اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۰ درصد مدارس خراسان رضوی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی

مشهد (پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین نواختن زنگ یاریگران زندگی از اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۰ درصد مدارس خراسان رضوی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی خبر داد.

کد مطلب: ۹۸۶۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۰ درصد مدارس خراسان رضوی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: طرح یاریگران زندگی با استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی در ۲۰ درصد مدارس استان اجرایی می شود و تلاش داریم در سال تحصیلی آینده تمام مدارس استان را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

وی افزود: یاریگران زندگی کانونی است که از ظرفیت همه تشکل های دانش آموزی مدارس بهره خواهد برد و با استفاده از توانمندی دانش آموزان در جهت خود مراقبتی آن ها و سپس آموزش و انتقال خودمراقبتی به سایر دانش آموزان گام برمیدارد.

خدابنده تصریح کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش ارتقاء شاخص های سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان است و با توجه به افزایش مهاجرت به شهرها، توسعه شهرها، گسترش حاشیه نشینی، گسترش فضای مجازی و تغییر سبک زندگی این تکلیف پررنگ تر شده و یکی از مواردی که سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را تهدید می کند بحث آسیب های اجتماعی است که باید حتما در زمینه پیشگیری و کاهش آن برنامه داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از آسیب های اجتماعی که به عنوان مادر آسیب های اجتماعی از آن یاد می کنند بحث اعتیاد به مواد مخدر است و عموم افرادی که به این دام گرفتار می شوند عموما نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۱۶ ساله هستند و اگر قرار است مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش دهیم باید آموزش های لازم را از دوران نوجوانی آغاز نماییم و طرح یاریگران زندگی در همین راستا در جهت ایجاد خود مراقبتی و خود کنترلی دانش آموزان عملیاتی خواهد شد.

وی عنوان کرد: برطبق سند تحول بنیادین ما باید مدرسه را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم تا از این مشارکت اجتماعی در جهت مسائل مختلف از جمله پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهره بریم و مشارکت ارکان تعلیم و تربیت در این زمینه بسیار مهم است و آنگاه آموزش های لازم در زمینه جلوگیری از انحرافات اجتماعی به صورت زنجیره ای منتقل خواهد شد و دانش آموزان بیشتری مصون خواهند ماند.

خدابنده خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی پس از یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی نقشه آسیب پذیری و خطرپذیری دانش آموزان استان را با توجه سنین مختلف، مناطق مختلف، نوع خطرات و آسیب های اجتماعی طراحی و تدوین کرده است و میدانیم در هر منطقه ای چه نوع خطراتی در کمین دانش آموزان است و گروه های مشاوره راهکارهای مختلف را پیش بینی کرده اند و محتواهای آموزشی گوناگون تولید شده تا بتوانیم آموزش های لازم را در زمینه مصون ماندن از آسیب های اجتماعی منتقل نماییم.

وی بیان کرد: طرح یاریگران زندگی با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود و رویکرد ما در این طرح پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر است اما نگاه بلند این طرح کلیه آسیب های اجتماعی را در نظر می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: گسترش انواع مواد مخدر باعث شده نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم و هرچقدر بتوانیم دانش آموزان بیشتری را در این قبیل طرح ها تحت پوشش قرار دهیم و از طرفی هم آموزش های ما کیفی تر شود به خود مراقبتی و خود کنترلی دانش آموزان در برابر انواع آسیب های اجتماعی کمک خواهیم کرد.

قابل ذکر است در ابتدای این مراسم محمدرضا کمالی مدیر آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد گفت: بحث آسیب های اجتماعی بویژه در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و دستگاه تعلیم و تربیت با استفاده از تمام ظرفیت های خود در جهت کاهش آن تلاش می کند.

وی افزود: برگزاری جشنواره های علمی آموزشی، حضور دانش آموزان در تشکل های دانش آموزی، برگزاری مسابقات قرآنی، اعتقادی، فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله ظرفیت هایی است که می تواند با پر کردن و غنی نمودن اوقات فراغت دانش آموزان در جهت کاهش انحرافات و آسیب های اجتماعی بسیار موثر واقع شود.

کمالی در پایان تصریح کرد: یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر است و برای جلوگیری از این آسیب باید پیشگیری، مقابله و درمان صورت گیرد و ما باید فرهنگ مصونیت در برابر این بلای خانمان سوز را در جامعه نهادینه نماییم و این آموزش باید از دوران کودکی آغاز گردد و طرح یاریگران زندگی که آموزش از طریق همسالان است می تواند به این مصونیت کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار