مهمترین مصوبات مجلس در هفته پایانی ۱۴۰۲؛

از اصلاح ساعت کار معلمان مدارس غیر دولتی تا اعطای مجوز به دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس در هفته پایانی ۱۴۰۲ تصویب کردند که ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، ۳۰ ساعت در هفته شود.

کد مطلب: ۱۴۶۳۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
از اصلاح ساعت کار معلمان مدارس غیر دولتی تا اعطای مجوز به دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه

محمد باجلان- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه ۲۱ اسفند ماه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۴ این طرح را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

ماده ۱۴- در ماده ۲۵ قانون قبل از کلمه «کارکنان» کلمه «معلمان و» در تمامی موارد اضافه و تبصره ۲ آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- مؤسسان و کارفرمایان مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند با رعایت ضوابط قانونی تأمین اجتماعی فهرست اسامی و حق بیمه ماهانه مربیان، کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت در تبصره ماده ۲۶ این قانون به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت کنند.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تدبیری اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشند.

همچنین، یک تبصره به ماده ۲۶ این قانون به شرح زیر الحاق شد:

تبصره- ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس در ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

«رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور» از دیگر طرح‌های در دستور کار مجلس بود. نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان به حذف ماده 6 طرح مذکور رای موافق دادند. به گفته محمدباقر قالیباف طبق این ماده بر اساس ماده 37 قانون نظام صنفی کشور، اصناف بدون هیچ مانعی می‌توانند درخواست خود برای تاسیس بانک را از بانک مرکزی مطرح کنند.

رسیدگی به لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان سال نیز مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان مجلس در این جلسه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان به کلیات این لایحه رأی مثبت دادند.

طبق این لایحه «ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی 40 ساعت در هفته خواهت شد و تلفیق و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌‌شود.

همچنین در هفته گذشته اعضای خانه ملت در مصوبه‌ای به دولت مجوز دادند تا به صورت علی‌الحساب از منابع بودجه برداشت کند و برای تأمین نظر شورای نگهبان بند الحاقی ۳ تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را حذف کردند.

همچنین متن زیر به عنوان بند الحاقی ۷ به تبصره ۱۵ الحاق شد:

بند الحاقی ۷ – به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام کند.

با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ بر اساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

سازوکار انتخابات اتحادیه‌های صنفی اصلاح شد 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، سازوکار انتخابات اتحادیه‌های صنفی را اصلاح کردند. بر اساس این مصوبه اتحادیه ها توسط هیات مدیره منتخب اعضای اتحادیه اداره خواهند شد. تعداد اعضای این هیات سه نفر شامل رئیس، نایب رئیس و خزانه دار است که بر اساس اکثریت نسبی آرای ماخوذه تعیین می‌شوند. همچنین اتحادیه ها دو نفر عضو علی البدل دارند.

همچنین نمایندگان تصویب کردند که کمیته‌ای برای استعلام شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌های اصناف تشکیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار