در گفت‌وگو با پانا

2 عامل مهم در کاهش آمار کودک‌همسری به روایت رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

موسوی چلک: بخشی از مشکلات افزایش آمار کودک‌همسری مربوط به عرصه سیاست‌گذاری است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید تقویت مسایل اقتصادی و آموزش خانواده‌ها دو موضوع مهمی است که در کاهش آمار مربوط به کودک‌همسری بسیار اهمیت دارد.

کد مطلب: ۹۸۸۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
2 عامل مهم در کاهش آمار کودک‌همسری به روایت رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

چندی پیش محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درخصوص افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به دنبال افزایش وام ازدواج هشدار داد و گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. البته تندگویان می‌گوید موافق افزایش رقم وام ازدواج نیست و دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده تسهیلات ازدواج را برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان و بدون تغییر نسبت به سال گذشته تعیین کرده است.

اما کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند هیچ رابطه‌ای بین وام ازدواج و کودک همسری نیست اما نکته مهم در صحت آمار ارائه شده درباره افزایش آمار کودک همسری به دنبال افزایش رقم وام ازدواج است که سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در ارائه آمار مربوط به کودک همسری باید تردید کرد، گفت: «قبلا هم در کشور کودک همسری وجود داشته است اما اینکه بگوییم وام ازدواج عاملی برای تشویق کودک همسری است آن هم چهار برابری، نمی‌دانم حتما باید مسئولان ثبت احوال و بانک‌ها درباره این آمار اظهار نظر کنند. ممکن است به دلیل افزایش میزان وام در دو سال اخیر، افراد پشت نوبت درخواست وام کرده‌ باشند که این نکته باعث می‌شود در آمارهایی که برای افزایش کودک همسری ناشی از تقویت وام ازدواج ارائه می‌شود دچار تشکیک شویم و این مساله نیز باید از سوی مسئولان مربوطه تایید شود.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد کودک همسری دخیل هستند، گفت: «بخشی از کودک همسری به شرایط بد اقتصادی مربوط است و نمی‌توان منکر این موضوع شد و طبیعی است برای جلوگیری از این موضوع باید پویایی در حوزه اقتصاد ایجاد شود که متاسفانه اکنون اینگونه نیست و مشکلاتی که مردم در حوزه‌های مختلف دارند مربوط به اقتصاد است.»

وی در ادامه ضعف آموزش را در شکل‌گیری کودک همسری در بین برخی خانواده‌ها عامل مهمی عنوان کرد و گفت: «مهم‌ترین بخش در این حوزه آموزش خانواده‌هاست، اگر درباره پیامدهای کودک‌همسری به خانواده‌ها و افرادی که در سن ازدواج هستند آموزش‌های لازم داده شود بسیار تاثیرگذار است.»

موسوی چلک همچنین به ضرورت تدوین قوانین مربوط به کودک همسری تاکید کرد و گفت: «نکته کلیدی این است که در قوانین باید بازنگری صورت بگیرد اما متاسفانه در مجلس شاهد بودیم که طرح مربوط به افزایش سن ازدواج یا همان طرح مشهور کودک همسری مورد تأیید قرار نگرفت. بنابراین بخشی از مشکلی که اکنون وجود دارد مربوط به عرصه سیاست‌گذاری است و اگر چنین قانونی وجود داشت می‌توانست برخی فعالیت‌ها را در این زمینه محدود کند و آمار بالای کودک همسری را کاهش دهد اما سیاست‌گذاری موفقی در این حوزه نداشته‌ایم.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران یادآور شد: «یکبار قانون سن ازدواج از 9 سال به 13 سال افزایش پیدا کرد و اکنون هم که قرار بود سن ازدواج افزایش یابد و گامی در این زمینه برداشته شود، در عمل تحقق پیدا نکرد. این موضوعی است که اگر تصویب می‌شد، شاید می‌توانست در بخش‌هایی کمک کننده باشد و حداقل بتواند آمار کودک‌همسری را کاهش دهد و در نهایت شرایط برای کودک‌همسری سخت‌تر شود اما از آنجا که قانونی برای آن پیش‌بینی نشده است لذا به نظر می‌رسد که کودک همسری را قانونی کرده‌ایم و خود این نشان می‌دهد کار سخت‌تر شده است.»

وی تأکید کرد: «باید بر روی خانواده‌هایی است که تمایل دارند و می‌پذیرند که فرزندشان در سن کودکی ازدواج کند، کار فرهنگسازی انجام داد. در این بخش خانواده‌ها دسته بندی‌های مختلفی دارند. خانواده‌ای که می‌خواهد یک نان‌خور کمتر شود. خانواده‌ای که گاهی مواقع زیر بار فشار بدهی ممکن است تن به ازدواج کودکش با افراد دیگر شود. بنابراین تقویت مسایل اقتصادی و آموزش و فرهنگسازی در جلوگیری از کودک‌همسری بسیار اهمیت دارد.»

موسوی چلک همچنین به آسیب‌هایی که از رشد کودک‌همسری متوجه جامعه است اشاره کرد و گفت: «کودکی که بخواهد در کودکی به واسطه ازدواج نقش همسر و مادر را ایفا کند، طبیعی است فشار بر روی کودک وارد می‌شود. کودکی که کودکی نکرده حالا باید مادری را هم تجربه کند و طبیعی است که نمی‌تواند وظایف حرفه‌ای خود را به درستی انجام دهد و تبعات آن به ثبات خانواده برمی‌گردد و ممکن است این نوع ازدواج‌ موجب ضعف ثبات خانواده شود و حتی ممکن است طلاق شکل بگیرد و کودکی که در این سن طلاق می‌گیرد پیامدهایی دارد که برای جامعه هزینه دارد. بنابراین نباید فراموش کرد که بلوغ روانی - اجتماعی در کنار بلوغ جسمی و جنسی در امر ازدواج مهم است و نباید مورد غفلت قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار