در افتتاحیه اولین طرح ملی هوای مادری مطرح شد؛

رویداد هوای مادری به فرزندپروری و افزایش کیفیت تربیت فرزند کمک می‌کند

توجه به نهاد خانواده باعث کم شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید براینکه تربیت کودکان در کانون خانه و خانواده اتفاق می‌افتد، گفت متاسفانه نسبت به وضع موجود از تربیت اوان یا ابتدای کودکی فاصله گرفته‌ایم.

کد مطلب: ۱۴۳۹۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
رویداد هوای مادری به فرزندپروری و افزایش کیفیت تربیت فرزند کمک می‌کند

به گزارش دبیرخانه اولین رویداد ملی «هوای مادری» ؛ مجتبی همتی‌فر امروز در مراسم افتتاحیه اولین رویداد ملی هوای مادری که در محل باغ خاتون شهر مشهد برگزار شد، پیرامون این رویداد ملی اظهار کرد: وقتی از تعلیم و تربیت دوره اوان کودکی صحبت می‌کنیم معمولا در اولین نگاه، کودکستان به ذهن ما می‌آید اما بسترهای تربیتی دیگری باید در این راستا وجود داشته باشند.

وی افزود: وقتی افق نگاهمان را تمدنی کرده و به شکل‌گیری کودکستان فکر کنیم، خانه و خانواده ظهور پیدا می‌کنند که در این راستا متاسفانه نسبت به وضع موجود از تربیت اوان کودکی فاصله گرفته‌ایم.

همتی‌فر بیان کرد: در این بین، بستری فراهم می‌شود تا به این سوال پاسخ دهیم که چقدر به نقش پدر و مادر در تربیت فرزندانمان توجه داریم؟ این سوال پیش روی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار گرفته است. لذا باید زمینه‌سازی کنیم تا خانواده‌ها توانمند شوند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: برنامه‌ای طراحی شده که در آن نقش خانواده و خانه را پررنگ کنیم. البته که نقش مادران در این بین پررنگ‌تر است و می‌بایست برای عمده مادرانی که شاغل نیستند نیز تدابیری داشته باشیم که این مهم نقطه عزیمت طرح هوای مادری را کلید زده که در آن باید هسته‌ها و مراکزی طراحی کنیم که محور آن توانمندسازی و آماده‌سازی مادران برای بهتر مادری کردن همراه با حال خوب است.

وی با تاکید بر اینکه تربیت کودکان در کانون خانه و خانواده اتفاق می‌افتد، افزود: با مجموعه مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده و همچنین تجربه‌نگاری و اقدامات نظری برای توسعه این هسته‌ها، دبیرخانه مردمی هوای مادری در سازمان شکل گرفته است.

همتی‌فر گفت: اولین دوره این رویداد در مشهد مقدس برگزار می‌شود تا مجموع کنشگران فعال عرصه مادر و‌ کودک و همچنین علاقه‌مندان به حوزه کودک و مادر، کنار هم بیایند و انتقال تجربه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نگاه سازمان نیز تسهیلگری و توانمندسازی است تا به عنوان پشتیبان نرم‌افزاری این هسته‌ها ایفای نقش کند. در این راستا از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده می‌کنیم چراکه این طرح به فرزندپروری و افزایش کیفیت تربیت فرزند کمک می‌کند و اثرات مثبتی بر فرزندآوری نیز دارد.

طرح اولیه رویداد هوای مادری با هدف توسعه فعالیت‌های گروه‌های مادر و کودک شکل گرفته است

حسین علیزاده، دبیر رویداد ملی طرح هوای مادری نیز در ادامه با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۲۰ و ۲۱ دی اظهار کرد: طرح اولیه این رویداد با هدف هم‌افزایی، ارتقا، حمایت و توسعه فعالیت‌های گروه‌های مادر و کودک و همچنین ایجاد جریان گفتمانی مادر و کودک در سراسر کشور شکل گرفته است.

وی گفت: چندین کارگاه‌ شامل هم‌افزایی تخصصی فعالان شاخص، تجربه‌نوردی و بیان تجربیات موفق مادرانه در محلات و تکمیل بوم چالش‌ها و اقدامات اختصاصی هر مجموعه با کمک راهبرهای تخصصی را در این 2 روز خواهیم داشت.

علیزاده خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه این رویداد که پنج‌شنبه در محل همایش‌های حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود از ۴۰ گروه برگزیده شاخص و فعال در حوزه مادر و کودک تقدیر و اهدای جوایز را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید بستری فراهم شود تا بتوانیم الگوهای مختلف همفکری، تجربیات و فرصت‌های به‌دست‌آمده را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، خاطرنشان کرد: هدف مهم از تشکیل این رویداد، ارتقای خانواده و فرهنگ جامعه و ایجاد بسترهای مهم همفکری بین مادران بوده است.

وی افزود: از حمایت مسئولین در تشکیل این هم‌افزایی به‌ویژه رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک کمال تشکر را داریم.

توجه به نهاد خانواده باعث کم شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود

حجت‌الاسلام بهرامی، عضو شورای فکری رویداد هوای مادری نیز در ادامه این مراسم گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای سرزنده، پویا و فعال با کم‌شدن آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید به مساله مادر و خانواده توجه ویژه‌ای کنیم.

وی افزود: توجه به نهاد خانواده باعث کم‌شدن آسیب‌های اجتماعی از جمله عفاف و حجاب، اعتیاد و بسیاری از معضلات امروز جامعه خواهد شد و عدم توجه به نهاد خانواده باعث عدم پیشرفت این نهاد مهم می‌شود.

عضو ستاد اندیشه‌ورز کشور با اشاره به بیشترین چگالی طلاق‌ها که مربوط به ۵ سال اول ازدواج بوده است، خاطرنشان کرد: خانواده‌ای مطلوب است که در بُعد ساختاری بقا داشته باشد و آن را می‌توان زیرساخت حرکت تمدنی در جامعه نیز نام برد و رویداد هوای مادری، چیزی جز این نخواهد بود.

وی افزود: وقتی خداوند می‌خواهد علتی برای احسان به پدر و مادر را بیان کند، تاکید این نکته را بر روی مادر، پُراهمیت‌تر خواهد کرد و خداوند متعال جهت تقویت جایگاه مادری نیز سناریوی خاصی را مطرح کرده و جایگاه مادری را جایگاه والایی در نظر گرفته است.

عضو شورای فکری رویداد هوای مادری گفت: این مقدار از تاکید به هویت مادری توسط خداوند متعال، نشان‌دهنده این نکته است که باید بیشتر به حوزه مادری که محور یک خانواده است بپردازیم و نسبت توجه مادر و پدر، نسبت سه به یک بوده است.

وی اظهار کرد: با ورود به حوزه کنشگری و همفکری جمعیت به این نکته رسیدیم که یکی از مساله‌های راهبردی پیش روی ما که در قرآن هم به آن اشاره شده این است که جایگاه والدین باید تقویت شده و هویت پدر و مادری تاثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد.

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در جامعه افزود: هیچ فردی نمی‌تواند پیوند خود با امام را به درجات بالا برساند مگر اینکه به نظام خانواده پرداخته و آن را ارج نهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار