نفت، مستندسازی و «رویای سیاه» در گفت‌وگو با اُرد عطارپور

تهران (پانا) – اُرد عطارپور مستندساز و کارگردان فیلم «رویای سیاه» از همکاری با یکی از متخصصان حوزه نفت در ساخت جدیدترین مستند خود می‌گوید.

کد مطلب: ۹۸۸۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نفت، مستندسازی و «رویای سیاه» در گفت‌وگو با اُرد عطارپور

اُرد عطارپور مستندساز برجسته ایرانی، که سال گذشته فیلم ««پرسپولیس- شیکاگو»ی او جزو محبوب‎‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم‌های مستند (سینماحقیقت) بود، امسال با فیلمی درباره تاریخچه نفت در ایران در این جشنواره حضور یافته بود. فیلم مستند «رویای سیاه» که عطارپور در آن به موضوعاتی چون سیاست خارجی ایران در حوزه نفت، ملی شدن صنعت نفت، نقش ایران در اوپک، و رفتار و فشارهای کارتل‌های نفتی پرداخته است.

این مستندساز که در جشنواره سینماحقیقت امسال فیلم خود را برای نخستین‌بار اکران کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تولید این اثر تاریخی می‌گوید: «فیلم «رویای سیاه» درباره بخشی از تاریخ نفت ایران است که از زبان «دکتر محمدعلی موحد» روایت می‌شود که ایشان اطلاعات جامعی درباره سیر حوادت نفت در ایران دارند و از دوره ملی شدن نفت تا مدتی پس از انقلاب مشاغل اجرایی این حوزه را برعهده داشتند.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایا فیلم «رویای سیاه» یک مستند پرتره محسوب می‌شود گفت: «فیلم مستند پرتره نیست و ما وارد جزئیات زندگی شخصی و کارهای اجتماعی دکتر موحد نمی‌شویم؛ بلکه ایشان داستان نفت ایران را در مقاطعی از تاریخ برای ما روایت می‌کنند. ایشان علاوه بر سابقه اجرایی در شرکت ملی نفت و سازمان اوپک، در زمینه حقوق نفت هم صاحب‌نظر هستند و دو کتاب‌شان با عنوان «درس‌هایی از داوری‌های نفتی» و «نفت ما و مسائل حقوقی آن» در دوره کارشناسی ارشد حقوق تجارت به عنوان منبع درسی تدریس می‌شوند. محمدعلی موحد نویسنده کتاب «خواب آشفته نفت» در ابتدا و انتهای فیلم «رویای سیاه» به این کتاب اشاره می‌شود.»

به گفته عطارپور، در این مستند علاوه بر فیلم‌ها و عکس‌های کمتردیده‌شده یا دیده‌نشده، صدای شخصیت‌هایی چون سیدجعفر پیشه‌وری، قوام‌السطنه، حاجعلی رزم‌آرا، حسین علا و دکتر محمد مصدق پخش می‌شود که منحصربه‎فرد است.

کارگردان فیلم «رویای سیاه» جشنواره سینماحقیقت فرصتی مغتنم برای فعالان عرصه مستندسازی در یران توصیف می‌کند و می‌افزاید: «در این فرصت مغتنم می‌توانم آثار فیلمسازان دیگر را تماشا کنم و علاوه بر این جشنواره جوانان فیلمسازی و استعدادهای بالنده سینمای مستند می‌توانند در فرصت این جشنواره خود را معرفی کنند. در واقع جشنواره سینماحقیقت اتفاقاتی که طی یک سال بر سینمای مستند ما رفته است را آینه‌گردانی می‌کند.»

گفت‌وگو: امیرعلی قربانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار