حسینی: آموزش زدگی و حافظه گرایی بلای جان نظام تعلیم و تربیت است

کرمانشاه (پانا) - هشتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه با حضور سیدجواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل شد.

کد مطلب: ۹۷۵۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: آموزش زدگی و حافظه گرایی بلای جان نظام تعلیم و تربیت است

سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در هشتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت:خوشبختانه استان کرمانشاه به لحاظ سرانه‌ی فضای آموزشی نسبت به میانگین کشوری شرایط مناسبی دارد.سیل و زلزله گرچه بلا هستند اما با تدبیر مدیران در بسیاری از زیر بناها از جمله آموزش و پرورش در طی این دو سال شرایط خوبی جهت ساخت مدارس و ارتقا سطح کیفی این مراکز آموزشی در استان کرمانشاه فراهم شده است.

وی افزود:سیاست اصلی ما در مورد دانش آموزان با نیازهای ویژه حرکت از سمت تفکیک به سمت تلفیق وسپس فراگیری است.دانش آموز جسمی و حرکتی یا نابینا و ناشنوا که از بهره‌ی هوشی معمولی برخوردار هستند را نباید از دانش آموزان معمولی جدا کرد.لذا بهتر است این افراد در مدارس معمولی آموزش ببینند زیرا آنها باید جامعه پذیرانه توانمند شوند تا بتوانیم اینگونه فرصت آفرینی را برای آنان ایجاد کنیم.و این اتفاق در دولت تدبیر و امید افتاده است و در حال حاضر 82 برابر، تعداد دانش آموزان فراگیر افزایش پیدا کرده است.یعنی 73 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در سراسر کشور به شکل فراگیر درس می خوانند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد:تا کنون 36 رشته ی حرفه ای و فنی برای این دانش آموزان تعریف شده است و سیاست کشور در بحث آموزش و پرورش با تاکید آقای رییس جمهور بر حرفه آموزی است.لذا آموزش زدگی و حافظه گرایی بلای جان نظام تعلیم و تربیت شده است.متاسفانه 12 هزار و نهصد ساعت دانش آموزان از اول ابتدایی تا دوازدهم، کلاس درسی و آموزشی دارند که با توجه به میانگین جهانی این رقم بسیار زیاد است.

سید جواد حسینی در ادامه افزود:نگاه ما به معلولین و دانش آموزان با نیازهای ویژه بر طبق نظریه های جامعه شناختی دو نوع نگاه می تواند باشد.اول نگاه کمبود است که می توان با در اختیار گذاشتن امکانات، کمبودها را مرتفع کرد. اما نگاه متعالی‌تری به نام نگاه دارایی محور به انسان ها وجود دارد.که این به معنای دیدن دارایی ها،توانمندی ها و رشد دادن آنان است.این نوع نگاه موجب به حاشیه راندن نادارایی ها و کجی ها در انسان می شود.

سید جواد حسینی در پایان سخنانش گفت:این دانش آموزان استثنایی نیستند.بلکه فقط تفاوت های فردی و نیازهای ویژه دارند.برای اینکه توانمندی ها و دارایی های آنان به فعلیت برسند می بایستی تطابق سازی و مناسب سازی انجام شود از جمله مناسب سازیِ فضا،تجهیزات و شیوه‌ی آموزش این دانش آموزان.

سید ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ادامه‌ی جلسه گفت:همه از شرایط سخت زندگی و معیشت دانش آموزان استثنایی و مشکلاتی که در اداره ی امورات خود دارند مطلع هستند.علیرغم تمامی این محدودیت ها اراده‌ی جمعی بر این است که این افراد به حوزه های آموزشی و فرهنگی وارد شوند.لذا همه‌ باید برای این مهم تلاش کنیم تا ظرفیت های مناسبی برای این دانش آموزان عزیز که زبانی برای تشکر یا اعتراض ندارند فراهم شود.

مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش ضمن خیرمقدم به سیدجواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سایر مسئولین حاضر در جلسه ،از زحمات و حمایت های استاندار،معاون سیاسی و امنیتی و هم چنین معاون عمرانی استانداری در راستای پیگیری و پشبرد امورات آموزش و پرورش تشکر ویژه ای کرد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های معلمین و سایر مسئولین در حوزه ی آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد:این دانش آموزان با نیازهای خاص همه فرزندان ما هستندو باید برای رفع نیازهای آنان با تدابیر خاص به این مجموعه کمک های ویژه ای کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش عنوان کرد:در سفرهای معاون فرهنگی و پرورشی و مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در طی هفته ی گذشته به این استان انجام شد اتفاقات مبارک و خوشایندی از جمله اختصاص اعتبار یک میلیاردی به اردوگاه سریاس در منطقه ی اورامانات و 600 میلیون برای تجهیز سایر مدارس و همچنین تخصیص اعتبار جهت تجهیز مرکز درمانی برای ارائه خدمات به فرهنگیان با تعرفه های مناسب رقم خورده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار