هفته پایانی آذر؛ از ماجرای کیک‌های آلوده به قرص تا انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران

تهران (پانا) - انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران و برگزاری اولین جلسه بررسی منبع بو، ماجرای کیک‌های آلوده به قرص، درخواست محیط زیست برای توقف پیش فروش محصولات ایران خودرو و آغاز تحقیقات درباره بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح طلبان بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۸۷۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
هفته پایانی آذر؛ از ماجرای کیک‌های آلوده به قرص تا انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

بازهم بوی نامطبوع در تهران

در هفته‌ای که سپری شد برای سومین بار در تهران بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر به استشمام رسید که واکنش بسیاری از مسئولان محیط زیست و مدیریت شهری را در پی داشت. عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استشمام بوی نامطبوع در تهران گفت: این بوی نامطبوع، بوی زباله و گوگرد است. جالب است که همه آن را انکار می‌کنند زیرا کسی بودجه کافی برای جابجایی سایت پسماند آرادکوه و حل معضل بو ندارد. مدیری که نمی‌داند و تصمیمی می‌گیرد ۱۰ برابر هزینه بیشتری باید صرف کند. نتیجه آن می‌شود که وقتی در تهران جریان باد از جنوب به شمال می‌شود، بوی نامطبوع پایتخت را در بر می‌گیرد.

البته بوی نامطبوع در تهران باعث شد تا برای اولین بار جلسه بررسی منبع یا منابع بوی نامطبوع تهران در محل استانداری تهران تشکیل شود. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در جمع‌بندی این جلسه ۳ گاز را علت احتمالی بوی نامطبوع تهران عنوان کرد و گفت: سه نوع گاز تشخیص داده شده که به ترتیب SO۲ و SH۲ و با احتمال کمتری آمونیاک بوده، البته متهم اصلی هنوز مشخص نشده است. به گفته او، کارگروه علمی نیز عوامل ۲۰ گانه منشأ بو را در گزارشی ظرف ۱۰ روز باید ارائه دهد و شهرداری تهران مکلف به خرید دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های گاز شده است.

دستگیری باند فروش صندلی‌های پزشکی آزاد

تابستان امسال بود که موضوع فروش صندلی‌های پزشکی به جنجال تبدیل شد و مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم متعهد شدند این موضوع را پیگیری کنند. همچنین قرار شد این مساله در دانشگاه آزاد نیز بررسی شود. حالا در هفته پایانی آذرماه سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در خلال پنجمین مرحله از اجرای طرح کاشف از انهدام یک باند جعل مدارک دانشگاهی و فروش سهمیه پزشکی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این باند صندلی‌های پزشکی را به قیمت ۵٠٠ تا ۶٠٠ میلیون تومان به فروش می رساندند. این افراد ۹ نفره از مشاوران تحصیلی و افراد عادی بودند و در مجموع تا کنون ۴٠ نفر که سهمیه خریده بودند، شناسایی شدند.

ماجرای کیک‌های آلوده

انتشار تصاویری از جاسازی قرص‌های مختلف و کپسول‌ها در برخی کیک‌ها و کلوچه در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. در ابتدا مشخص نبود که این تصاویر واقعی هستند یا ساختگی، تا اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این خبر را تایید کرد و از کشف قرص در داخل کیک بسته بندی شده خبر داد و از تداوم پیگیری‌ها تا روشن شدن کامل موضوع خبر داد. با این حال وجود این قرص‌ها فقط در سیستان و بلوچستان گزارش نشده بود و شهرهای دیگری همچون کرمان نیز از این قاعده مستثنی نشده بودند و حتی به شهر تهران نیز رسید. این مساله که با واکنش مسئولان مواجه شد باعث شد تا سعید نمکی، وزیر بهداشت از ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به بررسی این موضوع خبر دهد.

به گفته نمکی، این موضوع یک بحث امنیتی است و گروهی به شکل سازمان یافته برای تخریب اذهان عمومی و فلج کردن صنعت موفق مواد غذایی کشور به ویژه صنعت کیک و شکلات مملکت، اقدام کرده‌اند.

درخواستی برای توقف پیش فروش محصولات ایران خودرو

بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک، پیش فروش محصولات یورو4 برای سال آینده ممنوع است و خودروسازان باید قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند اما اخیرا شرکت ایران خودرو برای پیش فروش محصولات خود با استاندارد یورو 4 اقدام کرده است که با واکنش سازمان محیط زیست مواجه شده است. سید محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو تاکید کرد که با توجه قانون هوای پاک و با توجه به اینکه برای 4 محصول این شرکت تاکنون اقدامی جهت ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 5 صورت نگرفته است، می‌بایست از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید و بدیهی است در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

رتبه ۱۴۸ ایران در حوزه شکاف جنسیتی

گزارش مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۲۰ در چهار حوزه دستاوردهای آموزشی، بهداشت و سلامت، مشارکت اقتصادی و فرصت‌های اقتصادی و توانمندسازی سیاسی دسته بندی می‌شود. بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، جهان همچنان در نابرابری به سر می‌برد و بیشترین نابرابری در حوزه مشارکت سیاسی مشاهده می شود، به طوری که در سطح جهانی در حوزه مشارکت سیاسی ۷۵ درصد و در حوزه مشارکت اقتصادی نیز ۴۲ درصد شکاف وجود دارد. از سال ۲۰۰۶ تاکنون در حوزه اقتصاد ۵۸ درصد و در حوزه سیاست ۲۵ درصد شکاف جنسیتی در سطح جهانی رفع شده است. امسال ۱۵۳ کشور در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند که در این میان ایران در رتبه ۱۴۸ قرار گرفته است. از میان ۱۵۳ کشور، ایران در حوزه مشارکت اقتصادی رتبه ۱۴۷ در حوزه دستاوردهای آموزشی رتبه ۱۱۸ در حوزه سلامت و بهداشت رتبه ۱۳۰ و در حوزه مشارکت سیاسی رتبه ۱۴۵ را به خود اختصاص داده است. فلاحتی، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره این گزارش تاکید کرد: بیشترین مسئله ایران در شکاف جنسیتی در حوزه اقتصاد و سیاست مشاهده می شود. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم تمرکز جدی روی مشارکت اقتصادی زنان داشته است، زیرا جمعیت زنان حاضر در بخش اقتصاد غیر رسمی نسبت به اقتصاد رسمی بسیار بیشتر است زیرا آنها به دلیل میزان بالا بودن مالیات و بالا بودن هزینه بیمه کردن شاغلان به حوزه اقتصاد غیر رسمی علاقه بیشتری دارند.

آغاز تحقیقات درباره بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. توضیح درباره بازداشت ۱۷ نفر از امضاکنندگان بیانیه صادر شده از سوی ۷۷ نفر از اصلاح طلبان، آزادی اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر، توضیح درباره تعیین تکلیف پرسنل شورای حل اختلاف، توضیح درباره شبهات پرونده بابک زنجانی، چرایی اطاله دادرسی رسیدگی به پرونده سکه ثامن، مسدودسازی ۱۵ هزار سیم کارت کلاهبرداران از سوی قوه قضاییه، توضیح درباره کیک‌های قرص‌دار، آخرین وضع رسیدگی به پرونده قائم مقام شهردار سابق تهران، توضیح درباره پرونده گندم‌های مفقود شده در استان گلستان، توضیح درباره پرونده فتح‌الله زاده و تماس یک مقام مسئول و واریز دستمزد سرمربی استقلال، آخرین وضع پرونده دو مدیر بازداشتی ایران خودرو و سایپا، توضیح درباره جسدهای رها شده در برخی استان‌ها، توضیح درباره مخالفت دیوان عدالت اداری با محدود کردن مکان‌های تجمعات اعتراضی، پاسخ به ادعای زاکانی درباره پرونده کرسنت، آخرین وضع پرونده شبنم نعمت‌زاده از مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی از زبان سخنگو بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار