درخواست باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای جلوگیری از استاندارد‌های دوگانه غرب در المپیادهای جهانی

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: با همکاری کمیته‌های المپیادهای علمی کشور، قصد دارد تا با آماده کردن یک لایحه و ارسال آن به کمیته‌های برگزارکننده المپیادهای جهانی نسبت به استانداردهای دوگانه غرب، اعتراض کرده و با توجه به وضعیت مردم مظلوم غزه، تقاضای برخورد یکسان بین این کشورها را بدهد.

کد مطلب: ۱۴۶۸۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
درخواست باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای جلوگیری از استاندارد‌های دوگانه غرب در المپیادهای جهانی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ سیدرضا حسینی در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر گفت: هم‌اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که به بهانه اینکه ورزش، موضوعی سیاسی نیست، تعدادی از ورزشکاران مطرح دنیا به دلیل محکومیت کشتار غیرنظامیان در جنگ غزه، متحمل جریمه‌های سنگین یا محرومیت شده‌اند در حالی که پس از شروع تنش‌های روسیه و اوکراین، پس از چند روز، تیم‌های ورزشی روسیه از غالب مسابقات بین‌المللی حتی المپیک حذف شده و کشور اوکراین به دفعات حمایت شد.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهارکرد: متاسفانه کشور‌های زیادی هستند که ادعای آزادی بیان دارند و تاکید دارند که دانشجویان باید بدون هیچ هزینه‌ای نظرات خود را بتوانند آزادنه بیان کنند. با این حال کنگره ایالات متحده آمریکا، رئیس 3 دانشگاه مطرح خود MIT، Harvard و Upenn را در کنگره احضار کرده و به شدت از ایشان نسبت به تجمع دانشجویان این‌ دانشگاه‌ها در حمایت از مردم مظلوم غزه انتقاد کردند. پس از این جلسه ۷۰ نفر از قانون‌گذاران به هیات‌امنای این 3 دانشگاه در نامه‌ای، تقاضای تغییر رئیس دانشگاه را داشتند. فرض کنید چنین اتفاقی در یکی از کشورهای منطقه یا ایران رخ می‌داد؛ در آن صورت چه هجمه رسانه‌ای علیه کشور شکل می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای غرب حتی نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هم نباید طوری آموزش ببینند تا بر خلاف منافع ایشان خروجی داشته باشند. برای مثال؛ در غالب نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی اگر شما مطلبی را در محکومیت روسیه در جنگ اوکراین درخواست کنید به‌طور کامل به شما پاسخ داده می‌شود در حالی که همان سوال را در محکومیت رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مطالبه کنید متاسفانه پاسخی دریافت نمی‌کنید. در چنین شرایطی که غرب حتی اجازه پاسخِ خلافِ میل خود را به نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نمی‌دهد، می‌خواهد با اسنادی شبیه به سند ۲۰۳۰ تمام دانش‌آموزان دنیا را مطابق میل خود پرورش دهد که بسیار برای آینده کشور و دنیا خطرناک است.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بنده و نخبگان، دلیل این استانداردهای دوگانه به‌ویژه در موضوع جنگ اوکراین و جنگ غزه، منطقی نیست. اگر در جنگ اوکراین در طول 2 سال حدود ۱۰ هزار غیرنظامی کشته شده‌اند در جنگ غزه، نزدیک به ۴۰ هزار نفر، آن هم در طول 6 ماه شهید شده‌اند. در فلسطین اشغالی در برخی بازه‌ها حتی اجازه ورود چند لیتر آب را هم نمی‌دادند در حالی که جمع بسته‌های اهدایی به اوکراین از ۱۰۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته است.

حسینی اضافه کرد: چنین تفاوت‌هایی در رقابت‌های بین‌المللی نخبگانی نیز وجود دارد. بلافاصله پس از درگیری روسیه و اوکراین، اغلب تیم‌های ملی المپیادهای علمی کشور روسیه که متشکل از نخبگان زیر ۱۸ سال بودند از مسابقات جهانی کنار گذاشته شده یا اجازه شرکت حضوری پیدا نکرده‌اند در حالی که این افراد به سن قانونی نرسیده و نقشی در شکل‌گیری این تنش‌ها نداشته‌اند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان این که در صورتی که این تصمیم درست باشد، حذف تیم‌های رژیم غاصب صهیونیستی به مراتب اولی‌تر و مهم‌تر است، افزود: در این راستا باشگاه دانش‌پژوهان جوان با همکاری کمیته‌های المپیادهای علمی کشور، قصد دارد تا با آماده کردن یک لایحه و ارسال آن به کمیته‌های برگزارکننده المپیادهای جهانی نسبت به این استانداردهای دوگانه اعتراض کرده و با توجه به وضعیت مردم مظلوم غزه، تقاضای برخورد یکسان بین این کشورها بدهد.

حسینی تصریح کرد: ایجاد چنین گفتمانی در راستای جهاد تبیین مقام معظم رهبری موجب روشن شدن تبعیضات برای نخبگان سایر کشور‌ها نیز خواهد شد. همچنین در این راستا باید از ظرفیت سایر کشورهای اسلامی نیز استفاده کرد.

وی گفت: انتظار می‌رود چنین گفتمان‌هایی در سایر رویدادهای بین‌المللی نخبگانی که وزارت علوم یا معاونت علمی در آن نقش دارند، ایجاد شود تا نخبگان همه کشورها نسبت به مسائل روز دنیا و تبعیض‌های موجود آگاهی پیدا کنند. به امید روزی که کودکان فلسطینی، طعم خوش شادی، نشاط و زندگی را در سرزمین مادری خود بچشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار