معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:

دهه پنجم فعالیت سواد آموزی دهه ارتقاء جایگاه این حوزه خواهد بود

لزوم تهیه دایره المعارف سواد آموزی

تبریز (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت که دهه پنجم فعالیت سواد آموزی باید ارتقاء جایگاه این حوزه باشد.

کد مطلب: ۹۸۹۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
دهه پنجم فعالیت سواد آموزی دهه  ارتقاء جایگاه این حوزه  خواهد بود

علی الهیار ترکمن در آیین گرامیداشت چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی در باشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با بیان این که از افتخاراتم این است که 20 سال در سازمان برنامه و بودجه در حوزه تامین بودجه نهضت سواد آموزی کل کرده ام، گفت: همه ساله دی ماه یادآور فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب برای تشکیل نهضت سواد آموزی با شعار " همه ایران را مدرسه کنیم" است که این شعار در جهان به یک برند تبدیل شد و بعدها این شعار با عنوان آموزش فراگیر در جهان مطرح شد.

وی ادامه داد: امام راحل با این فرمان خود به مولفه های توسعه کشور که همان نیروی انسانی فرهیخته است اشاره داشتند برای این که انسان برخوردار از سواد لازم می تواند به حیات طیبه ای که خداوند در قرآن اشاره کرده برسد و جامعه را نیز سمت تعالی سوق دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون چهار دهه از فعالیت سواد آموزی در کشور می گذرد و توانسته است اقدامات موثر را در این چهار دهه در ریشه کنی بی سوادی، تثبیت، توانمندسازی و توسعه انجام دهد و شاهد تحول در پیشرفت این حوزه بوده ایم.

الهیار ترکن افزود: هرچند که نقیصه هایی هم وجود داشته و متاسفانه نتوانسته ایم جایگاه سواد آموزی در کشور را آن گونه که باید و شاید معرفی کنیم و لازم است که حوزه سواد آموزی به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای آموزش رسمی کشور معرفی کنیم و آن موقع است که چند برابر شرایط فعلی دستاورد خواهیم داشت.

وی بیان کرد: سواد آموزی از اصلی ترین مولفه های توسعه انسانی است چون که مشارکت و حضور موثر افراد در جامعه می تواند کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد و البته منظور از سواد آموزی در جامعه امروزی فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه سواد حضور موثر در جامعه و سواد استفاده از فناوری های نوین نیز مطرح است و آن موقع است که کشور در راستای توسعه حرکت می کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه سواد آموزی، هدف گذاری خوبی در پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم و سواد آموزی بزرگسالان دارد و از کشورهای برتر در جهان هستیم ولی نیاز به تلاش بیشتری است.

الهیار ترکمن گفت: در بخش سواد آموزی نیازمند تهیه دایره المعارف هستیم تا اندوخته های سواد آموزان را مستندسازی کنیم و به خصوص در مناطق دوزبانه که تجربه های بیشتری در طی این مسیر کسب شده است و با توجه به این که تبریز جزو اولین هاست می تواند در این زمینه نیز پیشقدم باشد.

وی افزود: سواد آموزی بایستی حوزه های وسیع تر از آموزش بزرگسالان را بپذیرد و به سمت تمامی آموزش های غیر رسمی حرکت کند و در داخل برنامه ریزی آموزشی کشور، سواد آموزی باید ارتقاء یابد.

در پایان این مراسم از فعالین حوزه سواد آموزی استان تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار