تخریب سازه‌های کنترل سیل در روزهای سیلابی

تهران (پانا) - در روزهایی که بیشترمناطق کشور از بارش‌های سیلابی در امان نیستند و سیل‌های شدید هر چند وقت یکبار در مناطق مختلف همه چیز را می‌شوید و با خود می‌برد، اخباری مبنی بر تخریب یکی از ایستگاه‌های آبخوان‌داری و پخش سیلاب در بوشهر توسط پیمانکاران شرکت نفت منتشر شده است. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها می‌گوید که این تخریب به دلیل عبور خط لوله نفت است.

کد مطلب: ۱۰۴۹۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تخریب سازه‌های کنترل سیل در روزهای سیلابی

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور توضیح داد: در درجه اول باید بدانیم که متولی حفاظت و نگهداری از ایستگاه آبخوان‌داری در منطقه اهرم استان بوشهر، مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری است. در حال حاضر مالک عرصه نیز اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه آبخوان‌داری اهرم بوشهر یکی از ۳۷ ایستگاه تحقیقات آبخوان‌داری کشور است، تصریح کرد: متاسفانه درحالی بخشی از تاسیسات آبگیری این ایستگاه کنترل و پخش سیلاب به دلیل عبور خط لوله نفت گوره - جاسک آسیب دیده است که یکی از الگوهای موفق عرصه‌های پخش و کنترل سیلاب در کشور بود. سال گذشته از این ایستگاه بازدید کردم و اثربخشی آن در زمینه مدیریت سیل و تعدیل خشکسالی و کم آبی منطقه کاملا مشهود بود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تاکیدکرد: پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری طرح‌های عام‌المنفعه‌ای هستند که دولت برای آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. از این‌رو توسعه فعالیت‌های عمرانی و طرح‌های عمومی نباید به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری صدمه‌ای وارد کنند.

حسین‌پور با بیان اینکه برای عبور لوله خط انتقال نفت می‌شد از مسیرهای جایگزینی به‌جز حاشیه ایستگاه آبخوان‌داری استفاده کرد، گفت: برای تخریب این ایستگاه آبخوان‌داری و عبور لوله نیاز به دریافت مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله منابع طبیعی استان بوشهر بود اما بر اساس اظهارنظر مسئولان محلی مجوزهای لازم برای این کار صادر نشده است.

به گفته وی در حال حاضر مرکز تحقیقات منابع طبیعی بوشهر اقدام به تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به موضوع تخریب ایستگاه آبخوان‌داری کرده است و اداره کل منابع طبیعی نیز پیگیر موضوع است تا تعرض به حریم ایستگاه تحقیقات آبخوان‌داری برطرف و خسارت‌های وارد شده جبران شود.

بر اساس این گزارش، ایستگاه‌های آبخوان‌داری و پخش سیلاب در بوشهر ۲۵ ساله وسعتی حدود ۲۵۰۰ هکتار دارد و طی این مدت توانسته در کنار کاهش شدت سیلاب‌های مخرب، میزان ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی را نیز سالانه حدود ۶ میلیون‌متر مکعب افزایش دهد. غلامرضا منتظری - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر - گفته است که طول عبور خط لوله ۱۲.۵ کیلومتر است و بدون هماهنگی و مجوز تاکنون با ۱۱ بیل مکانیکی و بولدوزر حدود ۶ کیلومتر حریم ایستگاه آبخوان‌داری تخریب شده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار