جای خالی ماهی در سفره لرستانی ها

خرم آباد(پانا) در روزگاری که دستکاری‌ های ژنتیکی و استفاده از مواد شیمیایی در فرآورده‌ های گیاهی و دامی متداول شده، ماهی غذایی سالم است و حاوی مقادیر مهمی مواد لازم برای بدن است .

کد مطلب: ۹۸۹۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی ماهی در سفره لرستانی ها

به گزارش پانا ، گوشت ماهی منبع مهم پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌ های غیراشباع، ویتامین‌ ها و املاح معدنی است و در مقایسه با سایر گوشت‌ها، پخت آن بسیار راحت‌ است.
به اعتقاد کارشناسان مصرف ماهی در بهبود سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد و بایستی در برنامه غذایی هفتگی خانواده ها گنجانده شود.

برغم توصیه کارشناسان به مصرف ماهی اما متاسفانه سرانه مصرف ماهی در استان لرستان بسیار پایین بوده تا جایی که مقامات مسئول شیلات استان مصرف سرانه ماهی در استان را هفت کیلوگرم ذکر می کنند در حالی که این رقم در جهان ۲۰ کیلوگرم و در ایران ۱۰.۶ کیلوگرم است.

سرانه مصرف ماهی لرستانی ها کمتر از نرم کشوری

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در این استان از چهارکیلوگرم به هفت کیلوگرم افزایش یافته افزود: این افزایش سرانه، با برپایی دوره های آموزشی و جشنواره های معرفی و طبخ آبزیان صورت گرفته است.

کیارش بیرانوند با بیان اینکه دولت برای افزایش سرانه مصرف ماهی، اعتبار ویژه ای اختصاص داده است اظهار داشت: تلاش می شود با فرهنگ سازی مصرف ماهی در استان به میانگین کشور، معادل ۱۲ کیلوگرم برسد.

وی میزان تولید شیلات استان را ۲۸ هزار تن در سال برشمرد و گفت: لرستان از مناطق موفق حوزه آبزی پروری است به نحوی که در این زمینه به عنوان یک استان ساحلی شناخته می شود.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: مجتمع های پرورش ماهی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در دست احداث هستند و طرح های مطالعه شده و آماده اجرا نیز با ظرفیت ۲۰ هزارتن در استان وجود دارد.

بیرانوند گفت: هم اکنون سه هزار تن ماهی در قفس تولید می شود که با توجه به ظرفیت های استان ارتقا این تولیدات تا ۱۰ هزار تن نیز وجود دارد.

تولید بیش از ۲۵ هزار تن ماهیان پرواری در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: سالانه ۲۵ هزار و ۹۱۳ تن ماهیان پرواری (سردآبی و گرم آبی) در ۶۵۳ مزرعه در این استان تولید می شود.

بیرانوند با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۳۰هزارو ۵۷۵ تن ماهیان پرواری در لرستان تولید شود افزود: همچنین از ۶۵۳مزرعه موجود تولید ماهیان پرواری در لرستان، ۱۱۷میلیون و ۵۰۰هزار قطعه ماهی قزل آلای رنگین (زینتی ) تولید می شود.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست این استان در بین استان‌های غیر ساحلی در بخش پرورش ماهی، گفت: هدف اصلی ما ایجاد مجتمع های آبزی پروری و ‌واگذاری به جوانان جویای کار است که در این راستا نیز ۶۵۳ مزرعه پرورش ماهی با تکثیر بیش از ۱۱۷میلیون قطعه در سال توانسته ایم رتبه نخست در بخش استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص دهیم.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در پنج سد لرستان

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: طرح پرورش ماهی در قفس در پنج سد استان به صورت پایلوت در حال اجرا است.

بیرانوند اظهار داشت: جذب سرمایه گذار و راه‌اندازی طرح پرورش ماهی در قفس با اولویت تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی بوده و ارزان بودن سازه ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی از مزیت های این طرح به شمار می رود.

وی گفت: اکنون در پنج سد حوضیان، سد ایوشان، سد خان آباد، سد مروک وسد هاله به صورت پایلوت پرورش ماهی در قفس اجرایی شده است.

او ادامه داد: از این پنج سد در مجموع ۲هزار تن ماهی برداشت می شود که با توجه به سدهایی که در استان لرستان وجود دارد پیش بینی می شود که تولید پرورش ماهی در قفس در لرستان به بیش از پنج هزار تن برسد.

امکان تولید ۱۰۰هزار تن ماهی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: در صورت تامین اعتبار می‎توان در یک برنامه پنج‎ساله ظرفیت تولید ماهی در این استان را به ۱۰۰هزار تن افزایش داد.

بیرانوند گفت: اکنون ۱۴هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری استان در حال فعالیت هستند.

مدیرکل شیلات لرستان بیان کرد: اجرای برنامه ای برای جذب بیشتر مردم استان به سمت مصرف ماهی از برنامه های شیلات می باشد و در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان برنامه های مختلفی مانند برگزاری جشنواره های غذایی، ایجاد نمایشگاه و بازارچه های فروش ماهی را اجرا کرده ایم.

صادرات ۲۰۰ تن ماهی از لرستان

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: با توجه به نیاز بالای داخلی در موضوع فروش ماهی سال گذشته تنها ۲۰۰ تن صادرات ماهی به کشورهای همسایه صورت گرفت اما با افزایش تولید، صادرات نیز افزایش می یابد.

بیرانوند اظهار کرد: رشد اقتصادی و اشتغال از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در ایران و به خصوص استان لرستان با محوریت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

او در ادامه به تولید تخم ماهی چشم زده با مشارکت کشور فرانسه اشاره کرد و افزود: تنها مرکز تولید تخم ماهی چشم زده در استان لرستان قرار دارد و علاوه بر آن نیز در حال احداث کارخانه خوراک دام با همکاری شرکت بیومار دانمارک هستیم که با ایجاد این مرکز افزایش تولید را خواهیم داشت.

مدیر کل شیلات لرستان با تاکید بر صادرات و ایجاد مراکز گردشگری در حوزه شیلات، گفت: باتوجه به نیاز بالای داخلی در بحث فروش ماهی سال گذشته تنها ۲۰۰ تن صادرات ماهی به کشورهای همسایه داشته ایم اما با افزایش تولید، صادرات نیز افزایش می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار