منوچهر طیاب: سینمای مستند کارت ویزیت ملت‌هاست

تهران (پانا) - منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت ایرانی عقیده دارد سینمای مستند به مثابه کارت ویزیت ملت‌هاست که وجوه فرهنگی جامعه را به نمایش می‌گذارد.

کد مطلب: ۹۷۵۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
منوچهر طیاب: سینمای مستند کارت ویزیت ملت‌هاست

منوچهر طیاب نویسنده و مستندسازایرانی و کارگردان مستندهای «همراه باد در دل تنهایی کویر» و «سفر در امتداد سرزمین کهن» و فیلم داستانی «سوزنبان» در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نقس سینمای مستند در معرفی فرهنگ هر جامعه اظهار کرد: «کشورها برای نشان‌دادن وجوه فرهنگی خود از سینمای مستند بهره‌ می‌گیرند. پایه‌های سینمای مستند ما فرهنگ ماست و این سینما خود وسیله‌ای برای نشان‌دادن روابط انسانی، جهان‌بینی و عملکرد یک جامعه است. »

وی ادامه داد: «امروز که صحبت از دهکده جهانی مطرح است، طبیعی است که ساکنان این دهکده علاقه‌مند به شناخت یکدیگر هستند و این شناخت از طریق سینمای مستند ممکن می‌شود؛ بنابراین سینمای مستند ابزار معتبری برای اشاعه فرهنگ است.»

طیاب در پاسخ به این پرسش که «آیا ایده و آرزوی ساخت فیلمی را داشتید که تا امروز آن را نساخته باشید؟» گفت: «از روزی که 2 -3 سال داشتم و فیلمسازی را آغاز کردم تا امروز که هشتاد و دو - سه سال دارم بیش از 100 فیلم مستند ساختم؛ بنابراین قسمتی از آرزوهایم را عملی کردم، اما خیلی موضوعات هست که امکان ساخت آن وجود ندارد؛ البته با پایمردی و استمرار هرکس می‌تواند به ایده‌های خود جامه عمل بپوشاند.»

این مستندساز نقش و جایگاه خود در سینمای مستند ایران را اینطور توصیف می‌کند: «با توجه به اینکه اغلب فیلم‌های من به مسائل فرهنگی می‌پردازد، کمک‌های بسیاری از اطراف به من میشود. هر وقت که سوژه‌ای به ذهنم می‌رسد آن را مطرح می‌کنم . اگر ارگانی پیش‌قدم شد ساخت را شروع می‌کنم و اگر هم کسی پا پیش نگذاشت آنقدر توانایی دارم که شخصا شروع به ساخت کنم. در ادامه مسیر بعضی‌ها از ساخت فیلم باخبر می‌شوند و کمک می‌کنند. من گاهی به شوخی می‌گویم این منوچهر طیاب مثل لوکوموتیوهای هاف هافوی قدیمی است که روی ریل‌های کج و معوج شروع به حرکت می‌کند و شما واگن‌های لوکس خودتان را به این لوکوموتیو می‌بندید.»

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار