تغذیه و تاثیر پررنگ آن بر تحصیل دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مهارت‌ و سبک زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می‌آورد. این توانایی‌ها فرد را قادر می‌سازد، مسئولیت‌های اجتماعی خود را بپذیرد و او را برای زندگی حال و آینده با شکوفایی توانایی‌هایش آماده کند.

کد مطلب: ۱۴۶۱۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تغذیه و تاثیر پررنگ آن بر تحصیل دانش‌آموزان

بررسی تاثیر آموزش سبک درست زندگی در مدارس بر میزان رضایت از زندگی و ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای نتیجه‌های مثبتی بوده است، به نحوی که نتایج نشان می‌دهد  آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان رضایت از زندگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر وپسر، موثر بوده و متفاوت است. همچنین مولفه‌های خودآگاهی و همدلی دانش‌آموزان، مقابله با استرس، هیجان و روابط میان فردی و اجتماعی، تفکر خلاق و نقاد دانش‌آموزان بر رضایت‌مندی از زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر تمامی موارد، تغذیه‌ی هر فرد مخصوصاً در سنین کودکی و نوجوانی می‌تواند اثر چشمگیری بر میزان درک و عملکرد، خلق و خو و سلامت روحی و جسمی و حتی پرورش مهارت‌های اجتماعی وی داشته باشد. باید دانست که بیشتر عادات از جمله عادت‌های مربوط به تعذیه از سنین کودکی شکل می‌گیرند، پس آموزش بهره‌گیری از تغذیه‌ سالم و مقوی در سنین خردسالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

خدیجه سرخوش، روان‌شناس سبک زندگی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اگر والدین سبک زندگی سالم  در خوراک،  پوشاک و تحرک خود داشته باشند، فرزندان نیز از آن‌ها تاثیر می‌گیرند. به هر حال خانواده‌ای که درون خود تنش کمتری داشته و اهل مطالعه باشد، فرزندان به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «همچنین مدرسه باید از اظهار نظر دانش‌آموزان در امور مختلف استفاده کند، خانواده‌ها نیز در امور مختلف زندگی از فرزندان خود بهره کافی را ببرند و کارها و تصمیمات می‌گیرند را با آن‌ها در میان بگذارند.»

سرخوش افزود: «مثلا اگر والدین از کودکی بچه‌ها را به کم‌خوری و سالم‌خوری عادت دهند، این سبک زندگی در آن‌ها ماندگار خواهد شد.»

این کارشناس بیان کرد: «باید آگاه بود که بچه‌ها در سن عبور از بلوغ، علاقه زیادی به مخالفت دارند و اگر بحث ترس نباشد، مخالفت زیادی را از خود نشان می‌دهند تا شرایط را تغییر دهند که نیاز است با سعه صدر با این نوع از رفتارها برخودر شود و تنساب رقتار رعایت شود. همچنین موارد دیگر مثل کتاب‌خواندن و مطالعه که اگر والدین خودشان این کار را انجام دهند بچه‌ها به صورت ناخودآگاه از والدین خود تقلید می‌کنند. این مسائل تماما به رفتارهای عملی والدین برمی‌گردد و شاید تاثیر رفتار عملی بیشتر از کلامی باشد.»

وی افزود: «ما وقتی می‌گوییم سبک سالم، مقصود فقط پوشش نیست بلکه پوشش یکی از سبک‌هایی است که در زندگی آینده شخص اثرگذار است. مورد دیگر تغذیه است مثلا شخصی که از کودکی یاد گرفته صبح خود را با صبحانه آغاز کند میزان تمرکز اون نسبت به فردی که این سبک را رعایت نمی‌کند، بیشتر است.»

سرخوش در رابطه با میزان اثرگذاری تغذیه بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نیز یادآور شد: «باتوجه به اقتصاد خانواده‌ها، باید به تغدیه فرزندان توجه شود، چراکه به میزان زیادی علت عدم تمرکز دانش‌آموزان در مدرسه، نوع تغذیه آن‌ها است. همچنین اگر مادر از همان دوران کودکی و نوزادی به دلبستگی‌های فرزند خود توجه کند، به موقع نیازهای او را رفع کند، شاهد فرزندی هوشیاتر در آینده خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد کودکی که با شیر مادر تغذیه شده جسم و روانش سالم تر می‌ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار