دومین جشنواره غذای محلی قلیف‌چال در جاجرم برگزار می‌شود

جاجرم (پانا) - شهردار جاجرم گفت: دومین جشنواره غذای محلی قلیف‌چال با هدف آشنایی مردم با غذاهای بومی و محلی، روز پنج‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در جاجرم برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۹۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
دومین جشنواره غذای محلی قلیف‌چال در جاجرم برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی شهرداری جاجرم؛ دومین جشنواره غذای محلی قلیف‌چال با محوریت قلیف‌چال غذای (سنتی و کهن چوپان‌ها و گله‌داران منطقه) در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت برگزار می‌شود.

محمد ایزدی، شهردار جاجرم گفت: با توجه به استقبال ۵ هزار نفری از اولین جشنواره قلیف‌چال در سال گذشته، هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری این جشنواره با همکاری مشترک شهرداری، شورای اسلامی شهر، فرمانداری و دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی در ۱۳ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهردار جاجرم افزود: آمار شرکت‌کنندگان در این جشنواره نسبت به سال گذشته افزایش 2 برابری داشته و علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) برای ثبت‌نام به دبیر‌خانه برگزاری جشنواره واقع در شهرداری جاجرم مراجعه کنند.

ایزدی ادامه داد: این جشنواره در محل پارک لاله با حضور میهمانان ملی، استانی، شهرستانی و هنرمندان مطرح کشوری برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به طرز تهیه و طبخ قلیف‌چال اشاره کرد و افزود: این غذا ترکیبی از برنج، گوشت، کره محلی به‌ همراه مخلفات و ادویه‌جات داخل ظرف مسی معروف به قلیف، ریخته و پس از حفر یک چاله به ابعاد 4 برابر، قلیف را در آن قرار می‌دهند و قبل از قرار دادن قلیف در این چاله، برافروختن فضولات حیوانی و قرار دادن قلیف زیر آتش ضروری و پس از 3 ساعت، غذا آماده می‌شود.

وی گفت: پس از برگزاری اولین دوره جشنواره، این غذا واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران شناخته و به شماره ۲۸۹۹ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

خبرنگار : متین مقصودی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار