پروژه های كنترل سیل و رسوب در حوزه های آبخیز سدهای استان در حال اجراست

خبرگزاری پانا: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع خبرنگاران در شهرستان شاهرودگفت: پروژه های كنترل سیل و رسوب در حوزه های آبخیز استان در حال اجراست.

کد مطلب: ۹۹۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا، محمد هادی نوچه افزود: طرح های آبخیزداری با هدف كنترل سیلاب و كاهش رسوب وارده به مخازن سدهای موجود استان می تواند بسیاری از اهداف سدهای بزرگ مخزنی را با صرف هزینه های كمتر و آسیب رسا نی كمتر به منابع طبیعی، محیط زیست بر آورده سازد.
وی گفت: امروزه رسوبگذاری ،در مخازن سدها به یكی از مشكلات حاد تبدیل شده است و به آسانی قابل مهار نیست زیرا دو منشأ مهم برای رسوب زائی حوزه ها شامل عوامل انسانی نظیر تخریب پوشش گیاهی و بهره برداری غلط از اراضی و عوامل طبیعی مانند جنس خاك و شیب زیاد و الگوهای خاص بارندگی وجود دارد.
نوچه افزود: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می گردد
این مقام مسئول اظهار داشت: اجرای عملیات مكانیكی احداث سیل بندهای خاكی ، عملیات گابیون بندی، خشكه چینی ، چپر بندی ، سنگی ملاتی , عملیات بیولوژیكی و بیومكانیكی از جمله بذرپاشی ، كپه كاری ، بانكت بندی ، كنتورفارو ، حفاظت و قرق و ... از سازنده‌ترین راهکارها برای كنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی , حفاظت از خاك و مقابله با خشكسالی می باشد.
وی گفت: استان سمنان7 سد مخزنی دارد كه درسطح حوزه های آبخیز سد گلستان 69 درصد، سد شاهچراغی شهرستان دامغان 72 درصد و سد مجن 20درصد عملیات آبخیزداری انجام شده است
وی ابراز امیدواری کرد تا با افزایش اعتبارات مورد نیازدر سال 1392، در این حوزه ها، عملیات آبخیزداری افزایش و رسوبات منتقله کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار