسم هستند.

پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر اهمیت و جایگاه «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در توسعه سواد رسانه‌ای و تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر تاکید دارد.

این همایش در ۲ بخش علمی پژوهشی و ترویجی کاربردی برگزار می‌شود، هدف از برگزاری این همایش «ارتقاء حس مسئولیت‌پذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانه‌ای بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛ معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها و مخاطرات آن و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی» عنوان شده است.

اعضای هیات علمی و کمیته داوران پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از دانشگاه‌های علوم ارتباطات و مدیریت رسانه‌ای کشور انتخاب شده‌اند و ۷۹ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

بنابر اعلام دبیرخانه همایش، مقالات منتخب هیات داوران همایش ضمن ارائه در پانل‌های تخصصی در روز همایش، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن‌ها در نشریات علمی- پژوهشی منتشر خواهند شد و در کتاب مجموعه مقالات همایش درج می‌شوند و به مقاله برتر که بیشترین امتیاز را در مراحل داوری کسب کرده‌اند هدیه‌ای ارزنده تقدیم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار