معاون سواد آموزی آموزش و پرورش اصفهان:

شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در چهلمین سالروز تاسیس آن هستیم

اصفهان (پانا) - در آستانه چهلمین سال تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نشست خبری معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۹۸۸۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در چهلمین سالروز تاسیس آن هستیم

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:در چهلمین سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی شاهد رشد چشمگیری در فعالیت های این نهاد هستیم بطوری که رشد سواد از 47 درصد در سال 1355 به بیش از 95 درصد در سال 1395 از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.کاهش اختلاف سواد بین زنان و مردان ، روستائیان و شهرنشینان و کسب 6 نشان جهانی از سازمان یونسکو و تحت پوشش قرار دادن اتباع خارجی از دیگر افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هم اکنون نیز با تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت دولت تدبیر و امید روند توسعه سواد با سرعت پیگیری می شود . اشتغال بیش از 800 آموزش دهنده ، آموزش مهارت های اجتماعی ، حرفه ای و اشتغال زایی در مراکز یادگیری محلی نیز قابل توجه می باشد.

بهمن امیدقائمی در خصوص ریشه کن شدن بی سوادی در استان اصفهان گفت: به دلیل مهاجرپذیری اصفهان، بی سوادی ادامه دارد و نمی توان صد در صد آن را ریشه کن کرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش اصفهان اظهارکرد: علاوه بر مهاجرت، مخفی کردن بی سوادی، نبود انگیزه سوادآموزی و اضافه شدن بازماندگان از تحصیل به جمعیت بی سوادان، باعث می شود مبارزه با بی سوادی در اصفهان همچنان ادامه داشته باشد.
وی استقبال نکردن بی سوادان و نبود اطلاعات و آمار دقیق اسمی بی سوادان را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و خواستار تامین اعتبار برای تشویق سوادآموزان شد و افزود: ضروری و لازم است که دستگاه های اجرایی ضمن کمک در شناسایی بی سوادان، تسهیلات لازم برای تشویق و ترغیب آنها را فراهم کنند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: نهضت سوادآموزی ۴۰ سال برای سوادآموزی هزینه کرده و معتقدم الان وقت آن رسیده که سوادآموزی اجباری شود.
امیدقائمی افزود: برخلاف اتباع خارجی که به شدت علاقه‌مند به سوادآموزی هستند، ایرانی ها از سوادآموزی استقبال نمی کنند، چون فکر می کنند سواد باید منجر به اشتغال شود، در حالی که امروزه سواد لازمه زندگی هر شهروندی است.
وی به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی به منظور آموزش بزرگسالان، با فرمان امام خمیمی(ره) تاسیس شد، البته پیش از تاسیس این نهاد هم اقداماتی برای سوادآموزی صورت گرفته اما مؤثر نبود، به طوری که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۷ درصد جمعیت ایران باسواد بودند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به اینکه از نظر یونسکو سواد در قرن بیست و یکم انواع مختلفی دارد، گفت: منظور از سوادآموزی آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن است و جامعه هدف نهضت سواد آموزی نیز ۱۰ تا ۴۹ ساله است.
امیدقائمی با بیان اینکه هم اکنون ۹۸ درصد جمعیت در استان اصفهان باسواد هستند که از میانگین کشوری بیشتر است، افزود: در سال ۹۵، دو میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور داشتیم که سهم استان اصفهان ۱۰۲ هزار نفر بود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون 40 هزار نفر در استان تحت پوشش سوادآموزی بوده اند افزود: هم اکنون تقریبا ۶۰ هزار نفر در استان بی سواد مطلق داریم که بیشتر آنها در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند.
وی با یادآوری اینکه طی ۴۰ سال از فعالیت نهضت سوادآموزی، اختلاف سواد زن و مرد از ۲۳ درصد به ۶ درصد رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد فعالیت های سواد آموزی در کشور به زنان اختصاص یافته و در استان اصفهان هم حدود ۸۰ درصد کلاس های سوادآموزی مربوط به زنان است.
امیدقائمی ادامه داد: در راستای کاهش اختلاف درصد سواد بین مناطق شهری و روستایی، ۵۵ درصد فعالیت های سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص یافته، به طوری که نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از ۳۵ درصد به ۱۲ درصد در کشور و به همین نسبت در استان اصفهان کاهش یافته است.
وی با اشاره به ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۲۰ کودک لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل در کشور، گفت: در ۱۴ سال اخیر این کودکان در سوادآموزی شرکت کردند و باسواد شدند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ مرکز یادگیری محلی در استان فعالیت می کند، از افتتاح پانزدهمین مرکز در هفته جاری با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: نرخ باسوادی در استان و در مقایسه با استان های دیگر کشور بالا است.
امیدقائمی با اعلام اینکه میزان باسوادی در فاصله سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در استان بود، گفت: ۱۰۲ هزار نفر بی سواد در استان داشتیم که از سال ۹۴ تا ۹۸، ۴۰ هزار نفر را آموزش داده ایم و تعداد بی سوادان به ۶۰ هزار نفر رسید.
وی به آموزش مهارت های هفتگانه ICDL توسط معاونت سوادآموزی اشاره و اظهار کرد: از جمله طرح های اجرایی در سوادآموزی ، آموزش مهارت های 7 گانه ICDL به سوادآموزان است که از استقبال خوبی برخوردار بوده و نواحی 3 و 5 و 4 ، خمینی شهر و کاشان و فلاورجان مجری این طرح بوده اند.
امیدقائمی با اشاره به برون سپاری فعالیت های سوادآموزی، خاطر نشان کرد: بر اساس سهمیه اعلام شده در سال جاری ۱۴ هزار نفر باید تحت پوشش سوادآموزی استان قرار گیرند که تا الان ۶۰ درصد سهمیه را پوشش داده ایم.
او با اشاره به سوادآموزی ۱۶۸۵ نفر ایرانی و ۸۷۱ نفر اتباع خارجی در سال جاری، تصریح کرد: در زمینه حمایت از اتباع کشورها در استان 1685 نفر در 2 طرح جذب طبق سهمیه کمیساریا و سهمیه اتباع ابلاغی وزارت مشغول باسوادشدن در استان هستند.
امیدقائمی گفت: فعالیت های سوادآموزی در سه دوره سوادآموزی برابر با اول تا سوم ابتدایی، دوره انتقال برابر با چهارم تا ششم ابتدایی که منجر به صدور مدرک می شود و تحکیم سواد برای کسانی که ادامه تحصیل نمی دهند با هدف تثبیت سواد برگزار می شود.

او گفت: در کنار فعالیت های سوادآموزی طرح های مکمل نیز داریم. همچنین ۲۲۰ نفر از عشایر در شهرستان های استان جذب دوره های سوادآموزی شده اند. ۲۷۳ کودک کار، ۱۸۷ نفر در دوره انتقال و ۱۶ نفر در دوره تحکیم نیز شرکت کرده اند.

امیدقائمی در پایان گفت : اجرای مسابقات پرسش مهر، مسابقه کتابخوانی با موضوع شعار سال رهبر معظم انقلاب ، اجرای جشنواره تدریس برتر از دیگر طرح های اجرایی در سوادآموزی است.همچنین تشکیل منظم شورای پشتیبانی سوادآموزی با حضور استاندار و حمایت های بیدریغ مدیر کل آموزش و پرورش استان و اعضای شورای پشتیبانی موجب شده استان اصفهان جزء استان های برتر در سوادآموزی قرار گیرد و 2 سال پیاپی عنوان برتر کشوری را کسب نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار