مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران

تهران (پانا) - وزیر برق عراق گفت که بغداد با تهران برای استفاده از خطوط گسترده و سراسری ایران برای انتقال گاز ترکمنستان مذاکره می‌کند و تهران نیز در حال بررسی این موضوع است.

کد مطلب: ۱۴۶۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران

 به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق با اشاره به امضای توافقنامه با ترکمنستان برای واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز، گفت که تنها مشکل عدم وجود خطوط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق است.

وی توضیح داد که عراق با جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از خطوط انتقال آن مذاکره می کند و تهران نیز در حال بررسی این موضوع است و در صورت موافقت می توان در تابستان از گاز ترکمنستان استفاده کرد.

وزیر برق عراق گفت که توافق با ایران که سال های آینده اجرا می شود، تامین ۵۱ میلیون متر مکعب گاز در روز است و در صورت کاهش واردات گاز از ایران نیز می توان از ۲۰ میلیون متر مکعب از ترکمنستان استفاده کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که ایران میزان صادرات گاز را در زمستان و در دو ماه اخیر به دلیل سرما در کشور، نیاز داخلی و عملیات نگهداری کاهش داد.

زیاد علی فاضل درخصوص واردات گاز از قطر نیز یادآورشد که مذاکرات عراق با قطر برای واردات گاز مایع ادامه دارد و این گاز از طریق کشتی منتقل می شود و نیازمند یک سکو یا اسکله خاص است که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، دستور ساخت آن را داده است و پس از ۲ سال پایان ساخت آن عراق می تواند از قطر یا هر کشور دیگری گاز وارد کند.

وزیر نفت عراق در ادامه در خصوص تولید برق نیز افزود که میزان تولید برق در کشور به ۲۱ هزار مگاوات رسیده است و این وزارتخانه قصد دارد این میزان را به ۲۷ هزار و سپس ۲۸ هزار مگاوات افزایش دهد.

وی یادآورشد که وزارت برق عراق، قراردادهایی با ۲ شرکت جنرال الکتریک و زیمنس برای بهبود وضعیت برق امضا کرده که در تابستان و از ماه مه نتیجه خواهد داد.

فاضل با اشاره به اینکه ۶ هزار مگاوات برق عراق با استفاده از گاز وارداتی تولید می شود، بیان کرد که با تکمیل پروژه های سرمایه گذاری در میادین گاز و بهره برداری از گاز مشعل ممکن است تا ۳ سال آینده وابستگی به گاز وارداتی کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار